1400 nya årsanställda behövs i Jämtland Härjedalen fram till år 2030
För att nå målen avseende besöksnäringens utveckling fram till år 2030 behöver näringen rekrytera motsvarande ytterligare ca 1 400 årsanställda och då i konkurrens med stora rekryteringsbehov även i helt andra branscher. Kompetensförsörjning är en av de mest angelägna frågorna för besöksnäringen idag.
Besöksnäringen i Jämtland Härjedalen är en basnäring som 2016 omsatte närmare 5 mdr kr, en ökning med 300 mkr sedan 2015. Under 2016 ökade antalet gästnätter i kommersiella bäddar med 123 000, eller 4 %, till 3 miljoner och tillsammans med alla besök hos släkt och vänner uppgick antalet gästnätter under 2016 till 10,7 miljoner. Under de senaste 10 åren har omsättningen i näringen ökat med 52 %, en stark ökning även vid en nationell jämförelse.
Jämtland Härjedalens andel av den samlade svenska turismen är ca 4 % medan regionens andel av Sveriges befolkning är 1,3 %. Det understryker besöksnäringens betydelse för regionen och gör den till en av de mest turismberoende regionerna i landet. På nationell nivå omsatte näringen år 2016 närmare 300 miljarder kronor och sysselsatte 169 000 personer. För att nå de mål avseende besöksnäringens utveckling fram till år 2030 som de är formulerade i den regionala besöksnäringsstrategin behöver näringen rekrytera motsvarande ytterligare ca 1 400 årsanställda och då i konkurrens med stora rekryteringsbehov även i helt andra branscher.
Kompetensförsörjning är en av de mest angelägna frågorna för besöksnäringen och för att gemensamt arbeta med frågan i Jämtland Härjedalen bildades för några år sedan den så kallade Swetourgruppen. Gruppen fungerar som ett branschråd för arbetsmarknads- och kompetensfrågor och uppdraget är enkelt uttryckt att identifiera behov och att ta initiativ till lösningar samt att på olika sätt bidra till att möjligheterna till jobb och karriär i besöksnäringen kommuniceras ut bättre.
I Swetourgruppen ingår parter som Jämtland Härjedalen Turism, Arbetsförmedlingen, Visita, Region Jämtland Härjedalen, Mittuniversitetet, Campus Åre, Jämtlands gymnasieförbund, destinationer och kommuner.
Det finns både möjligheter och utmaningar i besöksnäringens framtida rekryteringsbehov. Turismen ökar i Jämtland Härjedalen och i hela Sverige och trender och omvärldsanalys tyder på att attraktionskraften fortsatt kommer att öka vilket vi också ser i de första siffror vi nu sett för 2017. För att nyttja denna möjlighet behöver vi agera för att minska glappet mellan tillgång och efterfrågan på arbetskraft inom besöksnäringen.
Även i regeringens utredning kring en sammanhållen politik för en växande besöksnäring, ”Ett land att besöka”, är kompetensförsörjning ett tydligt utpekat område. Utifrån de mål och strategier som är aktuella för Sveriges, respektive Jämtland Härjedalens besöksnäring, samt arbetsgivarnas behov nu och i framtiden behöver vi gemensamt tänka nytt och hitta nya sätt att rekrytera och utbilda nya medarbetare och behålla de som vill vara kvar i näringen.
Näringen kan inte på egen hand lösa det förväntade rekryteringsbehovet och därför behöver vi fokusera på flera områden som Swetourgruppen är enig om:
* Besöksnäringens roller, yrken och karriärvägar behöver tydliggöras och vi behöver förbättra informationen för att öka kunskap och attraktivitet.
* Det egentliga kompetensbehovet behöver beskrivas bättre som stöd för att rekrytera och utbilda morgondagens medarbetare och ledare men även för att underlätta för utbildningsanordnare på alla nivåer att fatta rätt beslut.
* Bilden av vilka utbildningar som finns på olika nivåer behöver tydliggöras för att bättre kunna bedöma behovet av förbättringar av utbud och kvalitet i relation till arbetsgivarnas behov.
* Vi behöver hitta rätt mix av utbildningar som skapar bäst förutsättningar.
* Nya metoder för rekrytering och matchning behöver utvecklas för att också öka möjligheterna för personer med olika kompetens och bakgrund att komma in i näringen.
* Fortsatt arbete med affärsutveckling ska bidra till att drivna entreprenörer stärks i rollen som än mer professionella arbetsgivare.
* Det behövs större insatser inom forsknings- och innovationsområdet med riktning mot besöksnäringen och trainee-möjligheter för att erbjuda fler akademiker plats i näringen behöver utvecklas.