Rasmus Bent Musikkväll på kalfjäll Årets turismföretagare 2024

Årets turismföretagare är Musikkväll på kalfjäll

17 oktober, 2024
Text: Anne Adsten, JHT

För fjärde året arrangerade Jämtland Härjedalen Turism, den så kallade Turismdagen med utdelning av priset Årets Turismföretagare i anslutning till middagen. Evenemanget är en dag för att uppmärksamma besöksnäringen och dess betydelse för Jämtland Härjedalen.

I år arrangerades Turismdagen på Storlien Högfjällshotell, en klassisk turismdestination som väckts ur sin Törnrosasömn av en ny ägare som helrenoverat det stora hotellet och som nu driver skidanläggningen och anslutande aktiviteter.

Under middagen läste VD Teres Gärdin motiveringen till Årets Turismföretagare 2024 och utropade Musikkväll på kalfjäll i Tänndalen som vinnare, representerat av Rasmus Bent. Evenemanget startade 2021 och har på kort tid växt till en betydande reseanledning för Funäsfjällen och hela Jämtland Härjedalen.

Vinnarmotivering

”På kort tid har aktören lyckats skapa en unik och hållbar reseanledning som talar till besökarnas samtliga sinnen. Med utgångspunkt i den omgivande naturen och befintlig infrastruktur har en originell företeelse skapats som ger besökarna en helhetsupplevelse som är svår att efterlikna. Aktören har dessutom lyckats skapa något som skapar uppmärksamhet och reseanledning till hela destinationen över en hel säsong.

Årets Turismföretagare är Musikkväll på kalfjäll i Funäsfjällen.

Om pristagaren

Musikkväll på kalfjäll i Tänndalen är ett lysande exempel på en turismidé som inte bara är innovativ och tidsenlig, utan också skapar en unik och oförglömlig upplevelse för sina besökare oavsett fysisk förmåga. Genom att kombinera den rena, orörda fjällmiljön med musikaliska upplevelser på kalfjället, har evenemanget skapat något alldeles extra – ett utomhusevenemang som passar perfekt för den moderna besökaren som söker både kultur och natur.

Vad som verkligen gör Musikkväll på kalfjäll till en värdig vinnare är förmågan att attrahera en bred publik till en ofta bortglömd och perifer plats under barmarkssäsongen. Genom att arrangera flera musikaliska tillfällen under säsongen och med artister snarare än en stor festival, har evenemanget lyckats skapa en personlig och intim atmosfär som verkligen talar till den moderna turisten, särskilt i en tid då utomhusupplevelser har blivit allt mer eftertraktade – kanske som en effekt av pandemin. Genom att sprida ut tillfällena så bidrar evenemanget till att aktualisera destinationen under hela säsongen både i media och för tilltänkta besökare.

De storslagna fjällvyerna ger inte bara en visuellt spektakulär bakgrund utan förstärker också själva upplevelsen, vilket gör evenemanget inte bara till ett musikevenemang utan också till en bildskön resa för både ögon och själ. Naturligtvis finns tillgång till mat och dryck i det närbelägna restaurangområdet. Musikkväll på kalfjäll har på ett imponerande sätt visat hur man med kreativitet och mod kan skapa en unik besöksanledning som känns både samtida och långsiktig. Vi är övertygade om att denna upplevelse inte bara har potential att bli en regional framgång utan också har alla förutsättningar att stå sig starkt i nationell konkurrens.

KANDIDAT TILL STORA TURISMPRISET 2025

En glad representant för vinnaren Musikkväll på kalfjäll fick ta emot priset som består av en plakett att placera på bästa tänkbara ställe, en check för blandade forskningsinsatser från Etour samt ett bidrag för vidare insatser för kompetenshöjning bland personalen från JHT, samtidigt som pristagaren nu är regionens kandidat inför det nationella ”Stora Turismpriset” nästa år, 2025.

KRITERIER FÖR ÅRETS TURISMFÖRETAGARE

Priset ska gå till ett företag/organisation inom besöksnäringen som med stöd av ett tydligt hållbarhetsarbete (ekonomiskt, socialt och ekologiskt) nått betydande marknadsframgångar och/eller tagit andra avgörande steg i sitt utvecklingsarbete.
Företaget/organisationen ska också vara ansvarstagande (hylla flervärde), lönsamt och verka för en utveckling av den destination de verkar inom.

Nya priser från och med 2023

JHT har valt att införa 2 st nya priser i ett led att hylla destinationer och företagare inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Ett pris är “Jämtland Härjedalen Turisms Hederspris” som går till en person, företag eller organisation som varit verksam i längre tid och gjort skillnad för besöksnäringen nationellt, regionalt eller lokalt. Första pristagaren var Andrea Wiktorsson, Storsjöyran 2023. Det andra priset är “Årets Eldsjäl inom turismen i Jämtland Härjedalen” och som hedrar någon som verkar inom besöksnäringen och har ett hjärta förankrat i Jämtland Härjedalen. Dessa priser delades också ut under middagen liksom priset till Årets turismföretagare.

Vinnare Jämtland Härjedalen Turisms Hederspris 2024: Robert Pettersson, vår egen turismexpert som alltid står redo att förklara besöksnäringens komplexitet med många exempel från den egna regionen.

Vinnare av Årets Eldsjäl inom turismen i Jämtland Härjedalen: Johanna Öhman som med stort mod renoverat Pensionat Helags i Ljungdalsfjällen till en riktig pärla för både gäster och bofasta.

JHT Pressrum, inklusive pressbilder.

Kontaktperson:

Teres Gärdin
Jämtland Härjedalen Turism
+46 (0)70 309 17 89

Anne Adsten, turismutvecklare
Jämtland Härjedalen Turism
+46 (0)70 – 327 39 09

Jämtland Härjedalen Turism

Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ekonomisk förening bildades 1995 och är en samverkansplattform för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang och samverkar med regionens destinationer och turismföretag, med företrädare för offentlig sektor, intresseorganisationer m fl. I föreningens styrelse finns företrädare för regionens besöksnäring, Mittuniversitetet samt representanter från Region Jämtland Härjedalen.

Skip to content