Fredrik Nilsson VD Funäsfjällen

Samverkan står i centrum för Destination Funäsfjällens nya vd

21 november, 2023
Text: Josefin Torenfält, Funäsfjällen
Fredrik Nilsson är ny VD för Funäsfjällen hösten 2023.

Fredrik Nilsson har en lång erfarenhet av besöksnäringen. I somras lämnade han rollen som IT-chef med försäljningsansvar på Visit Dalarna och tog flyttlasset till Funäsfjällen för att axla rollen som vd för Destination Funäsfjällen. 

Skidåkning Funäsfjällen
Fredrik längtar efter att kunna njuta lyxen av att ha skidåkningen i Funäsfjällen utanför dörren.

Berätta mer om dig själv, hur hamnade du i Funäsfjällen?

Jag är född och uppvuxen i Idre, född in i besöksnäringen kan man säga. Jag började sommarjobba tidigt och förstod snabbt att det var inom besöksnäringen jag ville fortsätta arbeta. Jag har under min karriär jobbat med hela kedjan gentemot gäst – från att hyra ut skidor, till receptions- & bokningsansvarig, turismansvarig och tillförordnad vd. Gemensam nämnare är att samverkan och samarbete alltid har löpt som en röd tråd.

Som Sveriges äldsta destinationsbolag har man i Funäsfjällen just en lång tradition av samarbete och samverkan – och det är något som jag brinner lite extra för. För destinationer så leder samverkan till utveckling. Att få förtroendet att fortsätta det lokala utvecklingsarbetet tillsammans med medarbetarna, medlemmarna, fastboende och gäster är en fantastisk möjlighet som jag ser fram emot att fortsätta med.

Vad är den viktigaste frågan just nu för Destination Funäsfjällen?

Vi behöver säkerställa deltagande i relevanta forum för att kunna påverka frågor på rätt nivå. För regionala och nationella frågor är samverkan med den samägda organisationen JHT otroligt viktig. Lokalt krävs samverkan för att säkerställa en bred förankring, en förutsättning för bland annat långsiktigt hållbar markanvändning, fortsatt utveckling av varumärket och att det i slutändan kommer fler köpstarka besökare till Funäsfjällen.

För Destinationen Funäsfjällen så handlar de prioriterade frågorna framåt bland annat om, som på många andra platser i fjällen, att på lång sikt säkerställa att besöksnäringen på ett hållbart sätt kan nyttja marken i området. Så att fler gäster idag kan uppleva det som Funäsfjällen har att erbjuda samtidigt som vi säkerställer samma möjlighet för kommande generationer.

En färdig modell för förvaltning av spår och leder

Här har man i Funäsfjällen en väl genomarbetad förvaltningsmodell: Funäsfjällsmodellen som tar hänsyn till alla parter och som säkerställer en återinvestering för utveckling och återställning av marken som används. Vi behöver ytterligare befästa och förankra modellen och även nyttja den för att stärka värdskapet i området.

Vad är nästa steg?

För mig personligen handlar det nu i början mycket om att lära känna området och aktörerna, för att kunna bilda mig en uppfattning och hur destinationen fungerar idag, vilka behov som finns på både kort och lång sikt för att på så sätt lägga grunden för kommande utvecklingsarbete. Och såklart så ska jag njuta av den fantastiska fjällmiljön som finns här uppe, för lyxen här är ju även allt som finns att uppleva vid sidan av jobbet. Nu har både backar och spår öppnat, och en riktig vinter är något jag längtat efter. Så jag ser fram emot en vinter av utförsåkning, av långa turer i längdspåren och många givande möten med våra medlemmar och samarbetspartner.

Skip to content