logo-reg-jh-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
TIC träff Stora Blåsjön Lotta Falk

TIC-träff i Stora Blåsjön 3-4 maj 2022

19 maj, 2022
Text: Anne Adsten, JHT
Gruppbild från TIC träff i Stora Blåsjön, maj 2022. Foto: Lotta Falk

Efter flera år av pandemi och ett stort antal digitala träffar beslutade TIC-gruppen att det var dags för en fysisk träff för erfarenhetsutbyte kombinerat med studiebesök. Strömsunds och Gäddede Turistinformationer erbjöd sig att ordna praktiskt med träffen och föreslog nya Hotell Stora Blåsjön längs högaktuella Vildmarksvägen, en populär rundresa för framförallt sommarturister i norra Jämtland.

Turistinformation Gäddede
Turistinformationen i Gäddede finns i anslutning till Naturum och Biblioteket i byn. Foto: Anne Adsten

TIC-träffarna har flera syften

Vara ett forum för att diskutera affärsutveckling för framförallt de små och mellanstora turismföretag som turistinformatörer fungerar som stöd för i Jämtland Härjedalens destinationer. I de fall där en fristående destinationsorganisation saknas så är det ofta turistinformatörerna i samverkan med kommunernas näringslivsavdelning som fungerar som bollplank för mindre turismföretagare och därav finns en enkel modell för innovation som TICs (turistinformationer och turistcenter) kan använda sig av. Enkelt uttryckt så uppmanas turistinformatörer och InfoPoints att anteckna gästers önskemål som de behöver svara att det inte finns i området. TICs samlar upp input från InfoPoints och kan sedan vidareförmedla dessa input till berörda aktörer. T ex en fråga om det finns kanot att hyra och svaret är nej, förmedlas vidare till en aktör som skulle kunna bredda sin verksamhet med kanotuthyrning.

Kompetensutveckling är en annan del som behandlas under TIC-träffarna. Vilken kompetens känner turistinformatörerna att de saknar i sitt arbete? Vilken kompetens ser de saknas hos de turismföretagare som är verksamma i området runt omkring?

Sådan input är viktig för JHT att ta till sig för att i sin tur planera workshops och regionsgemensamma kurser.

TIC-träffarna är det forum där turistinformatörer kan dela med sig av erfarenheter och kunskap inklusive kunskap om utländska målgrupper som besöker Jämtland Härjedalen för ökad internationalisering.

Deltagare

  • Linnea Frisk, Vemdalens TI (Destination Vemdalen)
  • Stina Stein, Östersunds TC (Destination Östersund)
  • Malin Bengtsson, Gäddede TI (Frostviken / Vildmarksvägen)
  • Andreas Magnusson, Strömsunds TI (Strömsund / Vildmarksvägen)
  • Annika Baudin, Strömsunds TI (Strömsund / Vildmarksvägen)
  • Emma Bergstrand, Krokoms TI (Krokom / Ansättfjällen)
  • Anne Adsten, JHT

Program

3 maj tisdag

12.00 Avfärd från Östersund

13.30 Strömsunds TI. Information om verksamheten och visning av nyfixade Visitor Center/konferenslokalerna.

14.00 Mot Stora Blåsjön, besök hos Jormvattnet IP längs vägen med info om verksamheten och frågestund om friåkningsområdet för skoter, fiske och att vara InfoPoint.

17.30 Ankomst Stora Blåsjön. Visning av hotellet och historien om hotellets tillkomst.

18.00 Middag o presentationer av deltagare. TuristQuiz med frågor som turistinformatörer i. Jämtland Härjedalen bör ha koll på.

 

4 maj onsdag

08.00 TIC-möte. Aktuellt hos JHT och närvarande TICs, trycksaker, trender/omvärldsbevakning, produktuveckling/innovationer.

10.30 Mot Gäddede TI.

11.30 Gäddede TI / Naturum. Visning av lokalerna och info om verksamheten.

12.00 Lunch Tjeedtege Café. Visning av lokalerna och info om verksamheten.

13.00 Avfärd åter mot Strömsund, Östersund och vidare.

17.00 Ankomst Östersund

Jormvattnets fiskecamp & InfoPoint drivs av Marika Westberg Hopponen som dessutom jobbar som fiskeguide och naturvärd för Frostvikens friåkningsområde. Gruppen besökte campen på väg mot Stora Blåsjön.

Fiskecampen har stugor, ställplatser, camping, båtar, butik, café och servering och så är det en InfoPoint där många gäster passar på att ställa frågor både om fiske och sevärdheter/aktiviteter längs Vildmarksvägen.

Hotell Stora Blåsjön & Infopoint öppnade inför sommarsäsongen 2021 med 10 dubbelrum. Huset är från början ett parhus som nu byggts på med reception och utrymme så att samtliga rum kunnat utrustas med badrum. Rummen har smakfull inredning med hemsnickrade trädetaljer som sänggavlar, sängbord, elementskydd och lister. I baren har samma snickare (delägare i hotellet) snickrat speciella barstolar och bardisken och receptionsdisken kommer även de från samma designer.

Gänget bakom satsningen bor i Stora Blåsjön eller har anknytning dit och har länge sneglat på huset som ligger med perfekt ski-in-ski-out läge till de alpina backarna i byn. Hotellet är en perfekt InfoPoint med Lotta som hotellchef. Hon har tidigare jobbat på Gäddede Turistinformation och känner området utan och innan.

