Under våren har entreprenörer och projektledare besökt County Donegal på nordvästra Irland för att titta på cykelturismen där. På Irland har de arbetat länge med turism i fokus och det finns verkligen mycket att lära.
Under våren har entreprenörer och projektledare besökt County Donegal på nordvästra Irland för att titta på cykelturismen där. På Irland har de arbetat länge med turism i fokus och det finns verkligen mycket att lära.
Som en del i SUB-projektet anordnas studieresor till de olika länderna. Tanken är att ett utbyte ska leda till ökad kunskap och möjlighet till nätverkande mellan entreprenörer i de aktuella regionerna. Tidigt insåg vi i projektet att Islands och Färöarnas cykelturism inte har kommit så långt att det skulle vara intressant med studieresor dit i det syftet. Så vi landade i tre resor: en till norra Finland, en till nordöstra Irland och en till Härjedalen. Nu har två av dem gått, en till Finland som jag skrev om här och en till Irland som gick i mars 2025.
Till Irland kom sex Svenska entreprenörer iväg. Det var en blandad grupp från Åre, Lofsdalen, Åsarna, Persåsen och Funäsdalen. De träffade lokala entreprenörer som visade upp vad Donegal som område kan erbjuda när det gäller cykling och turism. Fokus på den delen av Irland ligger på vägcykling, främst med elcyklar. Det gör att man kan täcka längre vägsträckor på en dag och komma ut till fler platser. Gästerna fick bland annat träffa två cykeluthyrningsföretag, varav ett är ett social enterprise (ett företag där vinsten går tillbaka till samhället), de fick besöka Glencolmcille Folk Village, klipporna Sliabh Liag och Glenveagh National Park. De svenska deltagarna var väldigt nöjda med utflykterna men hade önskat ett lite mer uppstyrt utbyte mellan länderna och en mer informativ upplevelse vilket vi tar med oss till den svenska studieresan.
I slutet av april gjorde jag samma resa för att träffa mina internationella kollegor i projektet. Som under de tidigare resorna under projektet blandade vi möten med att uppleva den lokala cykelturismen. Vi fick träffa samma entreprenörer som under studieresan och fick njuta av några fina cykelturer. På Irland har elcykeln verkligen slagit igenom och det hyrs knappt ut några vanliga cyklar längre. Elcyklarna har gett området en annan möjlighet till cykelturism eftersom det blåser mycket och ofta vilket inte upplevs som ett lika stort hinder på en elcykel. Vi som ville testa vanliga MTBs när det fanns att tillgå fick nästan lite konstiga blickar, men jag ska erkänna att jag tycker att det är roligare med en vanlig cykel när det är platt.
Det som är inspirerande med Donegal är att cykeln är en naturlig del av samhället och blir så mer och mer. Man investerar mycket i cykelinfrastruktur från myndighetshåll. Ett exempel på det är Greenways, cykelvägar som byggs avskilt från vanliga vägar med målet att locka fler människor att cykelpendla, cykelsemestra och att generellt se cykeln som det naturliga färdmedlet. I county Donegal arbetar man för att koppla ihop hela regionen med dessa Greenways. Längs många av sträckorna omarbetas gamla nerlagda järnvägsspår till Greenways för att minska anläggningskostnad och för att nyttja de redan anlagda sträckorna. De sträckorna är också ofta väldigt vackra.
Vad som slog mig när vi lyssnade på entreprenörer och på kommunen i Donegal var att Irland och Donegal speciellt är föregångare när det gäller turism. De har varit tvungna att skapa arbetstillfällen för att deras unga ska ha en anledning att stanna. Eftersom så stor del av deras befolkning har emigrerat genom årens lopp finns det många som vill resa till Irland för att se var deras släktingar växte upp. Detta har Irland tagit tillvara på och som land ser de verkligen nyttan med turismen. Cykelturismen är bara en del i det kugghjulet, men med elcykelns intåg finns det stor potential även i detta blåsiga karga landskap.
Som alltid när vi träffas i projektet har vi väldigt trevligt. Vad som har slagit mig de senaste månaderna är att tre år är för kort tid att driva ett projekt. Det kan låta konstigt men det tar tid att bygga relationer och att skapa förändring. Vi kommer att ha åstadkommit mycket bra tillsammans efter våra år arbetandes ihop. Min reflektion är att vi har byggt relationer som egentligen har som störst potential när projektet nästan är slut.
Nästa resa i projektet går till Island. Det ska bli spännande att se hur David har lyckats arbeta med produkten där och vad som spirar bland vulkanerna.
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON