Frösö Park Hotel Spa

Digital pressresa till Östersund

21 juni, 2022
Text: Stina Stein, JHT
Frösö Park Hotel Spa från den digitala pressresan till Östersund.
Dela på twitter
Dela på facebook
Dela på linkedin
Dela på email

Utifrån rådande omständigheter under pandemiåren valde vi i projektet Welcome! att göra digitala pressresor, det vill säga filmer som ska kunna presenteras för transportörer, turoperatörer, journalister med flera via en digital säljplattform, för att visa upp vår region digitalt.

Nu delar vi med oss delar av resultatet från Östersund!

Bri Stundon Hamngatan 12 Östersund Stina Stein
Bri Stundon är speakerröst i digitala pressresan för Östersund. Foto: Stina Stein

Ökad internationell konkurrenskraft

Sedan augusti 2018 har Trøndelag Reiseliv och Jämtland Härjedalen Turism varit delaktiga i det interregionala projektet Welcome! Syftet med projektet är att attrahera utländska gäster och öka den internationella konkurrenskraften.

De första projektåren arrangerades visningsresor/pressresor och projektet deltog i internationella workshops, medverkade på nätverksmöten och ägnade sig åt att söka upp turoperatörer, för att skapa kommunikation och medial uppmärksamhet till våra regioner samt bjöd på våra upplevelser fysiskt.

Fokus ”High-End”-klienter

Under pandemin var det omöjligt att fortsätta med samma typ av fysiska möten som innan, och på grund av det, påbörjade projektet att bygga en digital plattform, där filmernas manus och handling syftar till att locka aktörer som säljer in resor till ”High End” klienter. High End-klienter, är de som är beredda att spendera lite mer på sin resa som söker upplevelser med äventyr och outdoor-aktiviteter, bekvämt boende och som vill lära känna nya delar av Sverige och speciellt vår region. Funäsfjällen prioriterades som första visningsresa med fokus kulturupplevelser och som komplement till den digitala visningsresa som producerats för Røros med intro mot Funäsfjällen. Den andra serien filmer på prioriteringslistan hade tema City Breaks och filmades i Östersund. Eftersom pandemin lättade när de digitala pressresorna för Funäsfjällen och Östersund färdigställts så togs beslutet att prioritera fysiska pressresor under resterande del av projektet.

Exempel på när vi kommer att använda dessa filmer är i samband med både digitala och fysiska möten med transportörer, turoperatörer och journalister. Samt vid en planerad resa till New York i augusti, där vi i samarbete med Visit Sweden under 3 dagar och får möjligheten att presentera regionerna för rese-agenter från High-End Luxury segmentet: Consortia´s Virtuoso, Signature, Travel Edge, Embarked Beyond, American Express, USTOA & ATTA, mediahus och journalister.

Magasinet bar Östersund
Magasinet bar från den digitala pressresan till Östersund.

Filmer i den digitala pressresan till Östersund

Filmerna från Östersund visar transportmöjligheter för att ta sig till regionen, aktiviteter, restauranger och boenden som är valda och anpassade för att passa in till det klientel som den digitala säljplattformen är format för. Här valde vi i projektledningen att visa upp de aktiviteter, boenden och matställen som är mest karaktäristiska för Östersund. Meningen med filmerna är att visa upp staden och omgivningarna för att belysa det faktum att närheten mellan stad och fjäll gör att Östersund är en unik stad att besöka.

Dela gärna filmerna

Kika gärna på filmmaterialet och sprid dem gärna i sociala medier samt använd dem vid behov, t ex för att sälja in Östersund i olika sammanhang.

Här finns samtliga filmer från Östersund i en samlad artikel på Adventuresweden.com

Se även den digitala pressresan för Funäsfjällen.

För mer information kontakta:

Jessica Thylin

Stina Stein

Frösö Park Hotel är ett av de boenden som visas upp som exempel på High-End boende i Jämtland Härjedalen. Film: SQNC Sweden AB
Skip to content