Sammanfattning av projektet
I det tidigare projektet Besöksnäringens roll för regional utveckling 2.0 (BRRU) som JHT genomförde, gjordes en inventering av campingar och ställplatser i Jämtland Härjedalen. Via den inventeringen framgick att många av våra aktörer inom campingsektorn har låg digital mognad och är i ett stort behov av att samverka och byta erfarenheter för att stärka sin konkurrenskraft. Genom workshops, utbildningar, läranderesor och rådgivning ska de deltagande företagen nu i det nya projektet, stärka sin konkurrenskraft och hitta nya marknadsmöjligheter nationellt men också på internationell nivå.
Något som också framgick under inventeringen i BRRU-projektet, är att många aktörer inom camping menade att deras beläggning fått ökad beläggning under, men också efter pandemin. Statistiken bekräftar att många svenskar väljer att semestra i Sverige på campingar och ställplatser dels för att de känner trygghet i att resa i Sverige, för att det är lätt att komma nära naturen och friluftsliv genom camping och för att ekonomin gynnas via en campingsemester. Något som ytterligare styrker detta är de siffror som tagits fram av branschen kring försäljning av husvagnar och husbilar.
Projektmål
Del 1. Öka och effektivisera användningen av digitala system och tjänster och på så sätt öka den digitala mognaden. På så sätt kommer företagen lära sig att nå ut på nya marknader och sprida sina produkter och tjänster nationellt men också internationellt.
Del 2. Utveckla företagens nätverk och skapa en arena för erfarenhetsutbyten och samverkan.
Arbetspaket / Aktiviteter
Projektet är uppdelat på 4 olika delar där 2 av dessa delar är sådana som oftast finns med i alla projekt och innehåller utvärdering, lärande och avslutsarbete. De andra 2 är arbetspaket och aktiviteter som beskriver hur vi ska genomföra projektet för att nå det mål som satta för att få mer digitalt mogna aktörer och skapa nätverk och samverkan.
Samverkan, erfarenhetsutbyte och nätverkande
Detta arbetspaket ska stärka deltagande företags nätverk och konkurrenskraft och det kommer göras via läranderesor både regionalt men också nationellt. Det kommer skapas fysiska och digitala träffar där det skapas erfarenhetsutbyten och nytänk som också ska stärka de deltagande företagen i deras betydelse för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen och deras vikt på platsen de verkar på. Under våren kommer en uppstartskonferens sättas upp där aktörer, kommuner och destinationer kommer bjudas in och få projektet presenterat, projektledaren kommer inventera behov som finns inom campingsektorn och aktörerna kommer få chansen att önska aktiviteter under projektperioden. Efter inventeringen är gjord kommer det anordnas temasatta träffar och workshops som är baserade på önskemål och behov. Det kommer göras platsbaserade besök av projektledaren och syftet med det är att också bjuda in lokala aktörer för ge en möjlighet att skapa samverkan och gemensam paketering i området.
Seminarier och workshops för ökad digital mognad
I detta paket ska företag ges möjlighet till seminarier och workshops på temat digital mognad för att stärka kundens upplevelse som i sin tur genererar bättre lönsamhet, förenklade arbetsrutiner och ökad konkurrenskraft. Seminarierna och workshopen ska både vara fysiska och digitala och det kommer finna olika nivåer beroende på hur pass långt det enskilda företaget kommit i sin utveckling av digitala verktyg. Olika teman på workshops kan vara marknadsföring, sociala medier, hemsidor och digitala bokningssystem. Det kommer både handla om hur de ska användas men också hur de bäst använder dessa för att möta de krav och behov som finns från besökaren och genom detta utveckla verksamheten och öka sin konkurrenskraft.