Jämtland Härjedalen för svenskspråkiga finländare som längtar efter skidåkning
Jämtland Härjedalen är en perfekt vinterdestination för finska resenärer som söker barnvänliga, snösäkra skidupplevelser och magiska vinterlandskap och dessutom till fördelaktigt pris tack vare kronkursen. Med smidiga resealternativ är det enkelt för finländare att antingen välja färjan mellan Vasa-Umeå eller via färja till Stockholm och vidare med bil eller tåg till Jämtland Härjedalen. Få finska gäster tar sig till Jämtland Härjedalen via flyg.
Väl på plats väntar skidorter som Åre, Vemdalen, Funäsfjällen, Lofsdalen, Trillevallen, Storlien, Bydalsfjällen och Östersund med välpreparerade backar, längdskidspår och aktiviteter för hela familjen. I kampanjen inkluderades såklart även vår genuina fjällkultur, goda mat och gästfrihet. Allt för att beskriva Jämtland Härjedalen på bästa sätt och som en vinterdestination som finländare inte får missa.
Om kampanjen
Den finska vinterkampanjen via Meta pågick från mitten av oktober till årsskiftet 2024/25. Totalt exponerades kampanjen närmare 1 miljon gånger för ca 133 000 olika finländare i åldern 18-64 år, vilket gav närmare 10 000 klick vidare. Det här var första gången på mycket länge som en kampanj gjordes för Jämtland Härjedalen i Finland och därför har vi ingenting att jämföra resultaten med. Kampanjen skapade bra engagemang och visades många gånger (7,5 gånger per person), vilket betyder att den haft bra synlighet i målgruppen. Antalet klick är högt, vilket tyder på att budskapet träffat rätt personer. Annonskampanjen har framför allt fångats upp av personer i de områden av Finland som har flest svenskspråkiga finländare, nära kusten och kring Vasa. En förvånansvärt hög andel män mellan 18-24 år nåddes av kampanjen, lika många som inom gruppen kvinnor 65+, en grupp som är mycket flitiga i sociala medier. Även andelen män mellan 25-34 år var högre än genomsnitt i liknande kampanjer. Slutsatsen av det är att en stor andel av de svenskspråkiga finska mänen 18-34 år är extra intresserade av en vintervistelse i Jämtland Härjedalen.
Kampanjen justerades löpande för att se till att resultatet skulle bli så bra som möjligt och för högsta möjliga exponering av samtliga åtta destinationer i kampanjen och därmed regionen som helhet. I ett första steg skapades medvetande om Jämtland Härjedalen för att hitta målgruppen som lockades av en vintervistelse i Jämtland Härjedalen. I steg 2, skapades engagemang via filmklipp som skapats kring olika teman om vilka känslor en vintervistelse kan fylla. I tredje steget var syftet att skapa en önskan om att vilja besöka Jämtland Härjedalen och klicka sig vidare in till målsidan på www.adventuresweden.com. I det här steget användes merparten av budgeten för kampanjen. Över 3000 personer gick in på sidan och troligen är antalet ungefär det dubbla utifrån att många undanbett sig cookies som spårar användare. I den fjärde fasen användes en karusell med en bild för varje destination som ingick i kampanjen. Karusellen visades för dem som gått in på Adventuresweden.com. På Nestorvilles hemsida kan du se vilka bilder och budskap som användes i de olika stegen.
Hur kan vi mäta resultat av en kampanj i sociala medier?
Klick och beteenden kan till viss del mätas med hjälp av cookies utom i de fall då användare undanbett sig dessa. En kampanj kan även ge utslag i gästnattsstatistik över kommersiella gästnätter. Vi vet dock inte om resultatet kommer denna säsong eller en kommande och vi kan inte med säkerhet avgöra om det var just vår kampanj som fällde avgörandet. Det vi dock kan vara säkra på är att utan annonsering är det svårare att öka kännedomen på en utländsk marknad.
Resultat
Antalet finska gäster ökar i Destination Vemdalen – Fler finländare i fjällen, det här tros vara orsaken (SR Jämtland)