logo-reg-jh-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Bondaeffekten

Bondaeffekten höst 2021

7 juli, 2021
Text: Annethe Andersson, Bonda och Anne Adsten, JHT
Bondaeffekten
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på email

Metoden som får företag att lyckas med digital kommunikation och marknadsföringsker under 4 halvdagar i november 2021 med kursledarna Annethe Andersson och Hannah Risander för Bonda by Tekla.

Bondaeffekten – fyra kurstillfällen

Utbildning vid fyra kurstillfällen halvdagar (3 timmar) i workshop via digitala mötesplattformen Zoom. Kursdagarna är pedagogiskt upplagda i workshopformat. Vi varvar inspirations-case, nyheter med ”hands-on” i digitala plattformar (Facebook, Instagram, Linkedin). Bondas strategiska verktyg gör att deltagaren verkligen jobbar igenom företagets kommunikation, att deltagarna ”vågar välja bort” (kunder, erbjudande och plattformar) för att fokuserar på sin drömkund och tydliggöra företagets erbjudande, kommunikation och marknadsföring. Deltagaren jobbar med sitt företag under kursen, och mellan kurstillfällena.

Vi startar varje kurstillfälle med en ”catch-up” där deltagarna får återkoppla hur kampanjer har gått, inspiration och insikter som gjort att företaget ökat sitt engagemang eller digitala närvaro. Vi lyfter alltid case som deltagaren kan relatera till, bransch, region eller plats, allt för att skapa igenkänning och att det känns uppnåeligt (ekonomiskt, realistiskt).

I varje utbildningsdel ingår digitala verktyg, (skrivbara pdf.er) som deltagaren jobbar med under kurser och mellan kurstillfällena. Verktygen är pedagogiskt formade och leder deltagaren framåt i processen. Vi kör så kallade hang-outs (digitala grupprum i Zoom) där deltagarna plockas in i mindre grupper för diskussion och erfarenhetsutbyte. Vi tar korta raster varje timme för att hålla energin uppe. Vi skapar även en facebook-grupp för kursdeltagarna där alla kan dela med sig av tips, länkar och ställa frågor till oss utbildningsledare.

VAD SÄGER DELTGARE SOM HAR KÖRT ”Bondaeffekten”

Marie Mörk, Sportkullan

”Efter kursen har vi jobbat efter ”vad är det vi säljer egentligen” och blivit mer fokuserade med en röd tråd. Något som även våra kunder har märkt och uppskattat.”

 

Maria Rydqvist, Stugliv.com

”Utbildningen gav mycket inspiration och idéer, men framförallt ordning och struktur hur de olika kanalerna ska hanteras var och en för sig.”

 

Frida Hedström, Anfy Hundprodukter

”Utbildningen var tydlig, gav en positiv energi och framförallt blev jag väldigt inspirerad och motiverad. Nu vågar man tänka utanför boxen.

 

Syfte och mål med utbildningen

Att skapa företagets kommunikationsguide med tillhörande kanalstrategi, att få rätt struktur, ”slippa släcka bränder”. Att börja producera rätt innehåll i rätt kanal, att göra lyckade kampanjer, att nå ut till rätt kund med ett tydligt erbjudande för att få till ett köp. För att få organisk spridning och skapa intressanta flöden till sin kundprofil. Att inse hur alla digitala kanaler (egna sociala och hemsida) och digitala spår (referenser, sök) hänger ihop och att skapa en strategi för företagets media. Att inse att alla äger sin egen media, att blir en bättre mediaproducent.

  • att förstå kundens resa från behov till köp
  • att bygga upp företagets kommunikation och marknadsföring
  • att efterleva företagets varumärke
  • att leva sitt DNA
  • att leverera ett digitalt värdskap
  • att lära sig att se köpresan från kundens perspektiv
  • att lära sig hur de digitala plattformarna fungerar på bästa sätt
  • att skapa företagets kommunikationsguide med tillhörande kanalstrategi
  • att börja producera rätt innehåll i rätt kanal
  • att göra lyckade kampanjer
  • att nå ut till rätt kund med ett tydligt erbjudande för att få till ett köp
  • att inse hur alla digitala kanaler (egna sociala och hemsida) och digitala spår (referenser, sök) hänger ihop och att skapa en strategi för företagets media
  • att inse att alla äger sin egen media
  • att blir en bättre mediaproducent
  • OCH att leva sitt varumärke

Kursens innehåll

  • Teorier kring digital kommunikation/marknadsföring
  • Insikt om skillnader mellan analog och digital marknadsföring
  • Kunskap om de viktigaste kanalerna- och arbetsmetoderna för digital marknadsföring
  • Praktiska moment inbakade i undervisningen, ”hands-on” hur man exempelvis bäst nyttjar Instagram för att lyfta sitt företag, destination eller kommun.
  • Moment som gör att deltagarna kan dela med sig av sina egna erfarenheter till varandra och därmed stärka varandra för ett möjligt samarbete även efter genomgången kurs.
  • Inslag med praktiska exempel från besöksnäringen i Jämtland-Härjedalen så att deltagarna lättare kan relatera till nyvunna insikter.
  • Fokus är både nationell utifrån rådande ”hemestertrend” och med insikter i vad som krävs extra för en internationell marknad i syfte att skapa ökad exportmognad hos deltagande aktörer.
  • Praktiska uppgifter utifrån deltagarnas egna verksamhet, med återkoppling under kursen.

