Ökad köpkraft och intresse för resor bland Polens medelklass
Under de senaste åren har Polen haft en stark ekonomisk utveckling med stabil tillväxt, sjunkande arbetslöshet och stigande reallöner. Den växande medelklassen har fått ökad köpkraft och ett större intresse för resor utomlands. I takt med detta har Skandinavien blivit alltmer attraktivt, inte bara för korta stadsresor utan också för längre vistelser med fokus på natur och friluftsliv. Sverige sticker särskilt ut som ett resmål för aktiv semester, där polska resenärer lockas av skidåkning, vandring, cykling och unika naturupplevelser som norrsken och hundspann. Kombinationen av exotisk nordisk miljö, hög standard och möjligheten till äventyr gör Sverige till ett resmål med växande potential på den polska marknaden.
Skiing in Sweden – ett gångbart begrepp för polska marknaden
Polska skidåkare är vana vid att stå i kö i upp till en timme för några minuters skidåkning, något som är sällsynt i skidorter i Jämtland Härjedalen. Många polska skidåkare har besökt flera av alpernas skidorter och är nyfikna på något som inte alla vänner redan besökt. Att kunna åka skidor på en exotisk plats i Sverige och dessutom kombinera vistelsen med vinteraktiviteter som hundsläde, skoterturer, snöskovandring, kulturupplevelser, isfiske och svenska kulinariska upplevelser är något som den polska marknaden är intresserad av. På grund av att liftkorten i Europa stigit i pris så är polska gäster öppna för att åka skidor i 2-3 dagar och ta del av andra upplevelser i 2-3 dagar under ett besök menar den polske researrangören som vi mötte vid ett bokat samtal. Exempelvis lockade berättelsen om lokala aktiviteter som sparkåkning och besök på attraktioner som chokladfabriker och glastillverkning.
Polska resenärer är öppna för att flyga, åka tåg (exempelvis anslutande tåg från Polen till linjen Berlin-Hamburg-Stockholm och vidare till Jämtland Härjedalen) eller till och med ta egen bil och åka till Sverige via färja från Polen.
Researrangören undrade hur mörkt det är under tidig vinter och hur vädret är och från projektet kunde vi berätta att även om det blir mörkare under eftermiddagen i januari så är alla skidorter belysta och pyntade på olika sätt samt lyses upp av snön så att det känslan av dem är ljus.
Den polska researrangören visade intresse för att arrangera gruppresor till Sverige, särskilt inklusive vinteraktiviteter som hundspann, som är mindre vanliga i Polen, besök vid älgpark, guidad myskoxtur, matupplevelser med mera och lovade att berätta om Jämtland Härjedalen för en stor företagskund redan om några dagar.
Från projektet har vi delat en Dropbox-länk med arrangören med material: paketerbjudanden, hotellportfölj, kartor, rundturstips med mera från Jämtland Härjedalen och kommer att hålla kontakten framåt.
Viktigt för den polska skidresenären
För att locka den polska marknaden kan det således vara bra att inkludera information om, skidåkningens kvalitéer och vilka omkringliggande aktiviteter som en vintervistelse kan kombineras med, eventuell förekomst av liftköer (nyår, sportlov, påsk?), när det är dagsljus under olika veckor samt information om temperatur och väderlek. De är även nyfikna på svensk kultur och historia samt hur man kan ta del av svenska upplevelser och gastronomi.
Vill du erbjuda dina produkter/tjänster för en utländsk marknad?
Har du en exportmogen produkt eller tjänst som du tror kan vara intressant för en utländsk marknad så är du välkommen att kontakta oss i projektet Välkommen åter som pågår fram till sista december 2025. Vi lägger kontinuerligt upp pdf:er som beskriver produkter/tjänster med från-priser i den Dropbox som vi delar med oss av till researrangörer från framför allt Finland, Danmark, DACH-länderna (Tyskland, Österrike och Schweiz) samt Beneluxländerna (Nederländerna, Belgien och Luxemburg) samt Storbritannien. Se mer om vad du bäst inkluderar i en pdf om dina produkter/tjänster längst ned i artikeln om ett möte med Finska och Danska researrangörer.