logo-reg-jh-2025-190x100-v2-optz
EU Medfinans
Vinterkampanj FIN 2025 Nestorville

Vinterkampanjer för den danska och finska marknaden 2025

21 oktober, 2025
Text: Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism
Vildmarksvägen, Lofsdalen och Åre är tre av de vinterdestinationer som förekommer i vinterkampanjen för den finska marknaden 2025. Nestorville

Hösten 2025 genomför vi de sista vinterkampanjerna inom projekt Välkommen åter, som avslutas vid nyårsskiftet. Det är nu den tredje kampanjen för den danska marknaden som genomförs i anslutning till projektet och den andra för den finska marknaden. Kampanjbudgeten för respektive marknad är något mindre än tidigare år, men å andra sidan så har vi nu hittat modeller för hur vi ska formulera målmarknader och vi vet mer om vilka typer av bilder och budskap som marknaderna reagerar bäst på och kan vara mer effektiva.

Del av Vinterkampanj 2025 för den danska marknaden. Grand North
Funäsfjällen, Bydalsfjällen, Vemdalen och Östersund. Del av Vinterkampanj 2025 för den danska marknaden. Grand North

Nio destinationer i vinterkampanjen

Vildmarksvägen är den nionde vinterdestinationen som från och med kommande vintersäsongen 2025/26 ingår i utbudet för den finska och danska marknaden. De har ett flertal exportmogna produkter och tjänster som till exempel en- eller flerdagsturer vintertid med Nordic Husky Farm, vinterliv i den jämtländska byn Norråker och aktiviteter med Basecamp Norråker, Hotell Stora Blåsjön, Blåsjöns fjällanläggning med 3 km långa backar med natursnö och Frostvikens friåkningsområde för skoteråkare. De övriga vinterdestinationerna är Storlien/Storulvån, Åre, Östersund, Bydalsfjällen, Trillevallen, Funäsfjällen, Vemdalen och längst i söder Lofsdalen.

Danmarkskampanj inför vintersäsongen 2025/26

SAS kommer att flyga direkt mellan Köpenhamn och Åre Östersund Airport mellan mitten av december 2025 till och med slutet av mars 2026, vilket ger danska besökare en bekväm resa till vintern i Jämtland Härjedalen. Men för att få dem att välja Jämtland Härjedalen behövs ökad kännedom om området. Många danskar vill åka skidor vintertid, men de naturliga förutsättningarna finns inte inom den egna landsgränsen. Antingen behöver de åka söderut till Alperna, eller norrut till framför allt Norge och Sverige. I den kommande vinterkampanjen försöker vi fylla de önskemål om vintern som många danskar har. Vi sprider bilder av familjer som njuter av vinteraktiviteter tillsammans och budskapen handlar om snösäkerhet och generell säkerhet, familjevänlighet och prisvärdhet samt mångfalden av aktiviteter och vår fantastiska lokala mat. Kampanjen startar i oktober 2025 och pågår fram till slutet av december. Den lokala byrån Grand North är upphandlade inom projekt Välkommen åter och de har utformat budskapen på allra bästa sätt med erfarenheter från förra vinterns kampanj och för att vi ska nå mätbara resultat. Kampanjen pekar in mot kampanjsidan som togs fram under 2023 med namnet Skiferie i Sverige.

Omkring 1,5 miljoner danskar ser Sverige som en potentiell semesterdestination och vintersport är ett intresseområde som ett stort antal invånare i Danmark söker efter på nätet. Danskarnas jullov pågår mellan 20 december och 2 januari och de har sportlov vecka 7 eller 8. Mer info om den danska målgruppen finns via Visit Swedens kunskapsbank. Vi ser gärna att fler hakar på kampanjen på olika sätt för att öka närvaron på den danska marknaden. Med en hög beläggning på vinterns direktflyg mellan CPH och OSD, finns stora chanser att vi får behålla rutten även inför kommande säsong.

Johannes och Ida Collin med slädhundar
Johannes och Ida Collin driver tillsammans flera olika företag. Bland annat Base Camp Norråker som erbjuder turer med hundsläde.

Finlandskampanj inför vintersäsongen 2025/26

Färjetrafiken med Wasaline mellan finska Vasa och Umeå är igång året om och innebär att vintersportintresserade finska familjer endast har ca 400-600 km till vinterdestinationer i Jämtland Härjedalen. Men för att få dem att välja Jämtland Härjedalen behövs ökad kännedom om området. Det är nu andra säsongen i rad som vi satsar projektmedel för att försöka öka kännedomen om våra vintersportorter. Sedan tidigare är exempelvis vintersportorter i Västerbotten välkända hos befolkningen kring Vasa och med kampanjerna önskar vi vidga deras vyer mot våra resmål. Vi prenumererar på synlighet via Wasalines digitala skärm ombord på färjan sedan lite mer än ett år tillbaka och fortsätter till och med sista december.

I SoMe-kampanjen satsar vi på hela Finlands finlandssvenska befolkning med intresse för vintersport. De som bor närmare Helsingfors kan med lätthet ta bilfärja över till Stockholm och köra till våra vintersportorter. Kampanjen startar i oktober 2025 och pågår till och med slutet av December. Det är den lokala byrån Nestorville som hjälper oss att utforma budskapet på allra bästa sätt samt se till att vi når mätbara resultat. 1,3 miljoner finska medborgare ser Sverige som en potentiell semesterdestination och vintersport är något som finska besökare gärna ägnar sig åt. Vinterkampanjen kommer att peka in mot kampanjsidan för vintersport som togs fram för ändamålet på svenska och engelska inför förra vintersäsongen.

Finländarnas jullov pågår mellan 20 december och 7 januari och de har sportlov vecka 8, 9 eller 10. Mer info om den finska målgruppen finns via Visit Swedens kunskapsbank och vi ser gärna att fler hakar på kampanjen på olika sätt för att öka närvaron på den finska marknaden.

Skip to content