Lofsdalen är Årets fjälldestination
Det är alltid roligt för en enskild aktör att vinna ett pris, men när en hel destination vinner tillsammans är det nog ännu större. I februari tog nämligen Lofsdalen emot priset Årets fjälldestination på Grand Travel Award i Stockholm. Bakom vinsten ligger en stor kundnöjdhet som bottnar i ett nära samarbete mellan företagarna, en lokal stolthet som skapar en autenticitet samt många viktiga lärdomar från pandemin, enligt Helena Fjellgren från Lofsdalsfjällens Turistnäring Ekonomisk Förening som i dag gästar podcasten.
Nära lokal förankring
I avsnittet får vi höra vad turismen betyder för Lofsdalen som by där besöksnäringen är det stora levebrödet och vi pratar om vilka planer som finns framåt för destinationen för att fortsätta hålla balansen mellan utveckling, småskaligt och personligt. Vi får också höra varför det är viktigt att alla aktörer arbetar tillsammans och vad den lokala stoltheten bidrar med för att hållbart utveckla en fjälldestination.
Håkan Lundqvist och Jonas Herjeby finns i vanlig ordning i studion och podcasten görs inom JHT:s projekt Besöksnäringens roll för regional utveckling 2.0. Du hittar avsnittet här eller där dina poddar vanligtvis finns.