Har man då en andra chans att göra om ett första intryck? Jag menar tänk om man just den dagen vaknat på helt fel sida och helt enkelt inte har lust att vare sig le eller visa vägen!? Jag hävdar nej! Åtminstone kommer du få arbeta både hårt och länge för att bilden ska ändras, jag tror dock att det som sagt redan är för sent.
Ta en restaurang som ett exempel; maten är långt ifrån det godaste du ätit men servicen du får överträffar allt. Han eller hon som tar hand om dig gör det där lilla extra, hela tiden med ett varmt och inbjudande leende. Hur skulle du då summera din totalupplevelse? Jag tror att du skulle beskriva den som väldigt god. Summerar vi detta betyder det alltså att du kan komma undan med en medelmåttig produkt, men du kan aldrig komma undan ett dåligt bemötande, tillika värdskap.
Jag försöker tänka på samma sätt när det gäller mig själv, likt situationen på restaurangen eller ett stort event som till exempel skidskyttepremiären, att alltid värna om mitt eget varumärke, det i sin tur förknippas med JHTs i mitt fall, men också övriga uppdrag jag är engagerad i. Att alltid bemöta mina ”kunder eller gäster” precis på samma sätt som jag själv önskar bli bemött.
Att bo på en plats betyder per automatik att vi är ambassadörer för de som av olika anledningar väljer att besöka oss.
– Så, ser du en vilsen tysk eller fransos om några veckor när Skidskyttevärldscupen kommer till regionen, någon som verkar vilsen. Möt dem med ett leende och fråga inte om, utan hur du kan hjälpa till. Vi får som sagt bara en chans och det räcker att en av oss vaknat på fel sida för att hundra andra måste bjuda till desto mer för en helhetsupplevelse som gör avtryck.