Idag saknas en instans i Sverige som tar ledartröjan för det svenska värdskapet. Turistinformatörer runt om i Sverige har en viktig uppgift kring att få besökare att känna sig välkomna och för att göra ett bra jobb behövs en hjälp och en struktur för att kunna genomföra utbildningar och workshops för egen personal vid auktoriserade Turistinformationer och Turistcenter och för de InfoPoints de har avtal med.
InfoPoints är en slags förlängd arm för Turistinformation i butiker, receptioner, sevärdheter m fl som vill ge en ökad service för sina besökare så att de får en bra vistelse som leder till ökad stanntid, att de gör fler saker (och spenderar mer på plats), rekommenderar platsen för vänner och bekanta samt får en ökad lust att återvända som besökare till en destination.
Visita har tidigare haft en grundutbildning för TIC-personal ”Turism & Värdskap” som genomförts på olika platser i Sverige. På grund av att det är svårt att samla grupper för att genomföra utbildningen uppstod tankar kring att nu göra en digital utbildning med samma syfte – att öka Sveriges värdskap.
Medlemmar i Visitas råd för besöksservice har haft möjlighet att testa olika värdskapsutbildningar och utifrån detta arbeta vidare med manusutformningen för den nya digitala utbildningen Turism & Värdskap 2.0. Önskemålet var en unik utbildning för informatörer/servicepersonal som hanterar frågor från besökare. En utbildning som ska vara generell för ett antal år framåt. Den ska innehålla både Värdskap och vara en grundutbildning. Och den har koppling till auktorisationen via Visita så att enbart auktoriserade Turistinformationer och Turistcenter kommer att ha tillgång till den.