Bakgrund till varför vi gör en regionomfattande gästundersökning
Den tidigare gästundersökningen från 2017 med jämförelseår 2019 är i äldsta laget för att kunna redovisa ett rättvisande kunskapsunderlag om regionens gäster. De tidigare undersökningarna genomfördes före pandemin och med all sannolikhet så har förändringar skett i mönster hos våra gäster. Dessutom gjordes den tidigare undersökningen enbart under barmarkssäsongen och den gången begränsades insamlingen av svarsadresser till besökare vid Turistinformationer, Turistcenter och Infopoints. Syftet med den nya gästundersökningen är att få en övergripande bild av turismen; vilka är besökarna, hur beter de sig och hur ser deras uppfattning ut kopplat till besöket i Jämtland Härjedalen och den här gången söker vi respondenter (gäster som vi vill ska svara på frågorna) på en bred front via turistinformationer, turistcenter, infopoints, receptioner, restauranger, butiker med flera platser samtidigt som vi gör en satsning för att hitta gäster som besökt oss via Meta (Facebook och Instagram).
Förutom ett ökat kunskapsunderlag om våra besökare så är en aktuell beräkning av det genomsnittliga utlägget som en gäst i Jämtland Härjedalen gör en förutsättning för andra statistiska beräkningar. Exempelvis besöksnäringens omsättning, sysselsättning och skatteunderlag. Ett bra underlag ger svar på utlägg under vinter- respektive barmarkssäsong samt hur det genomsnittliga utlägget skiljer sig mellan olika destinationer/kommuner i regionen.
- För våra gäster är undersökningen ett sätt att få berätta vad de tycker om oss och vad de tycker att vi bör arbeta vidare med.
- För våra turismföretag och turismorganisationer ger undersökningen underlag för att fatta framtida beslut om utveckling, investeringar och marknadsföring.
- För våra beslutsfattare ger undersökningen underlag för regionala och kommunala strategiska beslut för en hållbar framtida utveckling.
Metod och genomförande
Undersökningen ska mäta och belysa den samlade turismen inom regionen, både besökare som övernattar på kommersiella boendeanläggningar och icke kommersiellt, samt även inkludera dagsbesökare. Undersökningen ska designas så att resultatet kan utläsas på såväl regional nivå, kommun/destinationsnivå samt specifikt för de mätplatser/anläggningar eller utvalda delar, som är en del av undersökningen. Ambitionen är att få en så god representativitet som möjligt för hela regionen. Samtidigt behöver vi vara medvetna om svårigheterna med detta utifrån att det dels finns metodologiska utmaningar i svarsinsamling och utförande i kombination med en region där olika delar / destinationer / kommuner uppvisar vitt skilda förutsättningar.
Det finns ett antal olika tänkbara metoder för att rekrytera deltagare/svarande till undersökningen. Dessa kan användas var för sig eller i kombination. För bästa resultat kommer vi att behöva göra individuella anpassningar för de olika delarna i regionen, utifrån deras olika förutsättningar, både vad gäller besökstryck och stödfunktioner / infrastruktur på plats.
Metoder för datainsamling
- Rekrytering via Facebook med en öppen länk och genomförande via en webb-enkät. Inbjudan att delta görs genom en köpt riktad annonsering i Meta till personer som befinner sig i regionen. Undersökningen fångar alla kategorier av gäster till en förhållandevis låg kostnad, men fångar inte utländska gäster annat än marginellt.
- Informationsskyltar/”bordspratare” med information om undersökningen samt en QR-kod som länkar till undersökningen. Dessa placeras på ”besöksintensiva” platser och visar informationen på svenska och engelska. Ett enkelt och kostnadseffektivt sätt, men erfarenhetsmässigt med begränsningar i räckvidd. Skyltar/bordspratare kommer att distribueras via destinationsföreträdare/kommunföreträdare inom respektive destination/kommun och i tillägg kommer vi att lägga upp pdf:er här på sidan för hämtning och egna utskrifter.
- Utdelning av så kallade kontaktkort, i form av ett kreditkortsformat som bygger på en aktiv utdelning i samband med gästkontakter (receptioner, entréer, butiker, restauranger etc). Korten har inloggningsuppgifter mot en webb-enkät. Undersökningen förutsätter ett engagemang från befintlig personal där det förekommer gästkontakt.
