April visar som väntat en rejäl ökning med +87 045 gn (+35%), utifrån “påskeffekten”. Fjälldestinationerna “drar” och särskilt Åre som hade en större volymökning i april jämfört med vad destinationen tappade i mars. För Jämtland Härjedalen som helhet var dock minskningen i mars drygt 20 000 gn större än ökningen var i april. Sammantaget när vi summerar vintern (nov-apr) landar det på en ökning med +21 111 gn (+1%), vilket är positivt. Noterbart är att samtliga utlandsmarknader minskar med undantag för Storbritannien och utomeuropeiska besökare. Den svenska marknaden ökade med 3%.
Bland fjälldestinationerna har de 3 största en väldigt likartad utveckling för vintern, Åre +1%, Vemdalen +2%, Funäsfjällen +0%. Bäst mätt i procentuella termer gick Bydalsfjällen med +5%, medan Lofsdalen stack ut i motsatt riktning med -7%. Södra Årefjällen redovisade -4%.