
Gästnattsstatistik juni 2022
Juni “landar fint” med +31% för de kommersiella gästnätterna i Jämtland Härjedalen. Även jämfört med juni 2019 (före pandemin) är det en ökning med +3%.
ÄLGAR
"Ledande på naturbaserade upplevelser"
I Jämtland Härjedalen är besöksnäringen en basnäring som varje år omsätter 5,69 miljarder sek (+19%)
Näringen genererar 7 700 helårsarbeten (+15%)
132 000 Invånare (+0,8%)
Besöksnäringen är en stark medskapare till en livskraftig region. Den skapar arbetstillfällen, bidrar till attraktiviteten för hela regionen, utvecklar och bidrar till att bibehålla en levande bygd samt skapar stolthet och gemenskap bland de fast boende. Besöksnäringen innefattar enorm kompetens i form av företagare som berikar Jämtland Härjedalen med engagemang och innovation – som utvecklar och tar regionen framåt, skapar skatteintäkter och tillväxt. Den skapar också många förstagångsjobb, som för samman människor och kulturer och därmed bidrar till ökad integration.
Siffror från 2021, sammanställda av Nordanalys och JHT.
Juni “landar fint” med +31% för de kommersiella gästnätterna i Jämtland Härjedalen. Även jämfört med juni 2019 (före pandemin) är det en ökning med +3%.
Maj visar finfina siffror trots att det traditionellt är en av de volymmässigt mindre månaderna när det gäller kommersiella gästnätter i Jämtland Härjedalen. Totalt var
April 2022 resulterade i strålande siffror, +31% jämfört med fjolåret. Även om månaden blev ”boostad” av påskeffekter, så är det uppenbart att utlandsmarknaden nu börjar
Mars månad visade upp en dämpad utveckling med +1%, men i den siffran kan vi utläsa en viss ”påskeffekt”. Delar av påsken 2021 var tidig.
Februari 2022 visar en fortsatt fin utveckling med +16%. En tydlig trend är att utlandsmarknaderna (i volym tydligast för de nordiska marknaderna) ökar kraftigt, medan
+19% jämfört med 2020 och endast 48 000 färre gästnätter än 2019, innan pandemin, så lyder det sammantagna resultatet. Det är framförallt den svenska marknaden
+19% jämfört med 2020 och endast 48 000 färre gästnätter än 2019, innan pandemin, så lyder det sammantagna resultatet. Det är framförallt den svenska marknaden
Baserat på statistik, enkät och intervjuer med företrädare från de flesta destinationer och kommuner i regionen synliggörs några tydliga effekter av pandemin som iakttagits oavsett
Efter ett drygt år av pandemi visar gästnattsstatistiken för kommersiellt boende i Jämtland Härjedalen att regionen klarat sig förhållandevis bra. Inledningen av pandemin var naturligtvis
Evenemangen är viktiga för Jämtland Härjedalen. De ökar kännedomen om Jämtland Härjedalen och genererar gästnätter, intäkter och arbetstillfällen. Andra effekter är ökad sammanhållning och ökad
Sevärdheter baserade på utomhusvistelse kunde i större grad hålla öppet och påverkades mindre av Corona-pandemin 2020. Många sevärdheter hade kortare öppettider eller stängde helt för
Snabba fakta om turismen i Jämtland Härjedalen i en enkel bild. Infografen finns på svenska och engelska och visar omsättning, antal gästnätter, sysselsättning m m. Den
OmslagsFoton: Erika RANBRANDT, NICLAS VESTEFJELL, Erika Willners, SANDRA LEE PETTERSSON