easyJet

Tipslista för att arbeta med easyJets direktflighter

4 november, 2019
Text: Karin G Grahnlöf & Linda Wasell, JHT
Foto: easyJet
Share on twitter
Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on email

Här kommer en tipslista för att ta del av vintersäsongens direktflyg via easyJet till Åre/Östersund Airport:

Använd begreppet Åre/Östersund Airport för bästa sökbarhet

De av easyJets 100 miljoner resenärer som känner till denna direktrutt känner den under namnet  ”Are/Ostersund airport lr Åre/Östersund airport”, d v s det är vad som kommuniceras ut i alla deras inflight-magasin, webbsidor etc. Så viktigt att använda flygplatsens namn i SEO samt förklaringar i hur de tar sig till oss.

Hitta easyJet-resenären via Booking

easyJet använder sig av Booking som partner/OTA – så en enkel väg att hitta easyJet-resenärer är att finnas där.

Winter Wonderland hellre än skidåkning hela veckan

Många av easyJet-resenärerna kommer sekundärt för skidåkningen, och de som gör det primärt har många gånger bokat via Crystal eller andra turoperatörer. Tänk på att lyfta och tillgängliggöra ”Winter Wonderland”-tanken, d v s varför de väljer oss istället för Alperna är ofta att vi har riktig vinter, och upplevelser kopplade till det och svensk/nordisk livsstil är exotiskt! Renar, norrsken, fika etc.

Åre och Östersund är kända i Tyskland tack vare WC alpint & skidskytte

Nytt nu är Tyskland och där har vi inte alls arbetat förut. Har därför ett stort jobb att göra med media och turop för att över huvudtaget göra oss kända. Här är dock Åre och Östersund faktiskt någorlunda välkända till skillnad från UK. Detta tack vare våra världscuper och VM. Tänk gärna in det i er kommunikation och vill ni synas, hör av er så ser vi till att ni får en del i de pressbesök och turoperatörsbesök som kommer att ske framöver. Grunden är då att ni står för era egna upplevelser/tjänster.

Långsiktig framgång bygger på kundrelationer

Ett bra sätt att ”lyckas långsiktigt” är att skapa egna kontakter/listor med godkännande från de gäster ni nu haft/kommer att ha. Så att ni kan rikta erbjudanden till dem nästkommande år. Fråga också vart/hur de hittade er så att ni får kunskap om gästens väg.

Riktade kampanjer mot utflyttade svenskar

Vi kommer i år rikta in oss på en ”närmare gäst” – d v s den utflyttade svensken som vill visa upp sina ”fjäll/vintersemestrar” för nya vänner i nya hemlandet. Så tänk gärna – vem känner jag i UK. DK eller Ty? Kan de vara en väg in. Kan erbjudanden a´la – ta med en kompis – få en natt gratis… Ta med en kompis – transfer ingår… eller liknande fungera? D v s riktade kampanjer…

Planerade aktiviteter inför vintersäsongen

Vi kommer att göra aktiveringar och event tillsammans med bla London-Svenskar, Svensk/UK samt Svensk/Tyska handelskammaren i höst/vinter där vi både kommer lotta ut resor, dela ut mössor, finnas på plats och bjuda på varm choklad etc. Ett residensmingel i Berlin a´la succén vi gjorde i London 2016 i planeras i december där vi också kommer att vilja ha med ett tiotal företag som representanter. Vi har redan varit med och aktiverat oss vid kräftskivor och vid lanseringen av nya rutter i Berlin. D v s direkt ”aktivering och ”gerillamarknadsföring” fungerar alldeles utmärkt… Har ni idéer kör på och vill ni bolla dem – hör av er!!!

Karin G Grahnlöf & Linda Wasell, JHT