logo-reg-jh-2025-190x100-v2-optz
EU Medfinans
Dansk kampanj barmark 2025

Nya barmarkskampanjer FIN & DK 2025

13 maj, 2025
Text: Anne Adsten JHT

Inför förra sommaren genomfördes en kampanj i SoMe för att locka den finska marknaden kring Vasa att ta färjan över via Umeå till Jämtland Härjedalen. Kampanjen föll väl ut och inom projektet Välkommen åter har vi därför gjort ett avrop från de upphandlade aktörerna och inför sommaren 2025 är det Nestorville som lagt upp filmer och bilder för den finska marknaden.

För första gången någonsin så kommer vi även att testa att marknadsföra regionen för den danska marknaden. Den danska marknaden har ökat markant vintertid och vi har en stark cykelprodukt samt så vet vi att den danska marknaden kan tänka sig att uppleva natur och kultur även sommartid. Den danska kampanjens filmer och inlägg samt sökord på Google har tagits fram i samarbete med Grand North.

Kampanj DK 2025 barmark
Sommereventyr i de svenske fjelde – kampanj för den danska marknaden. Produktion: Grand North

Dansk kampanj för Jämtland Härjedalen, barmark 2025

Jämtland Härjedalen positioneras via Grand Norths kampanj som en prisvärd och lättillgänglig sommardestination för danska barnfamiljer. Kampanjens målsättning är att öka medvetenheten och engagemanget hos danska familjer, och inspirera dem att upptäcka regionens unika sommarupplevelser. Den beräknade målgruppsstorleken för danska barnfamiljsrepresentanter (25-55 år) på SoMe som är intresserade av natur, fjäll, äventyr, bilrundtur, hotell och Sverige är 970 000 – 1 100 000 personer. Kampanjen går via Facebook, Instagram och Google i form av Reels, Stories, Karuseller och Google Ads, för att inspirera och engagera målgruppen samt fånga upp en aktiv efterfrågan längre fram i kundresan. Något som medverkar till att skapa en stark helhet från varumärkesbyggande till konvertering. Kampanjen kommer att sammanfattas i en rapport för att ta lärdomar vidare.

Långsiktigt mål: Att lyfta regionen och skapa intresse hos danska barnfamiljer att resa till Jämtland Härjedalen.

Kortsiktigt mål: Driva trafik till AdventureSweden.com där specifika upplevelser presenteras och kan leda till beslut.

Finsk kampanj barmark 2025
Sommaräventyr i de svenska fjällen – kampanj för den finska marknaden 2025. Produktion: Nestorville

Finsk kampanj för Jämtland Härjedalen, barmark 2025

Vi noterade efter förra sommarens kampanj att det finns ett intresse i Finland för resor både sommar- och vintertid i Jämtland Härjedalen. Vi tog därför beslutet med en uppföljande kampanj i år för att få fler att gå från tanke till handling. Nestorvilles förslag valdes ut för den finska kampanjen med animerade stillbildsfilmer med skön, passande musik och en slutruta med en karta (liknande den i vinterkampanjen 2024/2025 fast i sommarfärger). Varje film har en blandning av olika bilder för att visa bredden på det utbud som finns i Jämtland Härjedalen. För de som engagerat sig i kampanjens initiala steg visas riktade annonser som fokuserar på de tre rundturer som togs fram för den finska marknaden inför sommaren 2024 med målet att få så många som möjligt att besöka Adventuresweden.com och läsa mer om den rundtur de intresserat sig för, i andra hand att se hela utbudet. De som visat intresse och engagemang får därefter se en bildsnurra med liknelsen vid en webshop som presenterar köpbara produkter. Målet är att få mottagaren att fatta beslut om att boka sin sommarsemester i Jämtland Härjedalen. Kampanjen kommer att sammanfattas i en rapport för att ta lärdomar vidare.

 

Skip to content