Swedish Workshop Online 2025
Varje år arrangerar Visit Sweden både fysiska och digitala workshops i Sverige och på valda marknader. Vid Swedish Workshop Online kunde destinationsorganisationer, regionala turismorganisationer, boendeanläggningar, besöksmål och aktivitetsföretag ta chansen att möta researrangörer från hela Europa, Asien och Nordamerika i förhandsbokade videomöten. Ett utmärkt tillfälle för att presentera regionen, verksamheten, knyta nya och underhålla tidigare kontakter och förhoppningsvis skapa affärsmöjligheter. Via Visit Swedens mötessystem görs mötesförfrågningar från både köpare (researrangörer, DMC:s, OTA:er) och säljare (turismorganisationer, DMO:er, turismföretag) och matchningar samlas i ett överskådligt schema. Därifrån är det lätt vid varje möte att trycka på en knapp för att komma in i det gemensamma videomötet.
Några av kontakterna
Fjordkind: Representanten som vi träffade har besökt oss via en så kallad FAM-trip (FAM=Familiarization – lära känna) inom det pågående projektet och älskar både Sverige och Jämtland Härjedalen. Nu vill det tyska företaget erbjuda sina gäster en rundresa som kombinerar våra fjälldestinationer och med fokus på barnvänliga aktiviteter. Rundresan är under produktion och vi kunde stämma av vissa detaljer. Förhoppningsvis är rundresan redo för försäljning inom kort, men först inför nästa år kommer den att vara tillgänglig i god tid för de tyska intressenter som planerar redan tidigt inför en kommande semester.
Wikinger Reisen: Företaget startade redan 1968 och säljer idag resor över hela världen till framför allt DACH-marknaden. De vill gärna hitta en rundtursresa som innefattar Jämtland Härjedalen med hotellboende och utflykter utifrån hotellet innan gruppen reser vidare till nästa mål. Den första kontakten med företaget togs vid ITB Berlin och vi kunde följa upp med ytterligare information.
Saaga Tours: Ett finskt bussreseföretag som gärna vill hitta fler platser att stanna på vid genomresa i Jämtland Härjedalen samt även destinationer för längre vistelser. Vi kunde förse dem med en Google maps med intressanta stopp och förse dem med lämpligt material för längre vistelser ur vår Dropbox med samlade paket från turismföretag runt om i Jämtland Härjedalen.
Cape Tracks: Ett nederländskt företag som är intresserade av rundresor som innefattar Jämtland Härjedalen. Vid detta första möte med researrangören kunde vi berätta översiktligt och via Dropbox-innehållet kan de bekanta sig närmare med området via exempelvis en Hotellportfölj som tagits fram med de hotell som önskar jobba med utländsk gäst.
Tiara Tours: Deras nederländska resenärer önskar tågresa till och inom Sverige. Vi visade upp presentationen om Jämtland Härjedalen och kunde tipsa dem om lämpliga vägar till och inom regionen. De lovade återkomma inför deras produktion av nya paket i höst.
Intrepid Travel: Har redan kommit långt i att producera en rundresa som innefattar Norge och Sverige där de söker information om sevärdheter och aktiviteter längs vägen. Företaget arrangerar resor över hela världen och personen vi träffade jobbade med Norra Europa från sitt kontor i Kroatien.
Nordic: Vi träffade Nordic första gången i Utrecht under Vakantiebeurs och därefter vid Nordic Marketplace i Köpenhamn. Nu finns långtgående planer kring en rundresa och vår kontakt kommer till Jämtland Härjedalen i augusti för att titta på lämpliga boenden enligt en önskelista. Nordic säljer resor inom Benelux: Nederländerna, Luxemburg och Belgien.
Nyfiken på att jobba med utländsk marknad?
Ta i första hand kontakt med din närmaste destinationsorganisation, du hittar Jämtland Härjedalen Turisms medlemmar via denna sida. De kan hjälpa till med kontakter i närområdet för att komplettera din produkt/tjänst för att tillsammans forma en paketering. Via Visit Swedens Kunskapsbank kan du hitta information kring olika marknader så att du vidare kan forma din produkt/tjänst eller ditt paket till en specifik målgrupp. Att producera något som ska passa alla kommer att leda till att det inte passar för någon. Projektet Välkommen åter pågår fram till sista december 2025 och inom projektperioden finns fortsatt möjligheter att nå ut till de researrangörer vi har kontakt med för att presentera nya produkter/tjänster.
Har du en paketerad vistelse som du vill presentera för en internationell målgrupp?
Framför allt finns efterfrågan kring paketerade äventyr med boende + äventyr eller möjlighet att boka äventyr via boendet på plats. Paketen kan vara från en dag till tre, sju, tio eller fjorton dagar långt. Ett fåtal av de researrangörer vi träffar söker efter rena skidveckor (de är relativt lätta att köpa på egen hand). I stället önskar de vinter eller sommarveckor där det finns möjlighet att prova vinter eller sommaraktiviteter som snöskovandring, hundsläde, pulka, skridsko, se hantverk, prova svensk mat och gärna vara med och laga maten, vandra till x med guide, cykla, paddla, rida, utforska natur eller kultur.