Igår tillkännagavs att världskongressen för hållbar naturbaserad upplevelseturism – Adventure Travel World Summit (ATWS) – kommer att arrangeras i Sverige 2019. Jämtland Härjedalen Turism har genom sitt medlemskap i nätverket Adventure Travel Trade Association (ATTA) tagit hem både nya affärer och insikter genom åren.
I ATTA är det inte B2B eller B2C, utan H2H – det vill säga Human to Human – som gäller. Genom relationer skapas förtroende som i sin tur möjliggör affärer med en tydlig atmosfär av ”paying it forward”. Givetvis är ökad kännedom och nya affärer ett mål men fokus ligger även på att gemensamt och i en global konstellation skapa förutsättningar för ett ansvarsfullt resande.
På den årligt återkommande kongressen samlas världens ledande destinationer, företagare och media för att med natur och kultur som främsta konkurrensfördel påverka, lära av varandra, trendspana och göra affärer. Värd för ATWS 2017 var Argentina och under parollen ”Unite, Protect, Lead” nätverkade Karin Gydemo Grahnlöf och Linda Wasell från Jämtland Härjedalen Turism med totalt 850 delegater från hela världen. Ta del av våra insikter och nya affärer från #ATWS2017 i Argentina, se download knappen nedan.
– Besöksnäringen är vår basnäring och en fantastisk motor för tillväxt. Summiten är en möjlighet för oss och våra turismföretagare att se hur man runt om i världen skapar hållbara kommersiella upplevelser och produkter av sådant som vi ofta tar för givet. Vi lär av både lyckade och mindre lyckade exempel och påverkar även med vår kompetens, säger Karin Gydemo Grahnlöf.
– Dagens och framtidens gäst vill ta ansvar och söker nya ingredienser i sin resa. I en värld som snurrar allt snabbare reser man nu delvis för att förstå och förändra världen och inte minst sig själv istället för att bara upptäcka. Den starkaste trenden är just nu det transformativa resandet. Vi vill fortfarande se världen men med nya perspektiv, lära av kulturer, ta till oss nya sätt att leva och kreera meningsfulla förändringar både i våra liv och den värld vi lever i. Den mentala resan är starkt förknippad med den fysiska och vi reser mer med hjärta, engagemang och öppenhet än tidigare, säger Linda Wasell.
– Med 97 % av Sveriges yta obebyggd så bor vi bokstavligen mitt i naturen. Det tillsammans med vår kultur och livsstil är oerhört attraherande för den internationella gästen. Sverige är hett och att framtidens gäst vill ta ansvar och göra gott är något som vi ska ta tillvara på, avslutar Karin Gydemo Grahnlöf.
ATWS 2019 Sverige
Bakom ansökan och arrangemanget av Adventure Travel World Summit 2019 i Sverige står Visit Sweden, Tillväxtverket, Turistrådet Västsverige, Jämtland Härjedalen Turism, Visit Värmland, Region Västmanland, Swedish Lapland Visitors Board och Tourism Skåne. Världskongressen kommer att hållas i Göteborg och målet är att hela Sveriges naturbaserade upplevelseturism ska synliggöras. Arbetet har redan inletts och kongressen kommer att föregås av en rad visningsresor för framförallt turoperatörer och media.