Under våren 2019 genomfördes en fyradagars kurs i digital kommunikation specialdesignad för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Samma kurs återkommer under hösten 2019 med en påbyggnadskurs under våren 2020. I tillägg anordnas workshops och kurser inom specifika ämnen inom digital kommunikation som t ex Google My Business, filma med mobilkamera m m.
Tillfälle 1
Vad ligger till grund för en digital strategi? Hur sätter vi mål för vår kommunikation och vilka vill vi nå? Vid första kurstillfället den 14e maj 2019 berättade Johanna Thofelt och Mia Risemark från Adeprimo att en digital strategi är som att skapa en “road map” för hur vi ska nå det mål vi föresatt oss. En strategi ska förutom målsättning även innehålla, målgrupp, information om företagets/organisationens personlighet, hur vi vill att känslan kring företaget/organisationen ska vara, vilket budskap vi ska förmedla, tonaliteten i det förmedlade, vilka plattformar vi ska finnas på för att nå målet och gärna exempel samt hur hela det digitala kretsloppet för vår process ska se ut.
De 20 kursdeltagarna från Gäddede i norr till Funäsfjällen och Lofsdalen i söder, fick skapa en fiktiv nyhet med rubrik, ingress och tänkt bild två år framåt i tid för att få igång rätt mind set och efter lunch berättade Hedda Perström från Jazzköket, Lagerbaren, Lilla Saluhallen om hur de jobbar med sin digitala närvaro. I slutet av dagen fick deltagarna en mall för att börja sitt jobb med den egna digitala strategin.