Charlotta Barnden Uddén – Visit Sweden
Charlotta berättade om Visit Swedens projekt SNDPE (Svenska Naturupplevelser på Digital Export), digital närvaro och Visit Swedens Kunskapsbank.
Projektet SNDPE syftade till att ta reda på hur bokningsbart Sverige egentligen är och mer om förutsättningarna för Sveriges aktivitetsföretag och hur den digitala distributionen fungerar. Inom projektet kartlades kundbeteende online i relation till hur intressenter och framtida gäster söker upplevelser, hittar ett utbud som matchar behoven för resan och eventuellt genomför aktivitetsbokningar.
Som del i projektet ”Svenska Naturupplevelser på digital export” fanns även ett behov av att identifiera vilka digitala plattformar naturturismföretagare bör synas på. Fram till 2019 har en utmaning varit att veta vad som faktiskt syns efter att en resenär googlat fram ett land och en aktivitet som de skulle vilja göra, tex ”Sverige + cykel”.
Så uppfattas Sverige av den naturfokuserade nyfikna upptäckaren
Målgruppen som användes för undersökningen är de så kallade Nyfikna upptäckarna. Av dem önskar ¼ boka i förväg och det spelar ingen roll på vilken plattform – ”de vill bara kunna boka”. Sverige upplevs som vackert, tryggt och som ett land med fin natur. På minussidan finns uppfattningen att det är kallt och fortfarande dyrt (fast det i en jämförelse inte är det), inte nog exotiskt och framförallt så saknas information för att den internationella gästen ska våga boka en resa.
78% tycker att omdömen från andra gäster är viktiga för att göra sina reseval och 53% väljer själva att lämna omdömen. För 80% av de nyfikna upptäckarna börjar resan med Google. I genomsnitt gör de nyfikna upptäckarna sina bokningar 10 veckor innan avresa (tyskar bokar längre i förväg medan norrmän och danskar bokar närmare avresa).
Test 1: Ställ om din webläsare i inkognito-läge och ställ in sök så att sökmotorn bortser från din IP-adress (IP-adressen gör så att sökresultat i din närhet prioriteras). Googla ditt företag för att se hur den prioriteras av Google.
Test 2: Ta kommandot över ditt digitala skyltfönster genom att se över hur ditt företag syns i den nyfikne upptäckarens faser av resecykeln: Drömma, Planera, Boka, Uppleva och Minnas.
Drömma: Hur syns ditt företag i sociala media? Taggar du dina poster med engelska uttryck? Finns ditt företag representerat i redaktionella artiklar och bloggar digitalt/analogt? Tänk på att en resenärs Minnas (med bilder från en lyckad resa) blir en annan resenärs Drömma!
Inspel från gruppen: Om du har få gäster på en guidad tur – ge dem specialbehandling för att säkerställa att dina ansträngningar resulterar i ett extra bra omdöme och fina bilder som sprids.
Planera: Den nyfikne upptäckaren besöker 30-50 sajter för att planera sin resa och tittar i genomsnitt på 5 omdömen. Se till att det finns en boka-knapp när din potentiella gäst är redo att boka!
Boka: Viktigt att bokningen känns trygg och säker och att resenären får en bekräftelse kort tid efter bokningstillfället.
Uppleva: Viktigt att det finns detaljinformation tillgänglig via nätet om öppettider, utrustningstips och annat som gästen behöver veta för en så bra upplevelse som möjligt.
Minnas: Hjälp gästen att lägga upp sina upplevelser med rätt Geotag (rätt platsangivelser – kan vara svårt om man inte har svenska som modersmål) och Hashtags för att kommande gäster ska hitta deras inlägg i deras Drömma-fas. Återkoppla till gästen och uppmuntra till feedback, dels för att använda i vidare förädling i dina produkter och dels för att förstärka gästens upplevelse och minnas-fas.
Via Visit Swedens Kunskapsbank kan du hitta en jämförelse mellan olika aktivitetsbokningssystem och mer kunskap om Digital närvaro.
Alexander Brunnegård – Åre Nature Adventure
Åre Nature Adventures är ett systerföretag till Explore Åre för upplevelser inom natur och kultur med fokus internationell gäst. Alexander berättade om företaget och dess aktiviteter samt hur de valt bokningssystem och hur de jobbar med sitt system.
Åre Nature Adventures hemsida finns enbart på engelska eftersom de till 90% har utländska gäster och de övriga 10% förstår engelska. Alexander visade företagets hemsida och berättade om rutiner och tankar kring upplägg i Rezdy som är det bokningssystem som används. Alexander gav även kommentarer kring Trekksoft som han arbetat med i sin tidigare anställning.
Johanna Mattsson – Kundbearbetning, service och digital marknadsföring
Johanna jobbade tidigare som destinationschef i Lofsdalen och finns idag i Dublin, Irland på företaget Salesforce. Hon deltog via länk för att berätta om digitalisering, kundbearbetning, service och digital marknadsföring med exempel från Vail, Dolomiterna och Norge med flera platser.
Salesforce är ett internationellt företag med över 50 000 anställda och 300 000 kunder. De säljer tjänster via en plattform som inte direkt syns för gäster/besökare utan istället hjälper företag att hantera sina kundrelationer och automatisera kommunikationen. Spotify t ex använder Salesforce tjänster för att hålla kontakten med sina användare.
Exempelvis kopplar Salesforce plattform samman sociala media, sökningar etc från potentiella kunder och skapar erbjudanden som passar för ett specifikt tillfälle i kundens köpprocess. De hjälper företag att fånga upp gäster som avbrutit ett köp mitt i bokningen och formulerar rätt erbjudande för att få kunden/gästen att helst genomföra köpet.
Johanna betonade att det är skillnad på system och plattform. Där exempelvis Mailchimp (system för nyhetsbrev) är ett system som i sin tur via en plattform kan kopplas ihop för att bli användbar för att driva försäljning.
Johanna visade ett exempel kring hur en köpprocess skulle kunna se ut inom en destination:
Kundperspektiv – Plattformen knyter ihop kundens bokning oavsett leverantörer till en sammansatt resa.
Destinationsperspektiv – Plattformen ger en 360 graders vy av kunden och en möjlighet att klassificera kunden i olika segment för att sedan skräddarsy ett erbjudande som med stor sannolikhet kommer att leda till ett köp utifrån tidigare sökningar och beteenden via nätet som kunden samtyckt till via cookies. Exempelvis kan mail med skräddarsydda erbjudanden skickas till potentiell kund.
Aktivitetsbolagets sida – Tillgängliga aktiviteter kan läggas upp så att de syns i kundens egen digitala kalender som tillgängliga för bokning via en enkel knapptryckning.
Analysfönster – Till plattformen finns möjligheten för anslutna aktörer att se en översikt över det egna företaget/destinationen för att kunna lägga upp framtidsstrategier och planera marknadsaktiviteter.