Träff 1 Bondaeffekten

VARUMÄRKETS DNA

Det är viktigt att man vet VEM det egna företaget/organisationen är (tänk dig att det/den är en person), innan man kommunicerar det. Här beskriver man sitt företag, hur man vill att företaget ska kännas, upplevas och vad kunden säger efter sitt köp/-sin vistelse. Vårt varumärke är vår image. (Vår leverans=hur kunden uppfattar oss, hur kunden upplevde oss) Deltagarna ser över företagets digitala närvaro, recensioner via Google, facebook, Tripadvisor, Messenger m m, och aktiverar och gör en plan för att leva företagets DNA.

”LÄR KÄNNA DIN DRÖMKUND, Tydliggör din kundprofil. Under kursen ”Bondaeffekten” får du jobba igenom kundens digitala resa från sök till köp.”

Vem är vår drömkund?

Deltagarna jobbar i verktyget ”Kundprofil” för att göra kunden tydlig. Det är viktigt att veta VEM man ska kommunicera till. Vi lär känna kunden och hens drivkrafter. Vi om- världsbevakar, söker hashtags, flöden, googlar och lär känna vår kund.

Läxa: se över kanaler, hitta ett varumärke som gör det bra, utläsa statistik i kanaler.

Träff 2 Bondaeffekten

I vilka kanaler inspireras kunden?

I vilka kanaler finns vår kundprofil? Var hittar de inspiration? Vilka människor finns i deras nätverk? Vilka hashtags följer de på Instagram? Hur söker de på Google? Lyssnar de på podd? Vi jobbar igenom ”Kundresan”. Vi omvärldsbevakar inkognito, ser över hashtags. Vi tittar på Instagram, Facebook, Google My Business, Tripadvisor – var lämnar vi spår idag, och var vill vi synas framåt för att nå och engagera vår drömkund.

”- KOPPLA SAMMAN AFFÄREN

Lär dig att tänka ”kundsmidigt ” (vad vill du att kunden ska göra på din webbsida och dina inlägg?”

Var, när och hur vill kunden köpa produkter/tjänster?

Deltagarna får komplettera ”Kundresan” med en ”Köpresa”. Var, när och hur köper/- bokar vår kundprofil? Vi skapar call-2-action (köpknapp). Vi skapar företagets kanalstrategi och börjar bygga företagets action-plan.

Läxa: se över produkter/-tjänster, se över kundresan i kanaler och jobba klart dagens verktyg

Träff 3 Bondaeffekten

Med vilket innehåll drivs våra kanaler?

Deltagarna skapar en kanal-hanterare och strukturerar upp företagets sociala kanaler. Vad gör vi på Facebook? Vem är hemsidan till för? Med vilket innehåll driver vi företagets Linkedin-sida? Vad delas i min privata Linkedin-profil? Hur gör jag på Instagram och i stories? Vi säkerställer även att vi svarar på recensioner och inlägg från våra digitala kanaler. Vi äger vår egen media och lär oss ta plats digitalt. Vi lär oss Instagram Stories, Mojo m m.

”-LÄR DIG SKAPA KAMPANJINNEHÅLL SOM DRIVER AFFÄRER

Vilket budskaps-innehåll ska dina kampanjer innehålla. Du lär dig även skilja på drift-innehåll och kampanj-innehåll.”

Med vilket budskap skapar vi kampanjer?

Deltagarna skapar ett budskapshjul för företagets kampanjer, nischade inlägg skapade för respektive kundprofil. Vad säljer vi egentligen? Eller rättare sagt – vad är det egentligen kunden köper? Deltagarna får lära sig att skapa bra kampanjer som syns och som skapar ”köpbarhet”. Vi använder Canva, ett digitalt verktyg med mallar för facebook och Instagram i rätt filformat. Vi ser över Facebook Manager, bra funktioner och skapar kampanjer.

Läxa: starta genomtänkta kampanjer och inlägg under nästa träff utvärderar vi och ser över effekter.

Träff 4 Bondaeffekten

Vad ska synas på hemsidan?

Företagets digitala nav, det viktiga skyltfönstret. Hur exponerar vi fakta och hur exponerar vi våra produkter och tjänster? Känner vår kundprofil igen sig? Känner kunden vårt DNA? Har vi sökoptimerat sidan? Går det att köpa våra produkter/tjänster? Vad vill vi att kunden ska göra på vår hemsida? Är kundrecensioner exponerade? Vi tittar på Widgets till viktiga plattformar som Tripadvisor. Deltagarna skapar en dummy på en landningssida som företaget sedan har som mall att eftersträva med funktioner och layout för webbside-utveckling.

