Allt fler upptäcker Sverige och Norden
Vi kan se tydliga klimatförändringar både hos oss men också i södra Europa med värmeböljor och skogsbränder. Detta gör att det blir mer attraktivt att åka till platser med behagligare temperaturer där det går att utforska och testa olika aktiviteter utan att behöva hålla sig i skuggan. Grupper med familjer och vänner har upptäckt att de kan spara pengar och undvika köer genom att resa utanför högsäsong för att ta det lugnt och kunna ta vara på tiden tillsammans.
- Det kommer ställas krav på en mer anpassningsbar besöksnäring som bygger på samverkan och kunskap för att anpassa utbudet till morgondagens efterfrågan. Vi behöver göra insatser för ökad året-runt-turism och säkerställa att det finns tillgängliga och bokningsbara produkter/tjänster under en större del av året än vad vi har idag.
Barnvänligt, säkert, prisvärt och minnesvärt
I en osäker och föränderlig tid kommer resenärer värdera trygghet och säkerhet mer. Med pandemin bakom oss är det uppenbart att besökarnas liv, försörjning och rutiner kan förändras över en natt. För gästen är det viktigt att lätt kunna ta sig till platsen, antingen med egen bil eller att tåg- och flygförbindelser fungerar som de ska. Kopplat till säkerheten är det viktigt att det finns tydliga av- och ombokningsregler för att gästen ska känna sig trygg.
Jämtland Härjedalen är en attraktiv plats att besöka och ett perfekt resmål för barnfamiljer med många valmöjligheter att utöva olika aktiviteter. Och det är även prisvärt för utländska gäster eftersom den svenska valutan nu är relativt låg. En pågående trend är att ta igen förlorad tid efter pandemin där man vill skapa unika och minnesvärda upplevelser tillsammans. Resor närmare hemmet kommer att vara populärt för de som känner en ökad oro kring utlandsresor.
- För oss i Jämtland Härjedalen är det viktigt att tänka oss in i gästens perspektiv. Hur lätt är det att ta sig till vår destination? Får gästen hjälp via information på hemsidor och liknande om de bästa färdvägarna?
- Finns tydlig information på hemsida etc om omboknings- och avbokningsregler? Vilka kostnader är förenade med ändringar?
- Vilka marknadsför vi oss mot? Har vi säkerställt att den närmaste omgivningen känner till oss och kan vara våra ambassadörer? Nyttja lågsäsongsperioder för att erbjuda specialrabatter för närturism för att skapa fler ambassadörer och öka lokal kännedom om produkter/tjänster.
Den autentiska resan
Massturism är något som sker på många platser vilket gör att många resenärer nu vill hitta det genuina och autentiska på sin semester. Platser som inte så många redan har besökt. Många potentiella gäster är nyfikna på den lokala kulturen och att få delta i upplevelser på den lokala nivån är något som många efterfrågar. Fler och fler känner att mycket i vardagen är svårt att förändra, vilket gör att det är viktigt för dessa resenärer att få en känsla av etiska och meningsfulla resor under sin ledighet.
- Hur kan resenären “bli en bättre människa” genom aktiviteter i din destination? Lyft fram tillfällen till guidade turer eller tillfällen där gästen kan ingå i ett lokalt sammanhang och samtidigt få nya perspektiv. Hjälp gästen att göra rätt genom att lyfta fram resealternativ, matställen, aktiviteter och boende som är bra för ekonomi, miljö och hela lokalsamhället. Finns det kursdagar som gästen kan delta i tillsammans med lokalbefolkningen? Finns insatser som gästen kan delta i för att skapa ett bättre samhälle?
- Hur kan aktiviteter anpassas för att spegla ett valt tema med berättelser, delaktiviteter, mat, musikinslag med mera? Hur berättar vi om den mat vi serverar? Får gästen information om var den kommer ifrån och varför den ser ut eller smakar på ett visst sätt? Får gästen delta i produktionen?
Annorlunda boende
Att kunna erbjuda ett annorlunda eller tematiskt boende är en populär reseanledning då ett udda eller unikt boende gör att resan blir det lilla extra. Bland resenärer är det väldigt uppskattat med storytelling för att förmedla ett budskap om till exempel platsen man reser till. Det uppfattas också som autentiskt och trovärdigt, vilket är något som morgondagens gäst värderar högt i osäkra tider.
- Vilket tema passar dig och din verksamhet? Hur kan ett boendealternativ på ett tydligare sätt spegla det som är speciellt med Jämtland Härjedalen eller ett annat valt tema? Hur ser personalkläderna ut för att passa temat? Vilken musik väljer ni i receptionen? Vilken mat stämmer med temat om ni erbjuder mat på boendet?
Friheten med camping
En trend som fortsätter att vara populär är camping som tog fart under pandemin då många semestrade i Sverige och uttrycket “Svemester” eller “Hemester” började ta form. I takt med detta valde allt fler att köpa en husvagn eller husbil. Många tycker om att utforska Sverige och lokala platser med ett mobilt boende, det är frihetskänslan och smidigheten som skapar intresset. Camping förknippas med att kunna semestra på sitt sätt och att semestra med campingfordon är många gånger ett klimatsmart alternativ då man kan minska sitt klimatavtryck.
- En trogen målgrupp som stannar länge.
- En utlandsmarknad med stor potential är Tyskland eftersom de stannar flest nätter jämfört med andra utländska marknader.
- Viktigt för målgruppen är att värna om miljön.
- Vilka campingalternativ finns i din destination? Ett enkelt sätt att erbjuda camping är att erbjuda ställplatser med eller utan servicebyggnad. Om servicebyggnad saknas, ange var närmaste tömning etc kan ske.
- Vid befintlig camping: samverka inom destinationen och berätta om lokalt utbud för att få gäster att stanna mer än en natt. Vad kan gäster göra utan att nyttja bilen i direkt anslutning till campingen? Vilka cykelvägar, vandrings- och skidspår finns i anslutning?
- Alla i ett lokalsamhälle som på något sätt möter gäster är också ambassadörer/värdar för platsen och påverkar hur gästen uppfattar byn/destinationen. Med ökad kunskap om hur gästen fungerar och med ökad kunskap om lokalt utbud bland lokalbefolkningen, desto nöjdare gäster och fler som stannar längre än de först planerat.
Vilka resefunderingar finns inför 2024?
Även om vi har hög inflation, höga räntor och läget i omvärlden så fortsätter både svenskar att planera sin semester och övriga Europa. Forskare har kommit fram till att resandet är viktigt för en stor andel av befolkningen. Med ändrade förhållanden ändras var vi reser, men själva resandet är något vi värderar som viktigt för oss. Världsläget gör att gästerna tenderar att boka sitt boende, transport och aktiviteter närmare avresan.
Kunskapsbanken hjälper dig att välja målgrupp och målmarknad
På Visit Swedens Kunskapsbank hittar du uppgifter om ett stort antal internationella målgrupper som kan hjälpa dig att komma fram till vilken målmarknad som passar dig och din verksamhet bäst.