Taiga elskoter

När kommer elsnöskotern?

2 december, 2021
Text: Andreas Edholm, Jämtland Härjedalen Turism
Foto: Taiga
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på email

De senaste åren så har det pratats en hel del om att elsnöskotern nu kommer att ersätta den traditionella bensindrivna snöskotern. Hur är det egentligen? Här kommer ett försök till en nulägesanalys i ämnet.

Bakgrund

Snöskotern får ofta stå till svars för att den låter, släpper ut avgaser och förstör naturen. Sanningen är den att dagens snöskotrar är tystare och miljövänligare än någonsin. När fyrtaktaren gjorde sitt inträde på marknaden så förbättrades miljövänligheten avsevärt. Ett problem när det gäller fossilfria bränslen är dock att de inte riktigt ”matchar” de moderna skotermotorerna än.

Snöskoterbranschen ska naturligtvis dra sitt strå till stacken och ta sitt ansvar för att arbeta mot en mer hållbar utveckling, oavsett hur stor andel man har av totalen. Och det görs en hel del, både bland tillverkarna och bland de som använder snöskotern som arbetsredskap, och då pratar vi om t ex snöskoterturismen, skogsnäringen, rennäringen, krafledningsbolag m fl. Genom etableringen av Branschorganisationen för hållbar snöskoterturism (BOHST) kan nu snöskoterturismen ta ett mer samlat ansvar för den framtida utvecklingen.

 

När får vi då se de första elsnöskotrarna i Sverige?

Taiga i Canada har under de senaste åren utvecklat en eldriven snöskoter. Det är ovisst hur många maskiner som faktiskt tillverkats i dagsläget. Det finns medlemmar i BOHST som har förhandstecknat sig för att köpa Taigas elsnöskotrar, vilket också SkiStar har gjort. Det återstår att se om de dyker upp under vintern 2021/22. Aurora i Rovaniemi i Finland har utvecklat elsnöskotrar från Lynx-chassin och det finns ett fåtal exemplar på marknaden att köpa. Priset är högt och räckvidden diskuteras. För t ex en skidanläggning så skulle det vara praktiskt möjligt att använda elsnöskotrar då man kör kortare sträckor och har nära till laddning.

”Tillverkarna har under en rad år lagt ner stora resurser – och lyckats – med att kontinuerligt sänka utsläppen från snöskotrarna tack vare bland annat modern teknik och övergången från äldre tvåtaktsmotorer till nya fyrtaktsmaskiner. Alla snöskotertillverkare arbetar givetvis även med att utveckla eldrift på snöskotrarna.

Men, och det är ett viktigt men, så får vi inte glömma bort att snöskotern är ett terrängfordon som naturligtvis körs i snö och därmed i ett kallt klimat. Drivband, motor och elektronik är dessutom placerad i praktiken bara någon centimeter ovanför snön vilket gör att dagens batteriteknik helt enkelt inte klarar av att ge någon ”distans” för snöskoteråkaren. Till detta så är – som sagt – snöskotern ett fordon som körs i terrängen och någon el-infrastruktur är med det en omöjlighet i Sveriges fjällmiljö”, säger Niklas Kristoffersson som är VD på Snö- och Terrängfordonsbranschen, branschförbundet för Sveriges importörer och distributörer av snöskotrar och fyrhjulingar.

”Snöskoterbranschen fortsätter därför att enträget tillverka allt miljövänligare motorer som kombinerar glädjen i att köra skoter med allt mindre utsläpp”, intygar Niklas.

 

Hur stor andel av utsläppen står egentligen snöskotern för?

Om man sätter snöskoteråkningens andel av utsläppen i förhållande till t ex biltrafiken och civil sjöfart i Stockholms län så får man en referens för att förstå helheten. I Nationella emissionsdatabasen har man dock slagit ihop fyrhjulingar och snöskotrar. Det finns 190 000 registrerade fyrhjulingar (38%) och 313 000 registrerade snöskotrar (62%) i Sverige, vilket man bör ha i åtanke när man tolkar nedanstående statistik.

  • Snöskotrar och fyrhjulingar släpper i de fyra norrlandslänen ut drygt (28%), en fjärdedel av vad civil sjöfart släpper ut i Stockholms län.
  • Snöskotrar och fyrhjulingar släpper i de fyra norrlandslänen ut mindre än 3 (2,87%) procent av vad bilarna släpper ut i Stockholms län.
  • På lite drygt tio dagar släpper stockholmsbilisterna ut lika mycket som snöskoter- och fyrhjulingsförarna släpper ut ett helt år i de fyra norrlandslänen.

Källa: Nationella emissionsdatabasen.

 

Vad bidrar BOHST med?

Branschorganisationen för hållbar snöskoterturism (BOHST) arbetar med en hållbar utveckling för snöskoterturismen och att den bedrivs utan att människor, djur, miljö eller egendom skadas eller störs, vilket också fastställts i föreningens hållbarhetspolicy. De medlemsföretag som bedriver guidade turer har ett högt medvetande om detta och tar sitt ansvar som föredömen för andra. Föreningen vill bidra med korrekt fakta och information om snöskoterturismen som bransch.

BOHST arbetar också med kompetenshöjningen inom branschen och har tagit fram en guideutbildning med diplomering samt bidragit till att åtta erfarna snöskoterguider har utbildats till lavintekniker.

En viktig del i arbetet med att utveckla snöskoterturismen är också delaktigheten i Nationella Snöskoterrådet. 

Skip to content