”- FÅ ORDNING PÅ KANALERNA. Du skapar en kanalstrategi, rätt innehåll i rätt kanal vid rätt tidpunkt. Kanalerna lever sitt eget liv men under ”samma familj” här får du äntligen bena ut HUR och VAR.

BIBEHÅLL GLÖDEN. Actionplan, budskapshjul och idébank gör att du nu slipper släcka bränder och kan jobba metodiskt med utrymme för spontana inlägg, nya trender, hålla igång tråden och ständigt bevaka omvärlden.”

Hur bibehåller vi glöden?

Deltagarna skapar en idébank att plocka fram när nyhetstorkan slår till och innehållsenergin är låg. Detta verktyg säkerställer företagets digitala närvaron framåt. Deltagarna skapar företagets actionplan.

Efter varje utbildningstillfälle

Utvärdering och återkoppling från dagen med material, länkar m m. Läxa till nästa kursdag och nästa kursdags verktyg. Vi spelar även in utbildningstillfället, så om någon deltagare har missat ett kurstillfälle kan de enkelt uppdatera sig och köra kursen själv, så att alla är på banan inför nästa träff.

FACEBOOKGRUPP

Inför uppstart startar Bondaeffektens Facebookgrupp, för återkoppling,
delning av länkar, tips på inspirerande företag, case, trender. Grupp för diskussion och inspiration mellan deltagare, denna grupp kan finnas kvar efter kursen om deltagarna har intresse.

Bonda Annethe Hannah Emma Stärner
Bonda består av Annethe Andersson och Hannah Risander. Foto: Emma Stärner

UTBILDARE

Bonda älskar besöksnäringen, att kommunicera och att lyfta varumärken och människor.  Bonda är ingen byrå, de är skapare och utvecklare.

Förutom att Bonda utbildar, skapar kommunikationsguider och affärsutvecklar så har de skapat Kopparkorn, en commuinity (7.6T) för att uppleva mer av Dalarna. Vi har skapat Daladrivet, en mötesplats och festival för drivna människor i Dalarna och under våren drog vi igång Daladrivet Live, en livesänd TV-show från en studio i Mora, med och om drivet i Dalarna. I Daladrivet har de haft gäster i studion, en panel och vi har visat reportage från Dalarna. Bonda driver även podden Vischonärerna (visionärer på vischan) lite så.

ANNETHE ANDERSSON OCH HANNAH RISANDER

Vi har engagerat människor i publiken i tio år, vi har pratat entreprenörskap, platsutveckling, sociala medier, försäljning och kommunikation. Ofta kopplat till besöksnäring.

ANNETHE ANDERSSON – Snabbtänkt, energigivande digital strateg från Mora. En framtidsspanare som går igång på att skapa nya affärsmodeller, att få tänka annorlunda för att uppnå resultat. Annethe har föreläst, utbildat och utvecklat företag i digital kommunikation och sociala kanaler runt om i Sverige sedan 2010. Annethe har affärsutvecklat företag inom besöksnäringen från norr till söder genom Kurbits och egna processer. Hon har drivit Kommunikationsbyrån byTekla sedan 2010. Innan dess jobbade hon bland annat som Försäljnings &-Marknadschef och Hotellchef i västra Sverige och i Dalarna. Hon har skapat event, konceptutvecklat, paketerat nationella och internationella produkter som Marknads- och Försäljningschef på ett hotell- och konferensanläggning i Mora.

HANNAH RISANDER – PR-kreatör och affärsutvecklare från Älvdalen. Initiativrik och entusiastisk nätverksjunkie. Älskar utmaningar och snabba puckar. Hannah har jobbat med kommunikation och affärsutveckling i 20 år, ofta kopplat till besöksnäringen. Hon är ett bra bollplank, en idéspruta och en van coach. Hannah har jobbat som destinationsutvecklare, marknadsansvarig och är utbildad business manager och coach. Hon har drivit hotell, kommunikationsbyråer och butik. Hon är föreläsare och van utbildare och processledare. Sedan 2018 driver hon Bonda tillsammans med Annethe och en vildmarksby i Härjedalen som heter Salixbyn.

ANTAL DELTAGARE

Max 20 deltagare hösten 2021.

Efter avslutad kurs får alla deltagare ett kursbevis.

DATUM

Utbildningen sker i digital form 2021 och är uppdelad på 4 halva kursdagar á 3,5 timmar med möjlighet att jobba med uppgifter från utbildningen i det egna företaget / organisationen under kurstillfällen och mellan kurstillfällen.

  • Tisdag 9e november kl 13.00-16.00
  • Tisdag 16e november kl 8.30-12.00
  • Tisdag 23e november kl 8.30-12.00
  • Tisdag 30e november kl 8.30-12.00

KOSTNAD

För er som verkar inom besöksnäringen i Jämtland Härjedalen finns ett fantastiskt erbjudande. Två heldagars utbildning för endast 2 000 kr exkl moms.


Anmäl dig senast 3e november 2021.

KONTAKT

Mer information om projektet ”Den digitala transformationen” som genomförs tack vare Region Jämtland Härjedalen och EUs Regionala Utvecklingsfond och utbildningen: Anne Adsten, JHT

Skip to content