Teres Gärdin 2024 Foto: Jonas Herjeby

Rader från VD v21 2024

23 maj, 2024
Text: Teres Gärdin VD JHT
Teres Gärdin VD för Jämtland Härjedalen Turism. Foto: Jonas Herjeby

Hjärtat, AI och en kopp varm choklad

Här om dagen fick jag möjligheten att inledningstala när Peak Innovation tillsammans med Mittuniversitetet och Bizmaker anordnade ett turismhackaton för ett hundratal elever från ekonomiprogrammet i Östersund och Sundsvall. Jag erkänner att jag via sökfunktioner på internet fick lära mig mer om vad just ett ”hackaton” är. Ämnet för dagen var att titta närmare på hur vi tror att turismen ser ut år 2030.

”Hur ser vår turism ut 2030?”, så löd rubriken som eleverna tillsammans i grupper skulle arbeta mot. Dom skulle komma fram med en produkt eller tjänst som dom sedan hade tre minuter på sig att pitcha för en jury.

Jag har länge sagt att man kan sälja något så enkelt som en kopp varm choklad på en stubbe, och dessutom dyrt, bara man kan konsten att paketera. Det var inte länge sedan många höjde på ögonbrynen åt att ta betalt för ett naturfenomen som norrsken, idag är det långväga gäster som betalar just massor för att få se det.

Förutom konsten att paketera är jag lika övertygad om vikten av hjärtat, att det du ska sälja kommer med utgångspunkt från något du själv tror på.

2030 kanske låter kort tid för en del, men arbetar man inom vår näring kan det vara jättelång tid då den hela tiden är i rörelse och mycket kan hinna hända. Trender kommer och går och vi med dom, så konsten att anpassa och ställa om är också viktigt.

Ta bara världsläget, i år är det 60 länder som går till val. Där ibland Ryssland, USA och England. Utfallet av det kommer definitivt att påverka hela världen så klart, men också turismen. Hur blir då utfallet av ekonomin, trygghetsfrågan och klimatet?

Jag tror i min spaning på att framtidens turism redan är här. Att vara först med att upptäcka, att hitta stigen ingen annan gått på tidigare. Medan vi går där tar vi tillfället att stanna upp och reflektera. Maten och den kulinariska turisten är här för att stanna, att veta eller till och med få träffa den som har haft hand om produkten på tallriken. Igen, massor av möjligheter till paketering. Spaningar visar dessutom att nästan 50% är beredd att använda AI för att bygga ihop sin upplevelse efter att dom matat in sina behov. Så att se den digitala utvecklingen som ett hot tror jag inte är framtiden. Vi måste i stället omfamna den och hitta vårt förhållningssätt till den och nyttja den till smarta lösningar. Det betyder inte att det personliga kommer försvinna, tvärtom tror jag att det kommer bli än mer viktigt och att service och värdskap kommer att premieras av gästen.

Så koppen på stubben är enligt mig helt rätt i tiden, bara den är lagad med hjärtat och paketerad med hjärnan och kanske med lite hjälp av AI.

Skip to content