logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Danmarks- och Finlandskampanj höst 2024

Vinterkampanjer Finland och Danmark 2024/25

17 september, 2024
Text: Anne Adsten, JHT

I JHTs projekt Välkommen åter har vi möjlighet att öka kännedomen om Jämtland Härjedalen via kampanjer på valda marknader. Vi har valt att göra ett avrop bland de upphandlade byråerna och kommer att jobba med Grand North för Danmarkskampanjen och Nestorville för Finlandskampanjen under hösten 2024 och fram över vintersäsongens start. Båda kampanjerna syftar till att få upp ögonen bland barnfamiljer i de valda länderna för att Jämtland Härjedalen är barnvänligt, snösäkert och prisvärt.

Nu i slutet av september 2024 pågår materialanskaffning. Vi samlar in bilder och filmklipp från våra medlemsdestinationer inför höstens kampanjer. 

Skidor familj alpin Niclas Vestefjell
Alpin skidåkning är den vanligaste reseanledningen vintertid till Jämtland Härjedalen. Foto: Niclas Vestefjell

Danmarkskampanj

SAS kommer att flyga direkt mellan Köpenhamn och Åre Östersund Airport mellan mitten av december 2024 till och med slutet av mars 2025, vilket ger danska besökare en bekväm resa till vintern i Jämtland Härjedalen. Men för att få dem att välja Jämtland Härjedalen behövs ökad kännedom om området. Pandemin har medverkat till att kännedomen inte är lika hög som tidigare hos de familjer som idag har barn i vinterferieålder i Danmark. Via kampanjen sprider vi bilder av familjer som uppskattar både skidåkning och andra vinteraktiviteter i Jämtland Härjedalen i form av både bildkaruseller och korta filmer via Meta och Youtube. Kampanjen startar i oktober och pågår in över säsongsstarten och den lokala byrån Grand North kommer att hjälpa oss att utforma budskapet på allra bästa sätt samt se till att vi når mätbara resultat. Kampanjen kommer att peka in mot den kampanjsida som togs fram under 2023 med namnet Skiferie i Sverige.

1,5 miljoner danskar ser Sverige som en potentiell semesterdestination och vintersport är ett område som det söks allt mer på i Danmark. Danskarnas jullov pågår mellan 20 december och 2 januari och de har sportlov vecka 7 eller 8. Mer info om den danska målgruppen finns via Visit Swedens kunskapsbank och vi ser gärna att fler hakar på kampanjen på olika sätt för att öka närvaron på den danska marknaden. Med en hög beläggning på vinterns direktflyg mellan CPH och OSD, finns stora chanser att vi får behålla rutten även inför kommande säsong. Tillsammans är vi starkare!

Hundsläde par Darren Hamlin
Kul för två med hundsläde. Foto: Darren Hamlin

Finlandskampanj

Färjetrafiken med Wasaline mellan finska Vasa och Umeå sker året om och innebär att vintersportintresserade finska familjer enbart har ca 400-600 km till vinterdestinationer i Jämtland Härjedalen. Men för att få dem att välja Jämtland Härjedalen behövs ökad kännedom om området. Pandemin har medverkat till att kännedomen inte är lika hög som tidigare hos de familjer som idag har barn i skolåldern i Finland. Via kampanjen sprider vi bilder av familjer som uppskattar både skidåkning och andra vinteraktiviteter i Jämtland Härjedalen i form av både bildkaruseller och korta filmer via Meta. Kampanjen startar i oktober och pågår in över säsongsstarten och den lokala byrån Nestorville kommer att hjälpa oss att utforma budskapet på allra bästa sätt samt se till att vi når mätbara resultat. 1,3 miljoner finska medborgare ser Sverige som en potentiell semesterdestination och vintersport är något som finska besökare gärna ägnar sig åt. Sedan tidigare har familjer i Vasa-regionen relativt god kännedom om vintersportorter i Region Västerbotten och kan tänkas vilja utforska fler vintersportorter i Sverige, särskilt med tanke på kronkursen. I kampanjen kommer vi att rikta oss till finlandssvenska barnfamiljer i hela Finland. Den största koncentrationen finns kring Vasa och runt Helsingfors. Vinterkampanjen kommer att peka in mot en ny kampanjsida som tas fram för ändamålet på svenska och engelska.

Finländarnas jullov pågår mellan 20 december och 7 januari och de har sportlov vecka 8, 9 eller 10. I förra Finlandskampanjen inför sommaren 2024 åkte JHT med medlemmarna Lofsdalen, Vildmarksvägen/Strömsund och Östersund över till Vasa för att “lära känna” den finska gästen, mer kan ni läsa om vår resa här. Mer info om den finska målgruppen finns via Visit Swedens kunskapsbank och vi ser gärna att fler hakar på kampanjen på olika sätt för att öka närvaron på den finska marknaden. Tillsammans är vi starkare!

 

Skip to content