logo-reg-jh-360x100-optz
logo-interreg-NorthPer-360x78-optz
afc0c907-5529-4855-bb24-888fb3ca7013

Rundresa i Härjedalen med internationella projektledare

14 oktober, 2024
Text: Mia Wiktor Lunde
Foto: Sanna Kyllönnen

I september fick jag chansen att visa några av Jämtland Härjedalens cykeldestinationer för mina internationella kollegor. Detta som en del i SUB-projektet där vi ska arbeta med nätverkande, internationellt samarbete och de bästa lösningarna som finns för cykelturism i våra glesbefolkade områden.

c29c067c-c3ce-452b-a9d1-6f23abfa3cb1
Foto: Sanna Kyllönnen

En del i projektet Sustainable Arctic and Peripheral Biking tourism är att vi projektledare får möjlighet att besöka de andra länderna som är med i projektet. Syftet med det är att se hur cykelturismen fungerar (eller inte fungerar) i de andra länderna. Tidigare har vi besökt Posio i Östra Lappland i norra Finland och Tórshavn på Färöarna. Nu i september gick turen hit till Jämtland Härjedalen.

Vi började i Östersund med en inspirationsdag för cykling och cykelturism. Från Östersunds kommuns håll hörde vi Jens Tirén prata om hur cykelutvecklingen har skett på Östberget. Helena Jansson, också från kommunen, pratade om Vintertramparna och hur det projektet har förändrat vintercyklingen i stan. Sedan avslutade Johan Ranbrandt med att berätta hur han som markägare har anlagt flera cykel- och skidleder i kombination med att fortfarande bedriva skogsbruk. Hans medskick var att man ska utnyttja det man har och ”gräva där man står”.

Att cykla i Lofsdalen

Resan fortsatte till Lofsdalen där man sedan 2019 byggt på en cykelpark för mountainbikecykling med hjälp av stöd från EU. Målet med den är att locka turism året runt och därmed få en mer hållbar levnadssituation i byn som har 150 bofasta. Under vårt besök där hade vi möjlighet att ta en cykeltur i parken. Det var väldigt nyttigt och roligt både för oss i projektet och för de som arbetar i cykelparken. Vad vi anser är en grön led (nybörjarled) kan i själva verket vara en avancerad led för de som aldrig har cyklat på något annat än asfalt tidigare. Vem är nybörjaren och vilka vill vi nå till våra destinationer? Om destinationerna i Jämtland Härjedalen ska rikta sig mot internationella gäster så är detta viktiga frågor att ställa sig.

De internationella gästerna var väldigt imponerade av parken och kunde inte se att liknande finns i deras länder. De såg också en stor möjlighet för utveckling av vägcykling i området med fantastiska vyer och små vägar.

Tänndalens utveckling

Som en kontrast till Lofsdalens välfinansierade EU-projekt så besökte vi Tänndalen som även de har byggt cykelleder de senaste åren. Deras mål med cykelturismen är också att få en mer hållbar åretruntturism. I och med att de har en liftanläggning som kostar pengar året om vill de minska tappet genom att locka gäster även under barmarkssäsongen. Det gör de delvis genom cykelturism, men även genom andra evenemang och satsningar.

De har byggt sin cykelpark själva och under en längre tidsperiod och till en lägre kostnad. Den har utvecklats från att mestadels vara crosscountrycykling på fjället till att bli ett enklare downhillområde. Härifrån fick vi med oss att man kan planera för att gästerna ska bete sig på ett visst sätt, men att verkligheten ofta ger något helt annat och att styrkan ligger i att kunna anpassa sig efter det.

Inspiration i Funäsdalen

Vi avslutade vår resa med ytterligare en inspirationsdag i Funäsdalen. Där hade vi besök från hela regionen. De fick lyssna och inspireras av Lofsdalens utveckling, Tänndalens arbete och Funäsfjällens ledbolag.

Vad vi verkligen tar med oss från dessa träffar och resorna runt om i regionen är att det är väldigt nyttigt att träffas i verkligheten. Samtalen blir bättre, idéerna flödar och nya samarbeten knyts. Både regionalt men också internationellt. Mina gäster åkte hem fyllda av inspiration och idéer.

David from Iceland presenting
Skip to content