Frida kanotcentral lit camping Little lake hill

Kurs 1 vår 2019: Digital kommunikation för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen

12 juni, 2019
Text: Anne Adsten
Frida från Lits camping och kanotcentral är en av deltagarna i utbildningen.

Under våren 2019 genomfördes en fyradagars kurs i digital kommunikation specialdesignad för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Samma kurs återkommer under hösten 2019 med en påbyggnadskurs under våren 2020. I tillägg anordnas workshops och kurser inom specifika ämnen inom digital kommunikation som t ex Google My Business, filma med mobilkamera m m.

Tillfälle 1

Vad ligger till grund för en digital strategi? Hur sätter vi mål för vår kommunikation och vilka vill vi nå? Vid första kurstillfället  den 14e maj 2019 berättade Johanna Thofelt och Mia Risemark från Adeprimo att en digital strategi är som att skapa en “road map” för hur vi ska nå det mål vi föresatt oss. En strategi ska förutom målsättning även innehålla, målgrupp, information om företagets/organisationens personlighet, hur vi vill att känslan kring företaget/organisationen ska vara, vilket budskap vi ska förmedla, tonaliteten i det förmedlade, vilka plattformar vi ska finnas på för att nå målet och gärna exempel samt hur hela det digitala kretsloppet för vår process ska se ut.

De 20 kursdeltagarna från Gäddede i norr till Funäsfjällen och Lofsdalen i söder, fick skapa en fiktiv nyhet med rubrik, ingress och tänkt bild två år framåt i tid för att få igång rätt mind set och efter lunch berättade Hedda Perström från Jazzköket, Lagerbaren, Lilla Saluhallen om hur de jobbar med sin digitala närvaro. I slutet av dagen fick deltagarna en mall för att börja sitt jobb med den egna digitala strategin.

Digitala transformationen kursdeltagare
Kursdeltagare i “Digital kommunikation för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen”. Foto: Anne Adsten

Tillfälle 2

Under tillfälle 2 fick deltagarna fördjupa sig kring hur man formulerar sin målgrupp för att därefter kunna välja passande digitala kanaler. Frida Stein från MyMowo berättade om sin resa och vilka insikter hon nått kring sina kunder när hon utvecklat ett träningsprogram för den som har begränsat med tid och som av olika anledningar har svårt att ta sig till ett gym.

Tonaliteten är viktig för att ett varumärke ska kännas genomtänkt och blir särskilt viktig om det är många aktörer som tillsammans ska uppfattas som en utifrån. Man kan säga att tonaliteten är hur ett varumärke ska tala till sin publik. Ett visuellt, språkligt, beteendemässigt uttryck som förmedlar ett varumärke. Deltagarna tittade även på hur man gör en EFI-analys = Egenskap, fördel och innebörd/nytta för kunden/gästen. T ex för SJ så kan en egenskap vara att de erbjuder en rälsburen produkt (E), som är miljövänlig (F) och som gör att kunden kan vara med och skapa en bättre planet (I). Utifrån en sådan analys kan man bättre formulera kommunikationen kring en vara/tjänst.

Mia Risemark från Adeprimo och Frida Andersson från Lits Camping och kanotcentral berättar kort om kursens dag 2 här

Digitala transformationen Johanna Thofelt Anne Adsten
Kursledare Johanna Thofelt visar lösningar för Sofie Jugård från AktivUt. Foto: Anne Adsten

Tillfälle 3

Gruppen fick djupdyka i framförallt Instagram och facebook under tillfälle 3 under devisen: “Det är inte antal följare som anger om något lyckas – engagemanget är det avgörande”. Instagrams olika funktioner presenterades av kursledare Johanna Thofelt och deltagarna ställde frågor, testade och kom med egna tips till resten av gruppen. När det gäller facebook så kommer evenemang och grupper att prioriteras framåt vilket gör att organisationer och företag behöver anpassa sig därefter med sin närvaro på sociala media. Gruppen fick oxå bekanta sig med de olika personligheter som förekommer inom sociala media: relationsskaparen, fönstershopparen, gatuprataren och den som sysslar med selfies. Dagens inspiratör var Sara Rönne som till vardags jobbar på Holiday Club i Åre som marknadsföringschef och på fritiden driver hon en egen blogg traningsgladje.se med undertiteln “Frihet, upplevelse och äventyr”. Sara har bott i Åre i fem år och tog då med sig sina 50 000 följare i flytten. Hon gillar att utmana sig själv och har nyligen lärt sig att jaga, kite-surfa och nästa projekt är att lära sig dyka. Hennes råd är att vara personlig i sociala media för att skapa en relation till sina följare. Fler ingredienser i framgångsreceptet är: visa traditionellt svenska traditioner/saker, dela med sig av egna smultronställen, egna känslor – som känslan att sitta på egna farstubron med en kopp kaffe… och att visa solnedgångar på bild.

Tillfälle 4

Under förmiddagen arbetade gruppen praktiskt med olika funktioner i Instagram: Schemalägga inlägg via appen Later, använda hashtags (#), händelser, att infoga händelser i den egna “Bio:n” och att undvika att beskriva bilder i detalj, eller “Pelle metar” som det kallas på byråspråk. Vi tittade även på Instagram-TV och hur man gör ett radbyte på Instagram (ni som förstår, förstår…). Vi tittade även praktiskt på hur man lägger upp en annons i facebook. Sista kursdagens inspiratör var Simon Jaktlund som berättade om sin resa mot att bli Årets Placebrander för sitt arbete med Surfbukten i Östersund. Bland annat gjordes flera innovativa inlägg i sociala media för att få Surfbukten-anhängare att rösta – vilket lyckades!

Ny kurs hösten 2019

Kursen genomfördes inom projektet Den digitala transformationen med stöd från Region Jämtland Härjedalen och EUs Regionala Utvecklingsfond. En liknade kursgenomgång genomförs även hösten 2019.

Mer information: Anne Adsten, JHT

Johanna Thofelt från Adeprimo och Sofie Jugård Löfgren från AktivUt berättar kursinnehållet vid första tillfället.
Skip to content