Besöksservice, Visitor Centers och leder på agendan
Irland har Europas bästa Turistinformationer enligt ECM
Enligt medlemmar i organisationen ”European Cities Marketing” så har Irland Europas bästa Turistinformation och därför ordnar nu JHT en internationell studieresa för att titta närmare på vad som gör dem så bra. På Irland organiseras samtliga turistinformationer utifrån staten och inte som här i Sverige utifrån respektive kommun och eller destination.
Resans innehåll
Dublins besöksservice inklusive info om Wild Atlantic Way tematisk väg, Belfast besöksservice inkl info om Giant´s Causeway Coastal Route tematisk väg och Titanic-museet (World´s Leading Tourist Attraction 2016).
Därefter resa längs Giant´s Causeway Coastal Route: Gobbins Cliff Path inklusive visitor center, UNESCO Giant´s Causeway inklusive visitor center, Bushmills distillery visitor center.
Samt om tid finns Guiness Storehouse visitor center i Dublin samt Dunluce Castle ruins utanför Bushmills.
Syften med resan:
Input till hur vi utvecklar Framtidens besöksservice i JH. Hur jobbar Irland med sin besöksservice? Hur finansieras den? Vilka mål har de? Vilka strategier för att nå målen? Vad kan vi ta med oss i förändringsarbete mot framtidens besöksservice i Jämtland Härjedalen?
Några av våra auktoriserade TICs har tankar kring att utveckla sin Turistinformation till en slags Visitor Centers. Hur fungerar Visitor Center? Hur skapar man en sevärdhet utifrån fakta, specifika för företeelsen? Vad utmärker ett Visitor Center? Vilka delar kan vi ta med oss från Irland till våra framtida Visitor Centers?
TICs i JH är delaktiga i innovationsprocesser inom respektive destinationer och har kontakt med företagare. Här finns tillfälle att titta på hur Irland jobbar med sitt innovationsarbete. T ex:
Hur jobbar Irland med vägsträckor som en tänkt linjär destination? Utvecklingsarbete, destinationsorganisation eller liknande, gästnöjdhet, hur jobbar man med information/kommunikation om vägsträckan?
Hur arbetar man med hållbara vandringsleder vid högt besökstryck utan att ta bort upplevelsen av att vara i naturen? Hur hanterar man trängsel kring sevärdheter, inte minst vid vandringsleder, som t ex attraktiva leder längs smala kuststräckor (att jämföra med våra leder)?
Hur tar man betalt för vandring, sevärdheter i naturen, guidning? Och, hur sker försäljningen (förköp och på plats) – som en del av trängselhanteringen? – som en del av finansiering av underhåll och utveckling?
Hur påverkar man gäster att resa hållbart? Jmf billigare entrépriser för de som reser kollektivt/cyklar till attraktionen och frivilliga påslag som ger bonus till attraktionerna från staten för att utveckla attraktionerna vidare!
Hur jobbar man aktivt med cykelturism? (Det finns markerade Cykelleder över hela Irland…).
Hur jobbar man i Irland med sina attraktioner för att bibehålla intresse hos besökarna? Hur finansieras attraktionerna, t ex Titanic-museet i Belfast som vann utmärkelsen Årets attraktion 2016.
Vilka kan delta?
Deltagare inom projektet Framtidens besöksservice i JH
Vi ser gärna att max 2 per auktoriserad TIC (Turistinformation och Turistcenter) i Jämtland Härjedalen deltar. I de kommuner där det finns ett nära samarbete mellan TICs och kommunfunktion t ex i utvecklingsarbetet för Framtidens besöksservice så är även kommunrepresentant välkommen att delta inom projektet “Framtidens besöksservice i Jämtland Härjedalen”. Kostnader för deltagare inom projektet Framtidens Besöksservice täcks till del av projektet.
Välkommen även via JHTs pågående studiereseprojekt “Benchmark Adventure Sweden – Jämtland Härjedalen”
Det finns även möjlighet för JHTs medlemmar inklusive personer inom kommun, länsstyrelse, Region JH och indirekta medlemmar (företagare som är medlemmar i I JHTs medlemsorganisationer eller tillhör medlemmars direkta nätverk inom Jämtland Härjedalen) att följa med på resan genom JHTs pågående studiereseprojekt. Deltagare får 40% av kostnader för resa och boende via projektet och står själva för resterande. Se mer info här.
Frågor och anmälan till studieresan: Anne Adsten, JHT