Strömsunds Turistinformation finns i samma lokaler som Folkets Hus Strömsund, vägg i vägg med Hotell Nordica. Under pandemin var Folkets Hus vaccinationscentral och turistinformationen stängde sin fysiska mottagning vintertid. Sommartid togs besökare emot utomhus vid entrén och med ambulerande verksamhet t ex vid Strömsunds camping.

Konferenslokalerna har målats om och belysningen har bytts ut och därmed har den planerade tematiseringen av rummen kunnat börja. Det finns nu ett Vildmarksvägen-rum, ett Dunderklumpen-rum, ett samiskt rum, ett jakt- och fiskerum etc som kan fungera som visitor center när rummen inte är uthyrda.

Gäddede Turistinformation finns i samma lokaler som Naturum Gäddede och Gäddedes bibliotek. Malin är ensam anställd turistinformatör, vilket innebär en hög stressnivå sommartid när gästerna längs Vildmarksvägen önskar råd och tips längs vägen.

Naturum drivs av en förening som underhåller utställningarna. Det finns t ex en kåta att krypa in i, uppstoppade djur och små tablåer som visar livet i fjällen genom historien.

Mitt emot Turistinformationen i Gäddede finns sedan någon månad tillbaka Tjeedtege Café med samisk inriktning. Här kan man ta en fika och äta lunch samt så finns en liten presentbutik och på väggarna hänger konst till salu med samiska motiv. TIC-gruppen passade på att boka in sig för ren-köttbullar med gräddsås och lingonsylt dag 2 på programmet. Kicki Stenvall som driver Tjeedtege har även hon arbetat på Gäddede Turistinformation och kan mycket om området.

Digitala tips

  • Länka till varandra på hemsidor för att få bättre positionering hos Google-sökfunktion.
  • Tagga Jämtland Härjedalen i SoMe om ni önkar att vi uppmärksammar era inlägg och delar vidare om möjligt.
  • Tagga varandra i SoMe när det passar för ökad uppmärksamhet, t ex om ni nämner ett rundreseförslag.
  • Visita besöksserviceråd har digitala sändningar t ex inför sommaren med aktuellt kring auktorisation m m.
  • Håll kontinuitet i SoMe för att behålla din plats i algoritmer som styr vad potentiella gäster ser i sina kanaler.
  • Blanda fakta och inspiration. Det är större chans att ni får en like för inspiration än för fakta.
  • Se till att era SoMe kanaler har ett namn som besökaren hittar och att ni har någorlunda samma namn i samtliga kanaler som ni använder.
  • Var aktiv på bedömningssidor och hjälp gärna aktörer i er destination genom att lägga ut bilder t ex via Google maps, bedömningar via Tripadvisor m m.
  • Uppmuntra aktörer i er destination att ansluta sig till någon typ av digital bokningsplattform. Ja, det kostar att lägga ut boende via t ex Booking, men det kostar ännu mer att ha ett helt eget bokningssystem för en mindre aktör.
  • Se över titlar på dina artiklar på hemsidan. Hellre ”Kajaktur för barnfamiljer nära busshållplats” än ”Kajaktur”.
  • Det är numera möjligt att söka på innehåll i texter i Instagram-inlägg och inte bara på hashtags #
  • Lägg gärna in text på Instagram för ökad tillgänglighet, högre prioritet i flödet och ökad sökbarhet.
  • Visa hur det ser ut i din destination just nu. Gästen vill veta hur mycket snö det finns kvar, hur blött det är, hur soligt det är, hur långt växtligheten kommit, om höstfärgerna syns etc. Så blanda upp dit flöde med aktuella bilder (behöver inte vara perfekta).

Trender och tips inför sommaren

  • Fortsatt en hel del Svemester utifrån världsläget.
  • Jobba för att sprida gäster och undvika trängsel / överturism / slitage.
  • Jobba för att er destination ska kunna erbjuda luftiga köer om köer uppstår.
  • Jobba för att det ska vara möjligt att göra aktiviteter i mindre grupper, t ex boka egen guide för ett sällskap som känner varandra.
  • Resa: Fortsatt kommer våra gäster att nyttja sin egen bil vid resor till oss. Tågresandet ökar och vi vill gärna att även flyg ökar för att kunna behålla möjligheten att flyga hit för gäster som bor långt borta. Vi jobbar vidare med att påverka för mer miljövänligt bränsle.
  • Bo: Många önskar bo med wow-faktor. Tänk tema, annorlunda boenden med historia. Och vi kommer fortsatt att se intresse för att köpa eget fritidshus även utaanför de större destinationerna. I takt med ränteutveckling blir det än mer intressant med boende längre från de turisttäta destinationerna.
  • Mat/dryck: Lokalproducerat och juste. En kommande produkt är alkoholfria drycker med lokal prägel. Se t ex Fjällbrus i Bydalsfjällen och Svartbergets bryggeri som nu gör egen läsk.
  • Räkna med fortsatta sista-minuten-bokningar och sena avbokningar.
  • Slow travel – Det gör inget om det inte går så fort = fördel landsbygd
  • Hållbarhet – Det blir allt viktigare att välja en destination som gör bra saker hållbarhetsmässigt: ekologiskt, ekonomiskt och socialt.
  • Säkerhet / pålitlighet – Våra gäster vill kunna lita på leveransen, att de får det som de läst sig till och tror att de ska få. De vill ha klara besked om avbokningsregler, hur det ser ut på plats och hur de går till väga för att vara en bra och säker gäst.
Skip to content