logo-reg-jh-360x100-optz
logo-interreg-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Årets turismföretagare 2022 Jämtland Härjedalen

Årets turismföretagare 2022 är Åre Destination

18 oktober, 2022
Text o bild: Anne Adsten, JHT
VD Therese Sjölundh, Sofi Nord och Karolina Krejci från Åre Destination tog emot priset som Årets Turismföretagare Jämtland Härjedalen 2022.

För andra året arrangerade Jämtland Härjedalen Turism med Etour som co-host, den så kallade Turismdagen med utdelning av priset Årets Turismföretagare i anslutning till middagen.

Dagens tema på Hotell Gamla Teatern i Östersund var innovation med inslag från Skistars VD Stefan Sjöstrand, Visit Swedens Åsa Stengel-Egrelius, Johanna Thofelt Adeprimo med flera.

Med fanfarer från Trio Marmelad utropades årets pristagare, Åre Destination med tre medarbetare på plats, upp på scenen efter middagen på Arctura. Åre Destination prisades bland annat för det stöd och det engagemang som de genererat i destinationen under pandemin med många nya arbetssätt som ger grund för smartare samarbeten framåt.

Teres Gärdin VD JHT och Stefan Sjöstrand VD Skistar
Teres Gärdin VD JHT och Stefan Sjöstrand VD Skistar.

Turismdagen 2022

Syftet med Turismdagen, är att uppmärksamma besöksnäringen och dess betydelse för Jämtland Härjedalen. Årets tema är Innovation för att uppmärksamma innovationskraften hos regionens besöksnäring och inspirera till vidare hållbar utveckling.

Årets Co host är Etour, European Tourism Research Institute vid MIUN Östersund.

Besöksnäringens roll för regional utveckling

Ett 80 tal deltagare från regionens destinationsorganisationer, studenter, politiker och tjänstemän med anknytning till besöksnäringen träffades på Best Western Hotel Gamla Teatern i Östersund för att lyssna till en rad föreläsare och med JHTs egen VD Teres Gärdin samt Destination Östersunds VD Micke Jonsson som konferencierer.

Urpremiär för filmen Jämtlandsmodellen

Storsjöodjurets son Birger försökte stjäla showen, som en påminnelse om att han nu har en egen Äventyrspark i Östersund. Därefter bjöds deltagarna på världspremiär för nya filmen Jämtlandsmodellen som på mindre än fyra minuter beskriver besöksnäringens roll för regional utveckling i Jämtland Härjedalen.

Innovation inom besöksnäringen

Visit Swedens Senior Manager Public Affairs, Åsa Stengel-Egrelius berättade om innovationer inom besöksnäringen ur ett nationellt perspektiv och utifrån Visit Swedens nya uppdrag kring att både marknadsföra svensk besöksnäring inom landet (Svemester) och att marknadsföra Sverige som destination för utländska besökare.

Forskaren Robert Pettersson vid Etour berättade om det nya skiftet inom besöksnäring där turism inte bara handlar om att skapa attraktionskraft för tillfälliga besökare utan lika mycket för att locka nya inflyttare och locka till kvarstanning (lusten att vilja bo kvar).

Stefan Sjöstrand VD för Skistar berättade om Skistars skifte från minnesvärda vinterupplevelser till minnesvärda fjällupplevelser året runt med fokus på en aktiv livsstil och med nya ansikten utåt i form av Nils van der Poel, Jesper Tjäder och systrarna Kallur.

Kreativa strategen hos Adeprimo Östersund, Johanna Thofelt tog åhörarna med på en resa till nya tidens marknadsföring med Fake Human Face Generators och attraktiviteten som uppstår med sällsynta “skins” för att anpassa sina avatarer i metaverse, framtidens virtuella värld. Framtidens marknadsföring kan sammanfattas i att det är viktigt för företag att visa sitt hjärta, att vara sann mot besökaren för att locka de besökare som destinationen bäst passar för och därmed genererar flest nöjda gäster.

Engcon groups VD Krister Blomgren samtalade med Teres Gärdin om Engcons betydelse för Strömsund och Strömsunds betydelse för Engcon som universellt varumärke för tiltrotatorer för grävmaskiner. Om hur de drar nytta av att finnas i en kommun med fokus på friluftsliv vid rekrytering, tar med internationella besökare ut i skog och mark i Strömsund och lagar mat vid öppen eld i stället för att bjuda med dem på restaurang. Samt hur Engcons produkter har framtiden för sig ur flera aspekter; säkra, hållbara och effektiviserande till exempel vid byggnationer av turismanläggningar och fritidshusområden.

Avslutningsvis samtalade Micke Jonsson med tre av regionens större evenemangsarrangörer: Skidskytte, Parasport och Storsjöcupen med exempel på hur de jobbar för att få både deltagare och åskådare att få en positiv upplevelse av evenemangen och därmed skapa återkommande besökare till Jämtland Härjedalen.

Årets Turismföretagare 2022 Jämtland Härjedalen
Årets Turismföretagare 2022 Jämtland Härjedalen med prisutdelare Teres Gärdin JHT och Robert Pettersson Etour.

Under kvällen korades årets turismföretagare

“Affärsmässighet, gemenskap och trygghet präglar årets vinnare. Ständigt nya utmaningar leder till moderna lösningar där organisationen aktivt motiverar andra aktörer att göra sitt bästa, ta ansvar och utvecklas. Genom smart management skapas kreativa lösningar för hela destinationens bästa med hänsyn till ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet. Företaget är en aktiv part i utvecklingen av besöksnäringen som helhet, både i regionen och nationellt, där de frikostigt delar med sig av innovativa lösningar.

Med värdskapet i fokus är destinationen i dag i högsta grad en året-runt-destination i världsklass.

Vinnare är Åre Destination

KANDIDAT TILL STORA TURISMPRISET 2023

Therese Sjölundh VD för Åre Destination samt medarbetarna Sofi Nord och Karolina Krejci mötte prisutdelarna på kvällens scen: Teres Gärdin JHT och Robert Pettersson Etour. Priserna består av en plakett att fästa på väggen, en check för blandade forskningsinsatser från Etour samt ett bidrag för vidare insatser för kompetenshöjning bland personalen från JHT, samtidigt som pristagaren nu är regionens kandidat inför det nationella ”Stora Turismpriset” nästa år, 2023.

KRITERIER FÖR ÅRETS TURISMFÖRETAGARE

Priset ska gå till ett företag/organisation inom besöksnäringen som med stöd av ett tydligt hållbarhetsarbete (ekonomiskt, socialt och ekologiskt) nått betydande marknadsframgångar och/eller tagit andra avgörande steg i sitt utvecklingsarbete.
Företaget/organisationen ska också vara ansvarstagande (hylla flervärde), lönsamt och verka för en utveckling av den destination de verkar inom.

JHT Pressrum, inklusive pressbilder.

Kontaktperson:

Teres Gärdin
Jämtland Härjedalen Turism
+46 (0)70 309 17 89

Anne Adsten, turismutvecklare
Jämtland Härjedalen Turism
+46 (0)70 – 327 39 09

Jämtland Härjedalen Turism

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med regionens destinationer och turismföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring, Mittuniversitetet samt representanter från Region Jämtland Härjedalen.

 

 

Skip to content