logo-reg-jh-2025-190x100-v2-optz
EU Medfinans
Ridning Jämtland Härjedalen Darren Hamlin

Barmarkskampanj Finland 2025

6 september, 2025
Text: Anne Adsten Jämtland Härjedalen Turism
Ridning i anslutning till Vildmarksvägen. Foto: Darren Hamlin

Inför barmarkssäsongen 2025 genomfördes en kampanj av Nestorville/Webmyran via sociala media för i huvudsak svenskspråkiga finländare på uppdrag via Jämtland Härjedalen Turism:s projekt Välkommen åter. Kampanjen var uppbyggd för att först skapa intresse och engagemang via filmklipp, därefter skapa efterfrågan via en mängd bilder med gemensamt tema att de handlade om att göra rundturer. Slutligen användes karuseller med bilder för att få målgruppen till handling – att klicka sig in på landningssidan på Adventuresweden.com. Kampanjen genererade totalt ca 1,1 miljoner exponeringar för potentiella finska gäster.

Finlandskampanj 2025 Nestorville & Webmyran
Bildkaruseller ur Finlandskampanj 2025. Nestorville & Webmyran

Skillnader mot vinterkampanjen 2024/25

Med en något lägre budget än inför senaste vintersäsongen tog Nestorville som vann avropet, fram något färre annonser än i vintras. Dessutom slogs nivåer ihop i köptrappan: Awareness – Engagement – Desire – Action.

I första delen av annonskampanjen, Awareness/Engagement, spreds filmklipp för att nå så många Finlandssvenskar i Finland, 18-64 år gamla, som möjligt. 530 000 exponeringar resulterade i 1 000 klick med en total räckvidd (unika personer) om 127 300 personer. Dessa såg kampanjen i genomsnitt 4,17 gånger var. Hela 22 000 personer såg en hel film (vanligt att man skrollar vidare innan filmen spelat färdigt).

I den andra delen, Desire, var målet att nå så många Finlandssvenskar som möjligt mellan 18 och 64år över hela Finland, som inte besökt hemsidan Adventuresweden.com de senaste 7 dagarna. 480 000 exponeringar resulterade i 5 600 klick av 52 500 unika personer (i genomsnitt 9,14 exponeringar per person). Målsidan på Adventuresweden.com som beskriver olika rundtursförslag visades 3 500 gånger. Mest klickades Vildmarksvägen, därefter rundturen Östersund och södra fjällvärlden och i tredje hand turen som beskriver en tågluff från (Umeå)-kusten och in genom Jämtland Härjedalen till Storlien (och ev Trondheim). Bilder som lockade särskilt i kampanjen innehåller barn och aktiviteter. Allra mest klickades bilden med en pojke som kastar ett samiskt lasso utanför en kåta på Strömsunds hembygdsgård. En bild som visar en islandshästtur i fjällvärlden lockade oxå till klick.

I den avslutande delen, Action, gick kampanjen över i så kallad re-targeting med hjälp av tre olika så kallade karuseller med olika bilder, mot de som tidigare visat intresse för kampanjen. Denna del exponerades 89 400 gånger för totalt 16 800 unika personer. Den här delen genererade 900 klick in till Adventuresweden.com-landningssidan.

Sammanlagt resultat av kampanjen

Sammanlagt gav kampanjen 1 100 000 exponeringar och 7 500 klick av 161 000 unika besökare. Varje visning av målsidan kostade 9,31 sek i jämförelse med vinterkampanjen som kostade 17 kr per visning. 53% av besökarna var kvinnor med en ovanligt (för sådana här kampanjer) jämn fördelning mellan olika åldersgrupper (samtliga åldersgrupper har således ett intresse och känner nyfikenhet för Jämtland Härjedalen). Mest jämn mellan kvinnor och män var gruppen 25-34 år. En större budget hade kunnat ge en mer specifik träffbild, men kampanjen så som den utfördes har gett en väsentligen ökad kännedom om Jämtland Härjedalen och Sverige.

Ju fler kampanjer som genomförs för den finlandssvenska marknaden desto högre kännedom uppnås så klart. Vi tycker oss kunna se i gästnattsstatistiken att insatserna på den finska marknaden ger resultat, även om det självklart är svårt att direkt kunna koppla en besökare till en särskild kampanj. Utan kännedom är det svårt för nya gäster att hitta fram till Jämtland Härjedalen.

Finlandskampanj 2025 Nestorville & Webmyran
Exempel ur Finlandskampanj 2025 utförd i projektet Välkommen åter av Nestorville & Webmyran.
Skip to content