logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Pressresa Express train to first snow Åre Östersund 2024

Pressresa: Express Train to the First Snow

17 december, 2024
Text: Anne Adsten och Pauline Pedersen Lundh
Group photo at Buustamon restaurant in Åre. Press trip Express Train to First Snow.

Tillsammans med Visit Sweden anordnades en pressresa 12-15 december 2024 via Jämtland Härjedalen Turism-projektet Välkommen åter, i samarbete med medlemsdestinationerna Destination Östersund och Åre Destination. Två journalister från Tyskland och två från Storbritannien deltog tillsammans med Steve Robertshaw som är Senior PR Manager för Visit Sweden. Deltagarna fick möjlighet att prova på nattåget Stockholm-Östersund samt besökte både Östersund och Åre.

Pressresa Express train to first snow Åre Östersund 2024. Foto: Anne Adsten
Prova-på-skidskytte med Tord Wiksten Event i Östersund. Foto: Anne Adsten

Tema för resan – Hållbarhet

För oss i Jämtland Härjedalen innebär turism som företeelse inte bara att jobba med den ekologiska hållbarheten, utan även ekonomisk och social hållbarhet. Utan turism skulle vi inte kunna bo där vi bor i samma utsträckning. Om vi inte jobbade med ekologisk hållbarhet så försvinner möjligheterna till natur- och kulturbaserad turism som är vår USP. Turism innebär även social hållbarhet eftersom vår övertygelse är att resande främjar fred och samverkan mellan folk. Om vi inte kan besöka varandra så är det lättare att inte längre vara rädda om varandra.

Varje besök under pressresan innehöll information om hur just den aktören jobbar med hållbarhet. En del av pressresan handlade också om möjligheterna att kunna resa till snön med tåg. Vi hade även möjligheten att tillsammans diskutera kring att flyg ofta får större skuld än vad som är relevant utifrån vilken del i världens utsläpp som flyget har (mindre än 2%) samt utifrån att dagens flyg har effektiva motorer, flygbolagen styr hur mycket bagage resenärer åker med via pris på resan (lättare flygplan = mindre bränsleåtgång) samt att det är möjligt att flyga med 50% biobränsle för alla som önskar (se exempelvis möjligheter via Fly Green Fund).

Ett annat ämne som lyftes var jämlikhet i Sverige samt kvinnligt entreprenörskap och ledarskap. Dessa ämnen blev särskilt tydliga då den övervägande majoriteten av de turismföretag som besöktes har startats/ägs/leds av kvinnor och att det inte är något som är ovanligt i Sverige. I Åre fick vi till exempel höra historien om hur Hotel Åregården startades av en kvinna under 1800-talet, Kristina Hansson, som hade en man som hon älskade, men hon kunde inte gifta sig eftersom hon då inte skulle kunna äga/driva hotellet utifrån dåvarande seder/regler.

Winter Wonderland Östersund

Destination Östersund bjöd på längdåkningskurs vid Skidstadion med Tord Wiksten Event, besök i några av stadens second hand butiker och hantverksbutiker, besök hos Moose Garden, Jamtli, prova-på-skidskytte (Tord Wiksten Event) samt jul-lunch på Arctura och middag på Bua och Jazzköket och boende på Clarion Hotel Grand Östersund. Innan de klev på nattåget mot Stockholm fick de avnjuta Frösö Park Hotel Spa med förnimmelser av Jämtland samt en god middag. På Tegelmagasinet i Östersund gavs en presentation om Jämtland Härjedalen, om Östersund samt om S:t Olavsleden. En bonus för gästerna var att de fick uppleva Jämtlands Lucia den 13e december vid frukosten på Clarion Grand Hotel Östersund!

Åre – The Winter Sports Capital of Scandinavia

Åre Destination bjöd på en guidad by-vandring för att beskriva hur den lilla byn förvandlats till dagens skidort, besök hos Outdoor Buddies där du kan hyra din utrustning i stället för att köpa nytt, Skistar Åre bjöd på en skidupplevelse i backarna, vintervandring till Lillåstugan, snöskovandring vid Fröå gruva med Swedish fika i ett vindskydd med kok-kaffe, snabbvisit hos Copperhill Mountain Lodge, Åre Chokladfabrik, Ristafallet och Åre Ljusfabrik. Luncher hos Werséns och Kretsloppshuset samt middagar på Åre Granen samt Buustamon och boende på Hotel Åregården – Åres första hotell.

Se hela pressprogrammet (Travefy).

Våra gäster – press från Storbritannien och Tyskland

Country & Townhouse (60 000 läsare)

The magazine is aimed at readers who are “affluent double lifers” and are interested in luxury living in both city and country. Covers culture, interviews, fashion, food & drink, style, events, travel and sporting events.

The Times (240 000-369 000 läsare)

Launched in 1785 as the Daily Universal Register, The Times is a quality daily newspaper and website and is aimed at readers nationwide. Covers news, business, sport, travel, fashion, arts, guides to schools and universities and motoring. It also has a sister newspaper, The Sunday Times.

Landhaus Living (46 000 läsare)

Magasinet Landhaus Living presenterar en mix av vackra lanthem, inredningsidéer och inspiration med fokus på individualitet och personlighet. Det riktar sig till trendmedvetna med intresse för romantisk stil, skandinavisk känsla och kreativa DIY-tips. Läsarna, främst kvinnor med hög hushållsinkomst, söker aktuella trender, shoppingtips och säsongsrecept, och bor både på landsbygden och i staden.

Frilans från Tyskland som bl a skriver för Nordis

NORDIS är ett tyskt magasin som fokuserar på Skandinavien och Norden som resmål. Med teman som kultur, natur, mat och livsstil ger NORDIS sina läsare inspiration till nästa nordiska äventyr. Tidningen riktar sig till resenärer, nordentusiaster och naturälskare i tysktalande länder. Frilansjournalisten som deltog i pressresan samlade material för ett stort antal artiklar för olika tidningar/magasin.

Varför gör vi pressresor?

Pressresan är ett sätt att öka kännedomen om Jämtland Härjedalen hos valda målgrupper i Storbritannien respektive Tyskland. Genom att visa upp vår region kan journalisterna skriva om oss och producera artiklar som ger högre trovärdighet hos läsarna än om vi skulle annonsera i samma tidningar. Troligen skulle en tillräckligt stor annons kosta mer än priset som alla inblandade lägger ner för att bjuda journalisterna på upplevelsen. I det här fallet är det företagen vi träffar som bjuder på hela eller delar av upplevelserna, destinationerna Åre och Östersund samt projektet Välkommen åter som står för kostnaderna. Visit Sweden står för journalisternas resor till/från Östersund samt övergripande projektledning och rekrytering av journalister.

Hur gör man om man vill ha besök av journalister?

Turismföretag i Jämtland Härjedalen bör i första hand vända sig till sin närmaste destinationsföreträdare för att uttrycka ett intresse. För utländsk press gäller att företaget behöver vara exportmoget och kunna ta emot utländska gäster (passande produkt/tjänst, information på web och IRL, bokningsmöjligheter samt mottagande). Projektet Välkommen åter pågår till och med 2025.

 

Pressresa Express train to first snow Åre Östersund 2024. Foto: Anne Adsten
Skidupplevelse med Skistar Åre. Foto: Anne Adsten
Skip to content