Ökad internationell konkurrenskraft
Sedan augusti 2018 har Trøndelag Reiseliv och Jämtland Härjedalen Turism varit delaktiga i det interregionala projektet Welcome! Syftet med projektet är att attrahera utländska gäster och öka den internationella konkurrenskraften.
De första projektåren arrangerades visningsresor/pressresor och projektet deltog i internationella workshops, medverkade på nätverksmöten och ägnade sig åt att söka upp turoperatörer, för att skapa kommunikation och medial uppmärksamhet till våra regioner samt bjöd på våra upplevelser fysiskt.
Fokus “High-End”-klienter
Under pandemin var det omöjligt att fortsätta med samma typ av fysiska möten som innan, och på grund av det, påbörjade projektet att bygga en digital plattform, där filmernas manus och handling syftar till att locka aktörer som säljer in resor till ”High End” klienter. High End-klienter, är de som är beredda att spendera lite mer på sin resa som söker upplevelser med äventyr och outdoor-aktiviteter, bekvämt boende och som vill lära känna nya delar av Sverige och speciellt vår region. Funäsfjällen prioriterades som första visningsresa med fokus kulturupplevelser och som komplement till den digitala visningsresa som producerats för Røros med intro mot Funäsfjällen. Den andra serien filmer på prioriteringslistan hade tema City Breaks och filmades i Östersund. Eftersom pandemin lättade när de digitala pressresorna för Funäsfjällen och Östersund färdigställts så togs beslutet att prioritera fysiska pressresor under resterande del av projektet.
Exempel på när vi kommer att använda dessa filmer är i samband med både digitala och fysiska möten med transportörer, turoperatörer och journalister. Samt vid en planerad resa till New York i augusti, där vi i samarbete med Visit Sweden under 3 dagar och får möjligheten att presentera regionerna för rese-agenter från High-End Luxury segmentet: Consortia´s Virtuoso, Signature, Travel Edge, Embarked Beyond, American Express, USTOA & ATTA, mediahus och journalister.