Advantage Austria bjöd in till seminariet “The Future of Snow and Digitalization of Ski Resorts” under Alpina VM i Åre 2019 med deltagare från flertalet skidorter i Jämtland Härjedalen. Många paralleller finns mellan Österrikes skidorter och skidorter på andra håll, t ex Sverige, och hur vi tillsammans tar till oss tekniska innovationer för att både klara klimatutmaningar och utveckla våra produkter för framtida gästers behov och önskemål.
Österrikes besöksnäring
Advantage Austria kan jämföras med Business Sweden. Det finns 110 kontor runt om i världen för att hjälpa österrikiska företag att göra affärer med andra länder. Österrikes turismnäring är betydande med en omsättning om 56,5 miljarder. 15% av Österrikes BNP kommer från besöksnäringen och de 45 miljoner ankommande besökare som varje år gästar landet med en ökning motsvarande 38% de senaste 10 åren. Varje år görs 150 miljoner övernattningar (63 miljoner övernattningar gjordes i Sverige 2017) hos något av de 90 000 turismföretag som finns. De flesta av dessa företag är familjeägda. Totalt finns över en miljon gästbäddar och turismsektorn sysselsätter 1/5 del av Österrikes arbetsstyrka.
Trender inom alpin turism
Hållbarhet, natur och hälsa är starka trender världen över vilket alpin turism tjänar på. Efterfrågan på aktiviteter för rekreation ökar stadigt och möjligheterna för företag att hitta just sina gäster ökar med de möjligheter som sociala media i kombination med nisch-turism ger.
Österrikes Patrik Sagmeister berättade att Österrike ser en ökande efterfrågan på all-inclusive kort för att göra semestern så enkel som möjligt och för att frigöra så mycket tid som möjligt för återhämtning och tid tillsammans med ressällskapet. Allt fler uppskattar resmål som erbjuder en avslappnad atmosfär och det finns även en ökad efterfrågan efter kulinariska specialiteter för den ort eller region som besöks.
Barmarksprodukten & aktiviteter för skiftande väder
I Österrike ser de en klar fördel med sommaröppna liftar eftersom det möjliggör en intäkt även sommartid och gör att fler kan ta sig ut på vandring på hög höjd, utan att gå hela vägen upp. Omkring 20 sommaröppna liftsystem samarbetar kring marknadsföring av sommarprodukten med gemensamma kvalitetskriterier som avgör vilka som kan vara med.
Fler och fler skidorter tittar även på alternativa attraktioner i skidsystemen vid sidan om skidåkning och vandring. Sölden har t ex en Bond-utställning från inspelningarna av Spectre. Area 47 är en stor park med adrenalinbaserade vattenattraktioner i Ötztal kring en bro som inte användes längre och som nu är basen i attraktionen med vattenrutschbanor, bungyjump, höghöjdsbanor, forsränning m m. På flera håll finns oxå sommarrodelbanor i anslutning till skidorterna för att främja året-runt-turismen.
Information till gäst
För att göra det lättare för gästen att hitta i en destination och för att få hjälp att hitta inspirerande artiklar i anslutning till exempelvis ett sport-event finns olika tekniska lösningar. Lars-Börje Bulan Eriksson från Åre var inbjuden till seminariet för att berätta om lösningen bakom den officiella VM-appen framtagen av Geztio.
Framtidens snötäcke
Näste föreläsare vid seminariet var Per Holmlund, professor i glaciologi. Per Holmlund ser den glaciologiska forskningen som viktig, eftersom man med ett allt bättre faktaunderlag från jordens glaciärer med större säkerhet kan se om, och hur, klimatet håller på att förändras regionalt och globalt. Han visade kartor över Sverige med beräkningar för medeltemperaturer och hur mängden snö (nederbörd) och perioder med snö kan komma att förändras. Med ett varmare klimat finns ett visst samband med ökad nederbörd, vilket ger mer snö – fast under en kortare period.
En slutsats för oss med starka vinterskidorter är således att barmarksprodukten blir allt viktigare att fokusera kring och utveckla.
Kopplingar mellan produktionsdata och data för gäst
Representanter för Prinoth pistmaskiner, Ski Data datasystem för skidorter, Techno Alpin för snötillverkning, Geztio med gästapplikationer, Pano Cloud webkameror och professor Per Holmlund deltog sedan i en panel med frågor ställda av en representant för Advantage Austria. Samtliga ser stora möjligheter i att koppla samman data från t ex snötillverkning och pistning med information till gäst för att kunna ge bättre förhandsinformation om var på berget läget är som bäst för den eller den aktiviteten. Exempelvis kan dagens pistmaskiner mäta snödjup och snökanoner kan förmedla information om snöns beskaffenhet att förmedla via applikationer, via liftkorts-uppdateringar, gästapplikationer och via t ex webkameralösningar.
Bättre upplevelser ökar mervärdet, återbesöksfrekvensen och betalningsviljan.