logo-reg-jh-2025-190x100-v2-optz
EU Medfinans
Barmarkskampanj Danmark 2025 Grand North mest klickade bilder.

Barmarkskampanj Danmark 2025

7 september, 2025
Text: Anne Adsten Jämtland Härjedalen Turism
De mest klickade bilderna i Barmarkskampanjen för Danmark 2025. Byrå: Grand North

För första gången har vi satsat på en barmarkskampanj för den danska marknaden. Danska gäster har stort intresse för vintersäsongen i Jämtland Härjedalen och via projektet Välkommen åter så passade vi nu på att undersöka om det intresset även inkluderar sommarsäsongen med en aktiv semester i en fjälldestination. Grand North valdes som utförare liksom vid senaste vinterkampanjen för den danska marknaden. Ett nytt grepp inför barmarkssäsongen var att satsa en del av marknadsbudgeten på Google-annonsering då det nu är möjligt att annonsera med lockande bilder – en satsning som visade sig generera intresse. Kampanjen genererade totalt ca 3,5 miljoner exponeringar för potentiella danska gäster av 1,1 miljoner unika personer.

Barmarkskampanj Danmark 2025 Grand North
Google ads kampanj för danska marknaden inför barmarkssäsongen 2025. Grand North

Skillnader mot danska vinterkampanjen 2024/25

Med en något lägre budget än inför senaste vintersäsongen valde Grand North som vann avropet att satsa en del av summan på Google annonser och en del på annonser via Meta. Trots att kampanjbudgeten var mindre så har kampanjen nått oväntat många och har därmed skapat en hel del kännedom om Jämtland Härjedalen som ett potentiellt resmål även under barmarkssäsongen.

Den första delen av kampanjen i Meta nådde framförallt mottagare i och kring Köpenhamn samt i mellersta Jylland. Kampanjen exponerades 2,5 miljoner gånger för 900 000 unika personer (kampanjen har setts 2,78 gånger per person). Kampanjen startade 13 maj och i mitten av juni har kampanjen övergått i att generera klick, 5 300 sådana.  Mest populärt är bilder på vandring och först på sjunde plats bland de mest klickade annonserna av 19 kommer en bild som visar cykling. Eftersom danskar är ett cyklande folk så var vår gissning att cykling skulle generera fler klick.

Google ads-kampanjen resulterade i 1 035 000 exponeringar, 13 300 länkklick och 5 200 konverteringar, det vill säga besök på Adventuresweden.com. Mottagarna av kampanjen som reagerat är även här framförallt i och kring Köpenhamn samt i mellersta Jylland samt södra Jylland. Bland de högst placerade sökorden som genererat att våra annonser synts finns aktiv semester för singlar 50+, äventyrsresor, bästa resorna i Europa för seniorer, familjeresor, resor till Sverige och camping i Sverige. Sökorden behöver monitoreras kontinuerligt för att inte utvecklas till sökord som inte är relevanta för en semester i Jämtland Härjedalen. Engagemanget i anslutning till annonseringen kunde ha varit högre om vi hade haft rabattkoder, erbjudanden och så vidare tillgängliga. Med tanke på den stora räckvidden som annonseringen gav så blev “Post engagement rate” lägre och landade på 1,5%.

Resultat av Danmarkskampanjen barmark 2025

Fler än hälften av de som lockats av kampanjen är 55+. Övriga ålderskategorier varierar mellan 8-13% för vardera 18-24 år, 25-34 år, 35-44 år och 45-54 år. Det är något fler kvinnor som nåtts, 52%. Totalt nåddes 1,1 miljoner unika människor 3,5 miljoner gånger och de gjorde 18 000 länkklick. En bedömning är att vi fick många kontaktytor för en blygsam budget och med en bra balans mellan räckvidd och frekvens 2,78 gånger per person, vilket gjorde att målgruppen inte blev överexponerad. Vi kan därför konstatera att kampanjen byggde kännedom precis så som vi önskade och den lockade relevant nischad trafik. I oktober kommer vi att kunna se om kampanjen resulterat i en väsentlig ökning av antal danska gästnätter när vi får gästnattsstatistiken för hela barmarksperioden. Dock är det inte möjligt att ta reda på vilka av de danska gästerna som nåtts av kampanjen och därmed bestämt sig för att resa till oss. Då hade vi behövt ha mer specifika erbjudanden som mottagarna kunnat köpa direkt via kampanjen. Istället är vi fullt nöjda med en hög räckvidd, vilket innebär att vi skapat kännedom – en förutsättning för kommande resor till oss.

Allra mest klickade var annonserna som finns i titelbilden för denna artikel:

  1. Oplev stemningen i Östersund

  2. Dyreliv og udsigt til fjelde

  3. Ro, natur og oplevelser i Jämtland og Härjedalen

Utmaningar att jobba vidare med

Eftersom vi inte jobbat med danska gäster för vår barmarksprodukt tidigare så är den danska gästen kanske något “omogen för Norrland” och fortsatt mest åker till södra Sverige. Kampanjen har oxå visat att vår sajt Adventuresweden.com har svårt att hålla kvar besökaren då hen behöver gå vidare för att hitta faktiska erbjudanden. Inför kommande liknande kampanjer så bör vi starta tidigare än i maj för att fånga upp fler i planeringsfasen, kanske redan i mars.

Läs mer om att nå ut till danska gäster hos Visit Sweden.

Barmarkskampanj Danmark 2025 Grand North
Meta-annonsering för danska marknaden inför barmarkssäsongen 2025. Grand North
Skip to content