logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Destination Östersund Sverigedräkt marknadsaktivitet Finland

Finlandskampanj med studiebesök och kännedomsresa

30 maj, 2024
Text: Philip Brodin Kibsgård, JHT
Destination Östersund representerade med Sverigedräkter vid marknadsaktiviteten i Finland. Foto: Anne Adsten

Inom Jämtland Härjedalen Turisms exportprojekt, Välkommen åter, planerades och genomfördes en kombinerad studieresa och kampanjresa till Vasa i Finland. Med på resan var representanter från Destination Östersund, Lofsdalen och Strömsund/Vildmarksvägen där alla var nyfikna och förväntansfulla på hur den finska marknaden uppfattar Jämtland Härjedalen som resmål. Det var fullspäckade dagar med möten hos Höga Kusten Destinationsutveckling, Visit Umeå, Wasaline och Visit Vasa kombinerat med två dagars traditionell marknadsaktivitet på GW galleria i Vasa.

Från JHT deltog Anne Adsten och Philip Brodin Kibsgård.

Wasaline annonsering ombord 2024
Philip och Anne vid en av Wasalines skärmar ombord.

Erfarenhetsutbyte med kollegor i andra regioner

På vägen till Vasa åkte vi in till Örnsköldsvik för ett lunchmöte med Höga Kusten Destinationsutveckling och i Umeå träffade vi Visit Umeå på fika. Det var värdefullt att få prata med dem om Finland och Vasaregionen för att bättre förstå hur vi kan arbeta vidare med den finska målgruppen. Vi passade också på att berätta om varandras verksamheter för att bli uppdaterade om vad som händer i vardera regioner och organisationer. Det var också ett tillfälle att utbyta kunskaper och prata om gemensamma möjligheter och utmaningar.

I Vasa fick vi möjligheten att träffa Visit Vasa och Wasaline. Samarbetet med Wasaline har goda förutsättningar och vi känner att vi har en god samarbetspart i dem att diskutera gemensamma insatser på olika sätt. De har varit mycket behjälpliga när vi planerat vårens Finlandskampanj. Visit Vasa välkomnade oss med öppna armar och det fanns en härlig atmosfär på kontoret. Vi diskuterade den finska marknaden tillsammans samt så fick vi värdefulla tips om hur vi bäst skulle marknadsföra oss i Finland. Vi fick redan innan tips på bästa stället för vår “på-plats-aktivitet” och hur vi kunde samtala med en potentiell ny gäst från gänget på Visit Vasa.

Möte med bussföretag; Framtida paketresor och samarbete

Wasaline bjöd in de bussföretag som de samarbetar med för ett gemensamt möte och lunch i Vasa. Varje destination/kommun fick möjligheten att berätta för bussföretagen vad de har att erbjuda och JHT berättade generellt om hela regionen. De var väldigt nyfikna på oss och var intresserade av att skapa både nya paketresor till vår region och erbjuda beställningstrafik för finska grupper. Detta blev ett bra tillfälle att skapa nya kontakter och nya samarbeten, men också att skapa ett intresse hos bussföretagen så att de ser att det är gynnsamt för dem att börja planera nya paketresor. Det tar generellt lång tid att skapa nya paket och vi kommer att arbeta för att hålla kvar kontakten med dessa företag.

Wasaline info om Jämtland Härjedalen 2024
Vi informerar om de rundturer vi tagit fram för den finska marknaden. Vildmarksvägen från Umeå, tågluff till Storlien samt en tur via Ragunda till de sydliga fjälldestinationerna.

“Träffa gästen på plats” En klassisk aktivitet på gw galleria i Vasa

Mycket av marknadsföringen vi gör sker digitalt för att träffa den stora massan, men vi kände att det är viktigt för oss att träffa människorna i Vasa för att verkligen förstå vad de efterfrågar och vad deras behov är. Tillsammans med Östersund, Lofsdalen och Strömsund stod vi gemensamt på ett köpcentrum och pratade med nyfikna Vasabor som potentiellt kan vara nya gäster för Jämtland Härjedalen. Här pratade vi om vad man kan uppleva i regionen, hur man gör det och på vilket sätt man kan ta sig till oss. Vi ville visa upp hur underbart det är att semestra i Jämtland Härjedalen och göra dem extra intresserade av att besöka flera destinationer. Vi uppskattar att vi delade ut material till cirka 100 personer och många var fyra i sällskapet så vi beräknar att vi pratade med cirka 350 personer uppdelat på två dagar. Några var nyfikna på vandring, några frågade specifikt efter fiske, många önskade familjeäventyr och framförallt var många attraherade av att göra en roadtrip.

Synligheten i Finland för Jämtland Härjedalen

Det pågår en SoMe-kampanj (Sociala medier) i Vasa med omnejd där vår målsättning är att skapa trafik till en landningssida på Adventuresweden som handlar om tips på rundturer i Jämtland Härjedalen. Vi vill öka kännedomen om Jämtland Härjedalen för våra finska gäster och visa upp alternativ till deras mer traditionella resrutter i norra Sverige. I samband med denna kampanj har JHT tagit fram tre olika förslag till rundtursresor från Umeå till Jämtland Härjedalen i samarbete med Höga Kusten och Visit Umeå. Dessa runtursresor ger förslag på olika färdvägar och färdmedel för att ta sig till olika delar i vår region med förhoppning att fånga intresset hos målgruppen.

Mellan Umeå och Vasa går det dagligen en färja, Wasaline, som enbart tar 4 timmar. Det är en ny och modern färja som transporterar både passagerare och frakt mellan Sverige och Finland. Wasaline jobbar tydligt med miljöinitiativ genom en rad olika insatser och har även uppnått certifieringsstandarden ISO 9001 och ISO 14001. De är enligt dem själva Europas mest miljövänliga färja och en mycket hög andel av färjan är producerad i Finland. Vi har även en annonsering på färjan för att skapa en tanke om oss när folk reser över kvarken.

Skip to content