Under omständigheterna så var juli en riktig toppmånad räknat i kommersiella gästnätter för Jämtland Härjedalen. Minskningen jämfört med förra året blev endast 18% som resultat av att den svenska marknaden i många fall kompenserade för uteblivna norska gäster och andra internationella besökare. Bäst gick det som väntat för fjälldestinationerna med produkter som tilltalade hemestrande svenskar. Fjällvandring och boende i stuga med egen ingång blev som väntat en attraktiv produkt i spåren av Corona-pandemin.
Reserestriktionerna gör sig mycket tydligt gällande i siffrorna för juli, där samtliga utlandsmarknader utom Estland minskade mycket markant. Den i juli mycket viktiga norska marknaden minskade med hela 97%. Däremot ökade den svenska marknaden med +22%, vilket är den största ökningen av svenska gäster hos någon svensk region.
Vemdalen ökade med 53% under juli 2020
Vemdalen och Lofsdalen redovisar mycket kraftiga totala ökningar, +53% respektive +43%. Även södra Årefjällen gick mycket starkt (+31%) och Åre visar +3% för juli månad trots uteblivna norrmän.
”- Vi känner oss som dubbla vinnare i sommar utifrån ökningen av gästnätter i juli och 110% ökning av gäster i Turistinformationen mellan juni och augusti”, säger en nöjd Anna Hansson VD på Destination Vemdalen.
”Vi har kunnat leverera en trygg och corona-säker miljö med gott om utrymme för våra gäster där Turistinformationen spelat en viktig roll med inspiration och tips om utflyktsmål och aktiviteter. Vi upplever att en stor andel har varit förstagångsbesökare både i Vemdalen och i de svenska fjällen. Bland annat har vi sett en hög andel barnfamiljer som valt oss utifrån våra satsningar på enkla fjällturer och att vi kan erbjuda många enkla, roliga aktiviteter. Inte minst så har det varit full aktivitet på vår lek-arena på Skalets torg. Liften för att ta sig upp till Hovde toppen på ett enkelt sätt hade 45% fler gäster än förra året och Fettjeåfallet har besökts av 21 000 besökare sedan midsommar!”
”- Möjligheten till boende med egen dörr och hotell med tryggt boende märker vi också har varit en anledning till att man valt Vemdalen, och vi ser att besöksströmmarna fortsätter nu i september med 70-plussare som besöker oss”, avslutar Anna Hansson.
Funäsfjällen backade enligt den officiella statistiken över kommersiella gästnätter med -3%, men ett rimligt antagande är att den siffran kompenserats med att en stor andel fritidshusägare nyttjat sina fastigheter i långt större grad än under ett tidigare normalår. Vilket även gäller övriga Jämtland Härjedalen.
Däremot visar julisiffrorna ett tungt resultat för Östersund med -51%. Detta trots att den svenska marknaden ökade med +7%. Norgeberoendet för Östersund blir tydligt tillsammans med evenemangens betydelse. Att större städer förlorade besökare i sommar är ett mönster som syns även på andra håll i Sverige. Även kommunerna Krokom, Strömsund, Bräcke, Ragunda och Destination Sveg visar sämre siffror än under ett normalår.
”- De här siffrorna bekräftar rätt väl, på både gott och ont, det vi såg i de bokningsprognoser vi samlade in vid flera tillfällen ända fram till mitten av juli. Prognoser som regionen fick löpande som underlag för sin vårdplanering. Vi vet att det var ganska många svenska gäster som besökte framför allt våra fjälldestinationer för första gången i somras och på sikt så hoppas vi att det intresset ska leva vidare. Nu väntar en utmanande höst med en i princip utebliven konferensmarknad och fortsatt osäkerhet vad gäller om vi får välkomna våra norska gäster. Bokningsläget inför vintern ser bra ut. Och förhoppningsvis kvarstår intresset även nästa sommar. Det vore toppen att få välkomna våra nyvunna gäster utan de smittspridningsproblem som vi har idag och en fullskalig upplevelse i både stad, landsbygd och i våra fjäll”, säger Mats Forslund, VD för Jämtland Härjedalen Turism.
Läs hela rapporten över Jämtland Härjedalens kommersiella gästnätter i juli 2020.
Kontakt
Mats Forslund, VD Jämtland Härjedalen Turism | 070 – 377 25 76
Anne Adsten, turismutvecklare Jämtland Härjedalen Turism | 070 – 327 39 09