I år är alla som gjort stora insatser för att utveckla sin verksamhet i spåren av Corona-pandemin vinnare, därför får alla 20 uttagna regionsrepresentanter Stora Turismpriset 2020!
I år är alla som gjort stora insatser för att utveckla sin verksamhet i spåren av Corona-pandemin vinnare, därför får alla 20 uttagna regionsrepresentanter Stora Turismpriset 2020!
Varje år sedan 27 år tillbaka, delas Stora Turismpriset ut till aktörer som på nytänkande och innovativa sätt bidrar till utvecklingen av besöksnäringen. Årets pris delas ut till samtliga 20 kandidater med bedömningen att de alla gjort stora insatser för att utveckla sin verksamhet på innovativa sätt under corona-pandemin. Jämtland Härjedalens vinnare är Wikners i Persåsen, som även vann priset Årets Turismföretagare vid Guldgalan i Östersund 2019.
Priset delas ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman. Samtliga pristagare vinner en prissumma på 10 000 kronor vardera samt en workshop-dag som fokuserar på aktuella trender och förnyelse.
I 50 år har familjen Wikner levt och verkat i Persåsen i Södra Storsjöbygden, Jämtland. I dag har trähantverket samt stug- och hotellverksamheten tagits över av en ny generation efter mamma Margith och pappa Leif. Förutom att bröderna Wikner i Persåsen tillverkar unika, handgjorda möbler i spännande träslag så bjuder de på en helhetsupplevelse med både permanenta utställningar som visar upp historia och personligheter i Södra Storsjöbygden samt tillfälliga konstutställningar, event, god mat och mysigt boende för både privatgäster och konferensgäster. Persåsen är en plats för kreativitet, inspiration och välbefinnande.
Årets kandidat till Stora Turismpriset från Jämtland Härjedalen kännetecknas av ett stort engagemang för hela besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Wikners i Persåsen deltar engagerat i gemensamma utvecklingsprojekt i regionen och kommunen. De värnar om att sätta hela regionen på den nationella kartan och vill gärna bidra på alla sätt de kan.
De arbetar hållbart i alla led; personalen, maten, produkten och varumärket med stor känsla för det goda värdskapet.
Wikners i Persåsen är ett turismföretag som står för kreativitet och inspiration för gästernas ökade välbefinnande, med kulturarvet och platsen i centrum. Och, de har en hög ambition att utvecklas för att finnas kvar med sin verksamhet även för kommande generationer av gäster.
Självklart är inte heller Wikners i Persåsen ograverade av pågående pandemi. Totalt har de haft ca 20% färre besökare än ett normalt år sommaren 2020. Framförallt är det konferensmarknaden, släktträffar, PRO-grupper, kundutställningar och bröllop som minskat drastiskt.
Till viss del har ett ökat antal svenska besökare ersatt för tapp av utländska besökare, men för att kompensera har anläggningen istället jobbat mycket mer än tidigare kring att få befintliga besökare att stanna längre och göra mer i hela området Södra Storsjöbygden.
Wikners i Persåsen är aktiva i den lokala turistföreningen som aktivt deltagit i arbetet med att skapa en tillfällig pop-up turistinformation i sommar för Södra Storsjöbygden i Åsarna längs Inlandsvägen, E45. Syftet med turistinformationen var att försöka få fler av resenärerna att stanna till i området, stanna längre och göra fler saker med bättre information och inspiration kring de attraktioner som finns. Wikners i Persåsen är en så kallad InfoPoint under Södra Storsjöbygdens turistinformation.
Besökare i sommar har i ökad grad efterfrågat friluftsaktiviteter som vandring och enklare cykling och därför har Wikners, som även är en så kallad InfoPoint via Södra Storsjöbygdens auktoriserade Turistinformation, rekommenderat turer bland annat längs den så kallade Fäbodvägen. Här finns över 30 fäbodar bevarade, många från 1700-talet spridda över Oviksfjällens sluttningar mellan Persåsen och Börtnan. I Arådalen finns till exempel en fäbod som förärats det internationella byggnadspriset Europa Nostra och som fortsatt är i bruk med djur under sommaren.
Wikners har även lyft mindre attraktioner, sevärdheter och aktiviteter både personligt till gäster och på sin web, som i sommar därmed fått ett rejält uppsving, exempelvis Hoverbergsgrottan, Hoverbergstoppen med vandringsleder och naturområdet Kusbölehelvetet.
Aktivitetsmässigt så har Wikners planerat och ordnat så att många aktiviteter kan göras på egen hand utan större kontakt med personalteamet. Friluftsaktiviteter har lyfts fram där man inte behöver boka guide eller vara van vandrare eller cyklist för att kunna tillgodogöra sig en fantastisk upplevelse.
I tillägg är Södra Storsjöbygden ett relativt lite exploaterat område med både kulturlandskap och fjällmiljö inpå knuten och det är lätt för gäster att känna sig fria från trängsel.
Den ökade efterfrågan kring vandring och cykling som resultat av både pågående trender och pandemin gör att anläggningen nu arbetar för att utöka med fler erbjudanden om att bo bekvämt och uppleva Persåsen-anläggningen samt vandra eller cykla i området omkring Fäbodvägen under hösten med särskilda weekendpaket.
Självklart har Wikners även anpassat verksamheten enligt rekommendationer med färre och glesare bord i restaurangen, uppmaningar kring att vara rädda om varandra och hålla avstånd, handsprit-stationer med mera. Persåsens restaurang har stor volym eftersom den är anpassad för konferenser och bröllop och därför var det lätt att anpassa möbleringen.
Gäster har spontant kommenterat att de uppskattar insatserna som Wikners gjort för att anpassa verksamheten. De uppskattar även att Wikners i Persåsen har självserviceboende där man kan sköta sig själv utan allt för mycket kontakt. Dels finns stugboende och dels hotellrum med ett nytt separat kök där gäster kan ordna egen mat. Många gäster har bokat vistelsen och förlängt sin vistelse just utifrån att det är lätt att sköta sig själv med hög standard.
Med kortare öppettider och effektivare schema där de nya öppettiderna tydligt kommunicerats har Wikners i Persåsen effektivt kunnat spara på lönekostnader för att klara bortfallet av gäster. I och med att gäster har kunnat sköta sig själva har modellen fungerat bra.
JHT Pressrum, inklusive pressbilder.
Mats Forslund, VD
Jämtland Härjedalen Turism
+46 (0)70 377 25 76
Anne Adsten, turismutvecklare
Jämtland Härjedalen Turism
+46 (0)70 – 327 39 09
Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med regionens destinationer och turismföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring, Mittuniversitetet samt representanter från Region Jämtland Härjedalen.
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON