Målgrupp för höstens utbildningar
Höstens kursprogram riktar sig till deltagare som äger eller driver en camping i Jämtland Härjedalen, till anställda eller som på något sätt hjälper verksamheterna, samt till turismföretagsfrämjande aktörer (destinationer, turisminformationer, turismsamordnare/-strateger) som arbetar med våra campingaktörer, som vill utbilda och/eller utveckla sina kunskaper inom digitala tjänster och plattformar och öka användandet de dessa verktyg.
Enkät för att få tillgång till kursprogrammet
För att projektet ska kunna hjälpa deltagarna och campingaktörerna på bästa sätt skickades en enkät ut i våras till alla verksamheter som identifierades. Detta för att projektledaren ska lära känna dem bättre och kunna hjälpa dem med den digitala utvecklingen. Den enkäten önskar projektet att varje camping fyller i innan de medverkar vid höstens program. Om du är osäker om ni fyllt i denna enkät, kontakta projektledare Johan Ericson. Är ni medveten om att ni missat att fylla i kan ni göra det nu.
Till enkäten
Sista anmälan
Oftast räcker det att anmäla sig kl 12:00 dagen innan respektive föreläsning för att få länk till föreläsningen/utbildningen. Endast den första fysiska föreläsningen i Östersund kommer anmälan behövas vid ett tidigare tillfälle.
Kostnad
Föreläsningarna är helt kostnadsfria tack vare projektet Samverkan och utveckling av campingar i Jämtland Härjedalen med stöd och medfinansiering av Region Jämtland Härjedalen och Europeiska unionen.
Skulle någon anmäld deltagare få förhinder är det viktigt att avanmäla sig i tid. Våra upphandlade föreläsare får deltagarlistan innan utbildningarna för att kunna ges möjlighet att göra research och förutsätter då att dessa företag representeras vid tillfället.
Diplom
Vid deltagande vid minst 3 kurstillfällen tilldelas ett ut i slutet av terminen där det framgår vilka utbildningar det gäller. (Gäller utbildningar från 3 oktober och framåt)
Digital utveckling hösten 2024
Hur kan det digitala jobbet ge energi och öka omsättningen? – inspirationsföreläsning med Johanna Thofelt (Fysisk)
Onsdag 25 september – samband med campingdagen (Exakt tid och plats kommer)
Detta blir uppstarten på höstens utbildningsprogram. Ibland känns det överväldigande och svårt med marknadsplaner, målgrupper och kundresor. Men det behöver det inte vara, utan det kan, hör och häpna, var ganska kul.
Den här föreläsningen ska ge inspiration och ge insikter i hur man kan jobba, gå sin egen väg och hitta sin egen röst, men framförallt bli peppade på att jobba mer digitalt.
Föreläsningen kommer bland annat innehålla:
- Kundresan – men vi kommer förenkla den genom att kalla den ”Beslutsresan”
- Unikitet, hur kan man förenkla sin kommunikation genom att lyfta det som är unikt?
- Hjärndimma, vad gör man när hjärnan slutar fungera?
- Planering och effektivisering genom årshjul och schemaläggning
Anmälan till campingdagen och föreläsningen: Maila Johan Ericson
Effektiv marknadsföring för campingar – inspirationsföreläsning med Marcus Eldh (Digital)
Tisdag 1 oktober 08:30-10:30. Digitalt tillfälle
Är du trött på att känna att du inte har tid eller rätt verktyg för at marknadsföra din camping? I denna föreläsning, som ska inspirera dig som campingägare att våga vara mer aktiv med digitala verktyg, kommer Marcus ge er enkla och praktiska metoder för att skapa en enkel och fungerande marknadsföringsplan. Målet är att du lämnar föreläsningen redo att effektivt marknadsföra er camping.
En del av föreläsningen kommer innehålla:
- Utmaningarna som campingföretagare ofta står inför, särskilt under högsäsong
- En enkel modell för att regelbundet engagera sig i marknadsföring
- Konkreta tips på hur du kan skapa mer engagerade och relevanta erbjudanden för din målgrupp
- En checklista med råd för att undvika vanliga fallgropar inom marknadsföring
Detta blir den andra av två inspirationsföreläsningar innan höstens utbildningar börjar. Har man möjlighet tipsar vi om att vara med på båda. Även om syftet är desamma kommer innehållet vara olika och otroligt givande.
Anmälan till föreläsningen: Maila Johan Ericson
Att skapa en bra hemsida – Matilda Westberg & Fredrik Edling, Midnattsbris
Torsdag 3 oktober 08:30-10:30. Digitalt tillfälle
Under denna utbildning kommer ni få tips, råd och information kring vad som viktigt och bra att ha på sin hemsida. Ni kommer inte lära er att bygga en hemsida här, men viktiga och avgörande faktorer att ha för att attrahera och behålla kunder.
Utbildningen kommer bland annat innehålla:
- Det behöver inte vara dyrt och svårt att ha en ren och fräsch hemsida
- Översikt av olika plattformar om man själv vill bygga en hemsida
- Viktiga funktioner i ett bokningssystem för campingar
- Visa hur en bra hemsida kan förbättra kundresa och öka bokningar
- Diskutera med deltagarna vilka funktioner som är viktig att ha med för campingar
- Vad man kan tänka på om man anlitar en webbdesigner, utvecklare eller byrå när de ska bygga er hemsida
Passa på att få tips och ideèr när ni skapar eller utvecklar er hemsida
Anmälan till utbildningen: Maila Johan Ericson
Grundkurs Facebook – med Johanna Thofelt, Adeprimo
Tisdag 8 oktober. 08:30-10:30. Digitalt tillfälle
En utbildning som börjar med att prata om Facebook, vilka som använder det idag men framförallt fokus på hur man kan använda det. Efter utbildningen ska du fått inspiration och nya kunskaper om plattformen och ni kommer få dela insikter och möjliga hinder.
Kursen kommer bland annat innehålla:
- Hur du sätter upp en Facebook-sida för ert företag
- Strategi och vad ni kan dela för innehåll
- Hur ni delar och hur ofta
- Video, foto och stories
- Genomgång av alla faktioner
Facebook är just nu den störta plattformen med flest användare. Lär er grunderna i hur ni ska använda den för att kunna synas mer.
Anmälan till utbildningen: Maila Johan Ericson
Grundkurs Instagram för campingar och ställplatser – med Frida Åhlèn, Always on media
Tisdag 15 oktober 08:30-10:30. Digitalt tillfälle
Likt Facebook så tillhör Instagram en av de största plattformarna, vilket ger er en bra möjlighet att synas och marknadsföra er camping. Här kommer du få grunderna i hur du använder Instagram och utbildningen kommer bland annat innehålla:
- Hantera ett Instagram-konto med fokus på campingar och ställplatser (praktiska exempel från campingar)
- Hur du skapar innehåll och engagemang på Instagram 2024
- Hur fungerar Instagrams algoritmer 2024 (flöde, stories mm)
- Hur du kan betala er marknadsföring och dra nytta av annonsering och varumärkesbyggande aktiviteter
Det kommer bli diskussion om specifika eller relevanta ämnen från er egna användning av Instagram
Anmälan till utbildningen: Maila Johan Ericson
Grundkurs Google Företag (fd Google My Business) – med Malin Mårtenson & Martina Breimo, Looks & Brains
Tisdag 22 oktober 08:30-10:30. Digitalt tillfälle
Google My Business är ett gratis verktyg från Google som erbjuder dig som företagare att lista dina verksamheter på nätet. Det ger dig möjlighet att lista din verksamhets adress, telefonnummer, produkter/tjänster på ett sätt som syns både i Googles sökresultat samt i Google Maps. Du kan även lägga ut bilder från campingen för att snabbt visa er verksamhet. Det är således ett utmärkt sätt att komma i kontakt med nya potentiella kunder. Dessutom ger det dina kunder en möjlighet att lämna recensioner vilket har en positiv inverkan på din ranking. I denna utbildning kommer du bland annat få ta del av:
- Introduktion till Google Företagsprofil och hur du skapar en profil
- Översikt över plattformens inställningar, funktioner och syfte
- Exempel på hur campingar kan dra nytta av plattformen
- Exempel på engagerande innehåll: bilder erbjudanden och evenemang
- Hantering av kundrecentioner
- Steg-för-steg hur fyller och ändrar innehåll
- Tips på rutiner för att hålla din campings företagsprofil levande över tid
Anmälan till utbildningen: Maila Johan Ericson
Grundkurs i TikTok – med Johanna Thofelt, Adeprimo
Tisdag 5 November 08:30-10:30. Digitalt tillfälle
TikTok har ett rykte om sig att vara en app där folk dansar men det är långt ifrån sanningen. TikTok sticker ut från andra sociala medier och har användare från hela världen. I denna grundkurs kommer kursledare Johanna visa live, genom att dela hennes skärm på mobilen, för ge dig en tydlig inblick över hur plattformen ser ut. Utbildningen kommer innehålla bland annat:
- Hur du sätter upp ett konto på TikTok och vad du ska tänka på
- Hur du delar ditt innehåll och hur ofta
- Hur du på ett enklare sätt kan redigera i appen
- Genomgång av alla funktioner
Kanske är det dags att öppna dörren till TikTok och kliva in?
Anmälan till utbildningen: Maila Johan Ericson
Filma med mobilen – med Frida Åhlèn, Always on media
Tisdag 12 november 08:30-10:30. Digitalt tillfälle
Att kunna visa upp sin verksamhet med filmer blir mer och mer vanligt. En film kan vara allt från små korta filmer till längre inslag med text och musik. I denna grundkurs kommer ni få tips och ideèr på hur ni ka komma igång. Kursen kommer innehålla bland annat:
- Fördelar med att använda mobilen för att filma: tillgänglighet, enkelhet och kvalitet
- Genomgång av olika mobilen och deras kamerafunktioner
- Introduktion till mobila redigeringsappar
- Dela innehåll snabbt och enkelt på sociala medier
Anmälan till utbildningen: Maila Johan Ericson
Grundkurs i AI – med Jennie-Lie Wickström, Midnattsbris
Tisdag 19 november 08:30-10:30. Digitalt tillfälle
AI (Artificial Intelligence) är en samlingsterm för den teknik som känner av sin omgivning, den tänker, den kan lära sig och den kan vidta åtgärder. AI växter otroligt mycket hos företag som använder tjänster i deras vardag. Upptäck AI du också och ta reda på vad den skulle kunna hjälpa dig på din camping. I denna grundkurs kommer du bland annat få ta del av:
- Vad är AI
- Hur kan du använda den i din campingverksamhet
- Hur kan AI optimera bokningsprocessen
- Hur skulle AI kunna användas för att automatisera och förbättra kundservice
Upptäck AI och du kommer kunna få mer hjälp än du tror!
Anmälan till utbildningen: Maila Johan Ericson
Med reservation för ändringar
Kontaktperson
Johan Ericson, Jämtland Härjedalen Turism
Kursanmälan och frågor om enkät: Maila Johan Ericson