Renar

Digital pressresa till Funäsfjällen

21 juni, 2022
Text: Stina Stein, JHT
Renhjord från inspelning av digital pressresa i Funäsfjällen.

Utifrån rådande omständigheter under pandemiåren valde vi i projektet Welcome! att göra digitala pressresor, det vill säga filmer som ska kunna presenteras för transportörer, turoperatörer, journalister med flera via en digital säljplattform, för att visa upp vår region digitalt.

Nu delar vi med oss delar av resultatet från Funäsfjällen!

Djupdalsvallen Funäsfjällen
Djupdalsvallens fäbod från den digitala pressresan i Funäsfjällen.

Ökad internationell konkurrenskraft

Sedan augusti 2018 har Trøndelag Reiseliv och Jämtland Härjedalen Turism varit delaktiga tillsammans i det interregionala projektet Welcome! Syftet med projektet är att attrahera utländska gäster och öka den internationella konkurrenskraften för vår gemensamma region. En gränsöverskridande region som har mycket att vinna på att marknadsföras i ett paket, särskilt för en internationell målgrupp. Inte minst med tanke på olika resmöjligheter vid rundresor eller till och med ankomst i ett land och avgång från det andra.

De första projektåren arrangerades visningsresor/pressresor och projektet deltog i internationella workshops, medverkade på nätverksmöten och ägnade sig åt att söka upp turoperatörer, för att skapa kommunikation och medial uppmärksamhet till våra regioner samt bjöd på våra upplevelser fysiskt.

Fokus ”High-End”-klienter

Under pandemin var det omöjligt att fortsätta med samma typ av fysiska möten som innan, och på grund av det, påbörjade projektet att bygga en digital plattform, där filmernas manus och handling syftar till att locka aktörer som säljer in resor till ”High End” klienter. High End-klienter, är de som är beredda att spendera lite mer på sin resa som söker upplevelser med äventyr och outdoor-aktiviteter, bekvämt boende och som vill lära känna nya delar av Sverige och speciellt vår region. Funäsfjällen prioriterades som första visningsresa med fokus kulturupplevelser och som komplement till den digitala visningsresa som producerats för Røros med intro mot Funäsfjällen. Den andra serien filmer på prioriteringslistan hade tema City Breaks och filmades i Östersund. Eftersom pandemin lättade när de digitala pressresorna för Funäsfjällen och Östersund färdigställts så togs beslutet att prioritera fysiska pressresor under resterande del av projektet.

Exempel på när vi använder dessa filmer är i samband med både digitala och fysiska möten med transportörer, turoperatörer och journalister. Samt vid en planerad resa till New York i augusti, där vi i samarbete med Visit Sweden under 3 dagar och får möjligheten att presentera regionerna för rese-agenter från High-End Luxury segmentet: Consortia´s Virtuoso, Signature, Travel Edge, Embarked Beyond, American Express, USTOA & ATTA, mediahus och journalister.

 

Fjällbäcken Lodge Funäsfjällen
Fjällbäcken Lodge i Bruksvallarna från den digitala pressresan i Funäsfjällen.

Filmer i den digitala pressresan till Funäsfjällen

Filmerna från Funäsfjällen visar transportmöjligheter att ta sig dit, aktiviteter, restauranger och boenden som är valda och anpassade för att passa in till det klientel som den digitala säljplattformen är format åt. Här valde vi att visa upp de aktiviteter, boenden och matställen som är mest karaktäristiska för Funäsfjällen med tanke på målgruppen. Tanken med filmerna är att visa upp Funäsfjällen och belysa att det är nära både till det stora äventyret och till det stilla lugnet mitt på fjället.

Dela gärna filmerna

Kika gärna på filmmaterialet och sprid dem gärna i sociala medier samt använd dem vid behov, t ex för att sälja in Funäsfjällen i olika sammanhang.

På Adventuresweden.com finns en artikel med samtliga filmer: Virtual tour – Funäsfjällen Mountain Resort in Sweden

Se även den digitala pressresan för Östersund.

För mer information kontakta:

Jessica Thylin

Stina Stein

Myskoxcentrum låter besökaren uppleva urtidsdjuren på nära håll. Film: Niklas Olausson, Funäsdalen.
Skip to content