Teres Gärdin VD JHT Anne Adsten

Rader från VD v20 2022

17 maj, 2022
Text: Teres Gärdin VD JHT

Jag har berört ämnet tidigare i mina rader, men väljer att göra det igen…

Slår man upp ordet ”ledarskap” kan man läsa följande: ”Ledarskap är ur ett organisatoriskt synsätt ett speciellt beteende som används i avsikt att påverka andras tänkande, inställning och uppförande”. För mig tåls det att funderas över. Jag håller inte helt med vad gäller ”avsikt att påverka andras tänkande”, är det ett lyckat ledarskap? Ska inte gott ledarskap leda till kreativt tänkande!? Att leva som man lär tror jag dock absolut leder fram till gruppens inställning och uppförande.

Jag tror att vi, besöksnäringen har ett jobb kvar att göra vad gäller det goda ledarskapet. Det i sin tur, kan inte fullt ut, men till hög grad, hjälpa till att påvisa näringen som en attraktiv bransch att verka inom, men också snabbt växa i om man så önskar.

Jag hade nöjet att delta på Visitas årsstämma för ett par veckor sedan. Maud Olofsson tackades förtjänstfullt av efter sina åtta år som ordförande och Fredrik Reinfeldt valdes in. Fredrik höll ett anförande som oavsett min politiska ståndpunkt lämnade mig och de ca 500 andra i salen tämligen hänförda. Egentligen var det inte så noga vad han sa, mer hur han sa det. Han klev upp och ledde, precis som även Maud gjort med bravur. Men vad händer när man från en stund till en annan byter ledare?

Jag tror att även om gruppen som ska ledas är intakt förändras den när den ges en ny ledare. Tänk då om den utvalde inte är beredd?

En parallell till idrotten, att vara grym som spelare gör dig inte per automatik grym som tränare. Det som gör dig grym så småningom är utbildning och att träna på ditt ledarskap. Givetvis en viss fallenhet också i din personlighet, men återigen krävs det mer. Just träningen och/eller utbildningen anser jag att vi ibland glömmer bort inom besöksnäringen. Här måste vi redan nu och framåt ligga i framkant. Gott ledarskap rankas topp tre när unga intervjuas om vad som är viktigt hos en framtida arbetsgivare, och då är det dags att vi blir bäst i klassen. Vi måste också ha modet att anställa de som är bättre och/eller som har en högre kompetens än oss själva. Näringens behov förändras snabbt, men jag tror att behovet av de med högre studier kommer att bestå eller öka, detta då kunden ställer och kommer att fortsätta ställa högre krav på sin upplevelse hos oss.

Mitt eget ledarskap då?

Kan kännas otäckt så klart, men att våga fråga sina kollegor och utmana sig själv i att granskas tror jag är den träning som för mig och många av oss är nyttig. Att alltid veta, att svara snabbt och att aldrig göra fel är inte min devis. Tvärtom, jag omger mig både här på JHT och i andra uppdrag fördelaktigt av de som vet mer och ofta har svaren före mig. Att skapa ett klimat med mod att det ibland görs fel i hopp om att vara nytänkande och kreativ, det sköter jag i mitt ledarskap.

Skip to content