Turistinformationer och Turistcenter träffades 20 oktober 2016
Hur kan vi bli bättre på mötet med våra besökare, ge dem ännu bättre information för att få dem att stanna längre och aktivera sig mer för att på så sätt nå merförsäljning? Personal från TuristInformationer och TuristCenter (TIC) samlades under en heldag 20e oktober hos Funäsfjällens turistcenter för att diskutera besöksservice utifrån sommarsäsongen som varit och inför kommande vinter.
En turistinformation säljer lokalt hantverk för att locka in lokalbefolkning och besökare och då kunna informera dem om utbudet i området. Lokalbefolkningen är viktiga ambassadörer i samband med släkt- och vänbesök samt i spontana möten med gäster. En annan turistinformation utvecklar den lokala historien i produkter och tjänster för att få engagerade besökare. Ytterligare en menar att god information/”att veta vad man pratar om” är nyckeln till att engagera besökare och få dem att stanna längre. Biljettförsäljning kan vara ett sätt liksom hantverks-/souvenirförsäljning att locka till besök. Turistinformation är en ypperlig kanal för personlig påverkan – det är här vi har chansen att berätta personligen om våra sevärdheter, evenemang, boenden och restauranger. Alla var rörande överens om att vi måste utveckla vår besöksservice för att kunna möta framtidens besökare eftersom det ligger i vårt intresse att kunna informera gästerna om vårt utbud.
I anslutning till samtalen besökte gruppen Fjällmuseet i Funäsdalen, Tännäs fiskecentrum och naturum, nyöppnade Storhagen gårdsbutik och café i Ljusnedal och Myskoxcentrum i Tännäs för att bättre kunna informera gäster om attraktioner i Funäsfjällen. Speciellt sommartid gör gästerna rundturer i Jämtland Härjedalen till skillnad från vintertid då de oftast väljer att åka till en destination och stanna där under sin vistelse.
För mer info: Anne Adsten