Turismdagen 2022
Syftet med Turismdagen, är att uppmärksamma besöksnäringen och dess betydelse för Jämtland Härjedalen. Årets tema är Innovation för att uppmärksamma innovationskraften hos regionens besöksnäring och inspirera till vidare hållbar utveckling.
Årets Co host är Etour, European Tourism Research Institute vid MIUN Östersund.
Besöksnäringens roll för regional utveckling
Ett 80 tal deltagare från regionens destinationsorganisationer, studenter, politiker och tjänstemän med anknytning till besöksnäringen träffades på Best Western Hotel Gamla Teatern i Östersund för att lyssna till en rad föreläsare och med JHTs egen VD Teres Gärdin samt Destination Östersunds VD Micke Jonsson som konferencierer.
Urpremiär för filmen Jämtlandsmodellen
Storsjöodjurets son Birger försökte stjäla showen, som en påminnelse om att han nu har en egen Äventyrspark i Östersund. Därefter bjöds deltagarna på världspremiär för nya filmen Jämtlandsmodellen som på mindre än fyra minuter beskriver besöksnäringens roll för regional utveckling i Jämtland Härjedalen.
Innovation inom besöksnäringen
Visit Swedens Senior Manager Public Affairs, Åsa Stengel-Egrelius berättade om innovationer inom besöksnäringen ur ett nationellt perspektiv och utifrån Visit Swedens nya uppdrag kring att både marknadsföra svensk besöksnäring inom landet (Svemester) och att marknadsföra Sverige som destination för utländska besökare.
Forskaren Robert Pettersson vid Etour berättade om det nya skiftet inom besöksnäring där turism inte bara handlar om att skapa attraktionskraft för tillfälliga besökare utan lika mycket för att locka nya inflyttare och locka till kvarstanning (lusten att vilja bo kvar).
Stefan Sjöstrand VD för Skistar berättade om Skistars skifte från minnesvärda vinterupplevelser till minnesvärda fjällupplevelser året runt med fokus på en aktiv livsstil och med nya ansikten utåt i form av Nils van der Poel, Jesper Tjäder och systrarna Kallur.
Kreativa strategen hos Adeprimo Östersund, Johanna Thofelt tog åhörarna med på en resa till nya tidens marknadsföring med Fake Human Face Generators och attraktiviteten som uppstår med sällsynta “skins” för att anpassa sina avatarer i metaverse, framtidens virtuella värld. Framtidens marknadsföring kan sammanfattas i att det är viktigt för företag att visa sitt hjärta, att vara sann mot besökaren för att locka de besökare som destinationen bäst passar för och därmed genererar flest nöjda gäster.
Engcon groups VD Krister Blomgren samtalade med Teres Gärdin om Engcons betydelse för Strömsund och Strömsunds betydelse för Engcon som universellt varumärke för tiltrotatorer för grävmaskiner. Om hur de drar nytta av att finnas i en kommun med fokus på friluftsliv vid rekrytering, tar med internationella besökare ut i skog och mark i Strömsund och lagar mat vid öppen eld i stället för att bjuda med dem på restaurang. Samt hur Engcons produkter har framtiden för sig ur flera aspekter; säkra, hållbara och effektiviserande till exempel vid byggnationer av turismanläggningar och fritidshusområden.
Avslutningsvis samtalade Micke Jonsson med tre av regionens större evenemangsarrangörer: Skidskytte, Parasport och Storsjöcupen med exempel på hur de jobbar för att få både deltagare och åskådare att få en positiv upplevelse av evenemangen och därmed skapa återkommande besökare till Jämtland Härjedalen.