- Digital insamling av e-postadresser, för att senare skicka ut inbjudan till undersökningen. Undersökningen bygger på visst engagemang och insats från befintlig personal där det förekommer gästkontakt. Finns möjlighet att skicka med länken till webb-enkäten via digital gästkontakt så är det ett plus. Exempelvis kan våra destinationsmedlemmar använda en länk till undersökningen som de skickar ut till sina gäster som t ex hyr en stuga/lägenhet.
- Ett komplement är en eller flera dedikerade personer som finns inom en destination och/eller reser runt inom länet och samlar in e-postadresser/delar ut kontaktkort. Av erfarenhet vet vi att det är effektivt, givet att det genomförs av motiverade och ambitiösa personer på plats i destinationerna/kommunerna på gästintensiva platser.
Respondenter har chans att vinna pris
De som svarar på enkäten (respondenter) och besvarar en motiveringsfråga samt lämnar sin mail-adress har chans att vinna fina priser i form av övernattningar och trailpass/fjällpass. Vill du bidra med fler priser så lägger vi in även ditt företagsnamn i listan över priser i webundersökningsformuläret. Listan förekommer både i början av enkäten och i slutet.
Följande har bidragit med priser:
- Hotell Stora Blåsjön – Övernattning med 3-rätters middag
- Storlien högfjällshotell – Övernattning med 2-rätters middag
- Trillevallens högfjällshotell – Övernattning med halvpension
- STF Jämtland Härjedalsfjällen – Övernattning med frukost
- Hotell Nordica – Övernattning med frukost
- Destination Lofsdalen – Stughyra
- Strömsunds camping – Övernattningar
- Hotings camping – Övernattningar
- Destination Lofsdalen – Trailpass
- Funäsfjällen – Fjällpass cykel
Undersökningens innehåll
Frågeinnehållet som läggs upp i ett webbenkät-verktyg på svenska och engelska ska fokusera på att beskriva gästen, kartlägga dennes resebeteende, samt innehålla ett grundutbud av kvalitetsutvärderingsfrågor. En central del av undersökningen är frågor som ger underlag för att beräkna gästernas utlägg/ekonomiska avtryck. I tillägg kommer destinationer/kommuner att kunna lägga till upp till fem egna frågor som då ställs till besökare inom deras område. För de som aktivt medverkat till ett stort antal svarande gäster finns möjligheten att köpa en egen rapport inklusive frisvar. Det kommer även att finnas möjlighet att boka en tid för genomgång av de egna resultaten tillsammans med Nordanalys för att få input i sitt strategi- och kommunikationsarbete.
Tidplan
Gästundersökningen kommer att starta kring jul-nyår 2025 och pågå fram till maj med vinterinriktning och därefter ställs frågeställningarna (via samma webadress) om till barmarksfrågor. Undersökningen avslutas i oktober 2026. Två avrapporteringstillfällen kommer att anordnas för respektive del i undersökningen med möjlighet att delta fysiskt. I tillägg kommer en rapport att finnas tillgänglig via Jämtland Härjedalen Turism.
Rapportering
Resultatet redovisas i rapporter på regionnivå med diagram, kompletterat med skriftliga kommenterar av resultatet för varje enskild fråga, samt en analys och sammanfattning. Analysen kopplas till beläggningsstatistik/utveckling och tidigare genomförda gästundersökningar. Rapporten ska också kompletteras med en tabellbilaga för att kunna jämföra och analysera resultatet nedbrutet på olika undergrupperingar, till exempel marknader, åldersgrupperingar, nya/återkommande gäster o s v. Frågor med öppna textsvar redovisas uppdelat i relevanta undergrupperingar. Rapporterna kommer att innehålla en teknisk/metodologisk beskrivning kring undersökningens genomförande.
Funderingar
Har du funderingar kring gästundersökningen så kan du kontakta Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism
Har du en verksamhet där du gärna vill vara med och bidra för att fler ska kunna nå undersökningen via din reception, butik, anslagstavla, gästkommunikation etc så hör gärna av dig till din destination/kommun eller till oss på Jämtland Härjedalen Turism.