logo-reg-jh-360x100-optz
logo-eu-reg-utv-fond-250x200-optz
Fatbike vintertid i Lofsdalen. Foto: Anette Andersson

Förbered din sajt för röstsök

21 januari, 2021
Text: Anne Adsten, JHT
Fatbike i Lofsdalen. Foto: Anette Andersson

Röstsökningar ökar bland vissa ålderskategorier och mer i vissa länder jämfört med andra. För att vara säker på att den egna sajten fungerar för röstsökningar ligger grunden i att man jobbar strukturerat med SEO – Search Engine Optimization, för sin sida. 

Steg-för-steg-guider fungerar bra för röstsök

Någonting som skiljer sig från hur vi tidigare i många fall arbetat är steg-för-steg-guider. Sådana lämpar sig väl för röstsök då gäster/besökare/kunder söker på “hur gör man x”.
Titta därför igenom er sajt för att se om det finns sidor som ni vet är högt efterfrågade och som med fördel kan få en steg-för-steg-guide. Kanske är det skiduthyrning? Kanske är det hur man bäst städar ut sig ur en hyrd stuga? Hur man bokar bord hos er restaurang? Hur går det till att komma till Helags glaciär? Hur fungerar cykling på snö med fatbike?

Relevant innehåll och bra SEO är grunden för röstsök

Texter

Välskrivna texter med relevant information för just era besökare. Till exempel information om vandringsleder: Var börjar de, hur långa är de, hur lång tid tar de, hur svåra/branta är de att gå, var finns fina rastplatser längs leden, fina fotoplatser, när är leden mest besökt (så att man kan välja om man vill gå mer ostört), hur ser parkeringsmöjligheterna ut, påminnelse om Allemansrätten, sophantering, toa/dass, servering i närheten – allt som ni vet att era besökare brukar fråga om och vill veta.

Använd endast unika texter: Undvik att kopiera texter som finns på andra sidor för att inte bli nedprioriterad av Google (kopierat innehåll gillas inte i rankingen som Google gör i algoritmer som styr hur högt upp i listorna din sida kommer vid sök). Om du vill ha ett liknande innehåll så skriver du om texten så att den blir unik.

Rubriker

Använd rubriker i texterna på er sajt, t ex anger du H1 för sidans namn, H2 för större underrubriker och H3 för de minsta underrubrikerna och så vidare. Då har du gjort det tydligt hur strukturen av sidan ser ut och innehållet kan lättare processas vid röstsök (och vid Google-sökningar).

Nyckelord

Användande av nyckelord i texter och rubriker. Sådana ord som du vet att era besökare använder när de googlar. Lägg in dem i olika former på ett naturligt sätt i dina texter. Dock inte “för många gånger”, det ska fortsatt kännas naturligt.

Bildtexter

Google prioriterar sidor med tydliga bildtexter och din sida uppskattas dessutom bättre av synsvaga eftersom de då kan nyttja en tjänst för att få text inklusive bildtexter att läsas upp så att de kan ta del av illustrationer på bästa sätt. Beskriv bilden så att det ger ett mervärde för läsaren.

Internlänkning

Bind ihop innehållet på olika sidor på er webbsida för att hjälpa sökmotorerna att förstå strukturen. Handlar texten om en sjö bra för fiske i er destination så kan du göra länkningar mellan den sidan och den sida där du berättar om hur/var man köper fiskekort och sidan där du allmänt berättar att din destination är en fiskedestination.

Externlänkning

Länka till andra sidor (som inte ägs av er) som är relevanta för dina besökare för att ge god service. Då är det större chans att andra länkar till er. Många in-länkar och ut-länkar ger bättre rank vid Google-sökningar. Se särskilt till att länka till andra sajter i din närhet och i din destination samt region. Då hjälps vi åt att bli relevanta för våra gäster tillsammans inom Jämtland Härjedalen.

Meta descriptions (Meta beskrivningar)

Öka CTR (Click-through-rate/klickfrekvens/att gästen går vidare) med välskrivna så kallade Meta Descriptions, d v s beskrivningen som syns när du googlar och som beskriver vad man kan läsa om på den sida som sökts fram, för att få den som söker att verkligen klicka på just länken till din sida framför andras.

Hastighet

Snabba sajter rankar bättre vid sökningar. Se till att uppladdade bilder inte är ”för stora”. (JHT använder t ex bilder som är max 1920 pixlar breda). Använd ett webhotell som ger snabbare uppladdning.

Mobilversion

Sökmotorerna förväntar sig mobilanpassade webbsidor. Har du en sajt som inte fungerar att läsa i mobilen så att den struktureras om automatiskt när någon söker från en mobiltelefon så behöver du åtgärda det, alternativt skaffa en ny hemsidesstruktur.

Logisk URL-struktur

Se till att dina sidor har URL:er (den adress som visas i sökfönstret när du klickat fram en sida) som visar sökvägen.Jht.se/fakta/gastnattsstatistik säger till exempel att på sajten jht.se finns Gästnatts-statistiken under fliken som heter Fakta.

Webplatskarta

Alla webbsajter bör ha en webplatskarta som dessutom hjälper Google att förstå strukturen på er sajt. WordPress har t ex ett plug-in (en funktion som man kan skaffa till sin sida) som automatiskt uppdaterar webplatskartan när du lägger till nya sidor.

Del i projektet Den digitala transformationen

Materialet om röstsök efterfrågades i samband med ett möte inom JHTs projekt Den digitala transformationen. SEO-utbildning har genomförts inom projektet bland annat via de utbildningar som getts inom projektet och föreläsningar. Uppgifterna på denna sida är en sammanfattning.
Skip to content