Turistinformatörer i Jämtland Härjedalen får idag frågor om Trollstigen, Trondheim och Nidarosdomen, Atlantvägen, Geiranger och Stryn. Regionens Turistinformatörer har därför angett att de skulle vilja kunna berätta för gästerna hur de skulle kunna åka för att kunna erbjuda en bättre service med att kunna informera om båda sidor om gränsen. Jämtland Härjedalen har många beröringspunkter med området på den norska sidan och en studieresa gör det lättare att erbjuda hela regionen både på svensk och norsk sida.
Målet är samtidigt att lära av hur Norge presenterar sina Destinationer/Turistinformationer och ta med det som är bra in i vår verksamhet på den svenska sidan. Allt från organisation av besöksservice till marknadsföring samt hur de ser på informationsmaterial, hur de hanterar information om vandrings- och cykelleder. Har de gratis kartor/guider, eller tar de betalt? Eller har de en större andel digital information? Eftersom våra gäster rör sig över gränsen så behöver vi hålla oss uppdaterade kring hur man jobbar på den norska sidan och se vad som kan göras för att underlätta för våra gäster.
Tidigare studieresor i projektet
Projektet Framtidens besöksservice i Jämtland Härjedalen har nu pågått i snart 3 år. Vi har genomfört ett antal kompetensutvecklingsdagar med olika teman och vi har gjort studieresor till Göteborg för att se hur de jobbar med sin besöksservice, till Irland och besökt både representanter för Irland och Nord-Irland som har separata system även om de också jobbar tillsammans inom både besöksservice och kommunikation. En tredje resa gick till Höga Kusten för att framförallt titta närmare på deras utformning av InfoPoints.
Med många kontakter över gränsen och gäster som gärna besöker båda länderna i samband med en semester-tur så behöver vi även ha bättre kännedom om hur man arbetar i Norge, därav går den fjärde studieresan i projektet till vårt grannland.
Mer information om studieresan: Anne Adsten, JHT