VisitSweden VD besök JH 2018

Visit Swedens VD på besök i Jämtland Härjedalen

31 oktober, 2018
Text: Mats Forslund
Magnus Nilsson styrelseordförande för JHT, Ewa Lagerqvist VD Visit Sweden, Ola Rådström Skistar och Marcus Ståhl VD Destination Vemdalen under ett snabbt stopp i Klövsjö. Foto: Mats Forslund

Visit Swedens VD på besök i Jämtland Härjedalen och introduktion till Visit Swedens ”Galleri”

Uppdatering om Jämtland Härjedalen Turism och studiebesök i Åre

Ewa Lagerqvist, Visit Swedens VD sedan en tid tillbaka, besökte Åre och Vemdalen under två dagar i oktober för att lära sig mer om Jämtland Härjedalen, destinationerna och knyta kontakter. Första dagen som tillbringades i Åre ägnades först till att för Ewa beskriva den utvecklingsprocess som JHT tillsammans med destinationerna genomfört och hur JHT:s nya uppdrag formulerats. Med på mötet I Åre var Björn Broström, Skistar Åre och Therese Sjölundh, Åre Destination. Efter bra diskussioner blev det rundtur med besök på Copperhill och Åregården.

Möte med Destinationerna Lofsdalen och Funäsfjällen hos Destination Vemdalen

Vid mötet på Vemdalsskalet deltog Ola Rådström Skistar och Marcus Ståhl Destination Vemdalen men dessutom fanns tid avsatt för att även Maria Hasselgren från Lofsdalen och Mats Lennartsson från Funäsfjällen skulle få tillfälle att berätta om sina destinationer. Även här blev det rundtur med kort besök bl a på Storhogna.

En utveckling med paralleller mellan Visit Sweden och JHT

En slutsats av dagarnas diskussioner var att målet för den utvecklingsresa som Visit Sweden nu är inne i till stor del överensstämmer med det som vi inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen redan genomfört avseende roller och ansvar och då kanske främst inom arbetet med marknadskommunikation. Även JHT:s ordförande Magnus Nilsson och ordförande i Svensk Turism Susanne Andersson Pripp deltog under dagarna.

Visit Swedens nya ”Galleri”

Inom Visit Sweden har man under det senaste året lagt mycket fokus på att utveckla erbjudandet till besöksnäringen. Ett av målen har varit att möta besöksnäringens önskan om att ta del av mer kunskaper och insikter om den internationella målgruppen och möjligheterna till effektiv marknadsföring.

Därför introduceras Galleriet – en helt ny del på Visit Swedens företags-sajt fylld av inspiration, erbjudanden, kunskap och insikter för partners och kunder och här presenteras vad bolaget kan erbjuda de som vill delta i den internationella marknadsföringen. Galleriet innehåller samlade insikter om målgruppen, internationell kommunikation, utlandsmarknader och hur omvärlden och dess trender påverkar oss. Genom ett kostnadsfritt login kan alla som är intresserade ta del av publikationer, presentationer, fakta och erfarenheter från alla delar av organisationen. Här kommer så småningom även att arrangeras live-sända seminarier och bjudas in till samtal och informationstillfällen. Galleriet fylls på, förnyas och utvecklas vartefter.

Välkommen in i Galleriet

Om du vill veta mer så kontakta gärna Mats Forslund, JHT.