logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Anne Adsten på ETOA Nordic Marketplace Copenhagen 2025

Stort intresse för Jämtland Härjedalen under Europeisk workshop i Köpenhamn

21 februari, 2025
Text: Anne Adsten, Jämtland Härjedalen Turism
Anne på Nordic Marketplace i Köpenhamn mellan möten. Foto: Pauline Pedersen Lundh

Under två intensiva halvdagar träffade Pauline och Anne från JHT kvalitetssäkrade researrangörer på Nordic Marketplace 2025 i Köpenhamn via projektet “Välkommen åter”. Workshopen arrangerades av NORDIC TOURISM COLLECTIVE och ETOA – European tourism association. Vid hemkomsten sker det viktigaste arbetet, att matcha ihop destinationer /produktägare i Jämtland Härjedalen med intresserade researrangörer.

ETOA Nordic Marketplace Copenhagen 2025
ETOA Nordic Marketplace Copenhagen 2025 på Tivoli Hotel. Foto: Anne Adsten

Snabba möten i Köpenhamn

ETOA Nordic Marketplace anordnade en annorlunda workshop där leverantörerna (destinationer, museer, hotellrepresentanter etc) gick runt till köparna (researrangörer, DMC:s etc). Utmaningen blev att få med sig dator med presentation, kartor, give aways, visitkort och anteckningsmaterial och hitta rätt bland de 100 (!) mötesborden i rummet. Mötestiden var kortare än vanligt, 12 minuter, med en minuts mellanrum. Vanligen på de workshops vi deltagit i via projektet är mötestiden minst 15 minuter med 5 minuter emellan. Att lyssna in vilka typer av kunder köparen har och presentera Jämtland Härjedalen samt komma till något slags avslut visade sig svårt.

Några köpare har vi träffat tidigare, bland några hade vi träffat kollegor till de som representerade i Köpenhamn och vissa köpare var helt nya. Via förarbete så hade vi valt ut att efterfråga möten med köpare från de marknader som vi analyserat fram som våra målmarknader: DACH-länderna (Tyskland, Schweiz och Österrike), Benelux (Belgien, Nederländerna och Luxemburg) samt Storbritannien. Vi valde oxå bort de som önskar en superlyxig produkt där anställda bär packningen till rummet etc samt de som uppenbarligen inte säljer den typ av upplevelse som vi erbjuder. Samtliga köpare på plats var intresserade av Norden.

Att matcha köpare med leverantörer i Jämtland Härjedalen

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att ju fler gånger vi träffar en researrangör desto närmare kommer vi till att de faktiskt önskar lägga in våra destinationer som valbara för sina kunder. Men, det är en lång process. Vi har med en powerpoint-presentation som visar bilder från regionens destinationer. Utifrån deras kundstruktur försöker vi matcha ihop deras önskemål med delar ur Jämtland Härjedalens utbud för bästa matchning.

Efter hemkomst delar vi en Dropbox-länk med dem vi träffat och i mailet skriver vi in de produkter vi tror bäst matchar deras kundstruktur. I Dropboxen samlar vi exempel på paket från Jämtland Härjedalens destinationer och turismproduktägare. Vi gör även en presentation av de företag vi träffat och den delar vi med våra medlemsdestinationer som önskar jobba med export samt de företag som uttalat att de vill jobba med export och där vi funnit företag som vi tycker bör matcha. Vi erbjuder oss sedan att sätta upp ett första möte mellan köpare och leverantörer för att introducera en god matchning.

Några av köparna på plats

Unique North Incoming – Representanten på plats var en dansk man som visade stor entusiasm för hela vår presentation om Jämtland Härjedalen. Kunderna är ofta äldre och kommer i grupp via buss. Turerna är långa och omfattar ofta hela Norden runt.

Reconnect Travels – Företaget består av en person som ordnar resor på olika teman kring bland annat spännade djur. Han gillade temat myskoxe med Myskoxcentrum och lyxigt boende i Funäsfjällen, vilket vi kommer att skicka tips till honom om.

Ramble Worldwide – Rundtursföretag som ofta erbjuder lättare vandring för sina gäster. Intresserad av större delen av Jämtland Härjedalen i ett inledningsskede. Det var första gången vi träffade en representant från företaget och vi hoppas att de återkommer efter att ha sett förslagen i vår Dropbox med paketreseförslag från aktörer i Jämtland Härjedalen.

Tour Partner Group – Det här var andra gången vi träffade företaget och de är mycket intresserade av att skapa avtal med bland annat destinationer i västjämtland.

Albatross Group – Intresserad av Jämtland Härjedalen och ska titta vidare i vår Dropbox med förslag från aktörer i Jämtland Härjedalen för att se vilka destinationer som skulle passa deras kunder bäst.

Delta Scandinavia – Intresserade av att inkludera Jämtland Härjedalen i sitt utbud. De kände till en del om regionen sedan tidigare.

Norway Pro Travel – Intresserade och vi har redan nu ytterligare ett möte inplanerat med dem under kommande ITB Berlin.

Nordic – Vi träffade andra representanter från företaget vid Vakantiebeurs i Nederländerna och de har en ny reseproducent som är mycket intresserad av regionens utbud. Vi kommer att mötas digitalt för att göra verkstad.

Magnetic North Travel – Vi har träffat representanter från Magnetic North vid tre tillfällen tidigare och de säljer ett paket i Åre och ett i Fjällnäs som resultat. De är intresserade av att sälja fler paket till Jämtland Härjedalen på sin kommande sajt.

Den egna insatsen är viktigast

Vi kommer att försöka ha fortsatt kontakt med köparna efter bästa förmåga, men det stora jobbet är nu upp till leverantörerna själva. Att bearbeta köparna för att försöka få till ett avtal. Om det inte sker direkt så kan det vara en bra idé att skicka en midsommarhälsning, en julhälsning eller liknande och berätta om nyheter i utbudet för att locka fram ett digitalt eller fysiskt möte och jobba fram ett gemensamt avtal. Kanske har leverantören till och med möjlighet att bjuda in en intresserad köpare för en så kallad FAM-trip (FAM=Familiarization). Det är oftast lättare att få till ett avtal om köparen vet vad hen säljer in till sina kunder.

Kommande workshops

Under vecka 10 befinner sig projektledningen för projektet Välkommen åter på ITB Berlin som är en av världens allra största turismmässor. I början av maj sker Swedish Workshop Online där dels projektledningen deltar samt så finns möjligheten att delta som indirekt medlem i Jämtland Härjedalen Turism via ett påhängsavtal. I dagsläget är Explore Åre, Mid Scandinavia Tours, Lofsdalsfjällens turistnäring ekonomisk förening, Fjällnäs Est. 1882 samt Inlandsbanan anmälda i anslutning till Jämtland Härjedalen Turism:s plats på workshopen.

Pauline Pedersen Lundh på Hotel Tivoli
Pauline Pedersen Lundh på Hotel Tivoli för ETOA Nordic Marketplace 2025 i Köpenhamn. Foto: Anne Adsten
Skip to content