logo-reg-jh-360x100-optz
EU Medfinans
Marcus Eldh 2024

Givande inspirationsföreläsning för campingarna om digital marknadsföring – med Marcus Eldh

7 november, 2024
Text: Johan Ericson, Jämtland Härjedalen Turism
Marcus Eldh föreläste för campingar och ställplatser om vikten av digital marknadsföring. Foto: Privat

Marcus Eldh genomförde en digital inspirationsföreläsning där han delade sina erfarenheter av att driva naturbaserade aktiviteter, inklusive en glampingplats och guidade turer och gav konkreta tips för deltagare från campingar och ställplatser att genomföra i sina egna marknadsföringsinsatser. Marcus pratade om hur viktig digital marknadsföring är för campingplatser, med fokus på att lyfta fram det unika i verksamheten och förstå behoven hos deras gäster. Han pratade också om behovet av personlig och öppen kommunikation på sociala medier och avslutade konversationen genom att lova att tillhandahålla två checklistor och en enkel marknadsföringsplan för deltagare att använda.

Marknadsföringsplan av Marcus Eldh
Marcus delade med sig en enkel marknadsföringsplan som ska vara enkel att använda. Foto: Från Marcus presentation

Peppa igång inför höstens utbildningar

Under hösten 2024 kommer campingarna och ställplatserna erbjudas kurser i digital marknadsföring via projektet “Samverkan och utveckling av campingar i Jämtland Härjedalen” för att stärka och utveckla deras marknadsföring. För att peppa igång deltagarna och låta dem få en inblick inför hösten erbjöds 2 stycken inspirationsföreläsningar. Den första med Johanna Thofelt från Adeprimo, som höll fysisk på campingdagen och den digital med Marcus Eldh, från Wild Sweden.

Marcus Eldh är grundare av Wild Sweden, ett prisbelönt ekoturismföretag som specialiserar sig på att ge människor oförglömliga naturupplevelser i de svenska skogarna. Genom guidningar och turer, där besökare kan möta älgar, bävrar, vargar och andra vilda djur i deras naturliga miljö, har Marcus skapat en unik möjlighet att uppleva Sveriges vildmark på ett ansvarsfullt sätt. Med en bakgrund inom både turism och naturskydd har han engagerat sig i att sprida kunskap om djur och natur och visa hur hållbar ekoturism kan bidra till bevarandet av den svenska faunan.

När Marcus hade sin inspirationsföreläsning för campingdeltagarna hade han 8 ämnen han pratade kring:

  1. Hemsida
  2. Sociala medier
  3. E-postutskick
  4. Annonser
  5. Innehåll
  6. Synlighet på webbplatser
  7. Publika omdömen
  8. Upplevelser

Webbplatsoptimering och kundengagemangsstrategier

Marcus började pratade om vikten av att ha en mobilvänlig webbplats med snabba laddningstider och höga sökmotorrankningar. Han pratade och belyste behovet av en uppdaterad webbplats med aktuell information och föreslog att vanliga frågor bör besvaras på webbplatsen för att undvika kundförfrågningar. Marcus betonade också betydelsen av att använda specifika nyckelord i online-sökningar och begreppet Search Engine Optimization (SEO).

Han diskuterade sociala mediers roll för att nå kunder, värdet av gästupplevelser och potentialen för riktad reklam, men varnade samtidigt för att enbart förlita sig på sociala medier på grund av potentiella algoritmförändringar eller plattformsavstängningar. Något som är effektivt och ett bra komplement till sociala medier E-postmarkandsföring. Fördelarna av e-postmarknadsföring är att det går att skapa ett bra  gästengagemang och Marcus gav tips på hur en campingägare via nya kunder, och återkommande kunder, kan samla e-postadresser för fortsatt marknadsföring.

Utforska reklamstrategier och innehållsmarknadsföring

Marcus diskuterade olika reklamstrategier, inklusive Google Ads och reklam på sociala medier. Han tryckte extra mycket på vikten av att rikta in sig på specifika nyckelord och att man ska fokusera och utveckla inlägg man skapat, snarare än mindre populära. Exempelvisska du  boosta de inlägg som får bra interaktion än att lyfta och betala inlägg som nästan inga gillar.

Marcus lyfte också fram potentialen för innehållsmarknadsföring, som exempel att skapa sidor och undersidor om specifika ämnen, såsom ”barnvänlig camping”, som kan förbättra synligheten i sökresultaten. Han visade detta genom att visa hur en sökning efter “barnvänlig camping i Jämtland” gav resultat som inkluderade hans egen hemsida. Marcus avslutade med att uppmuntra deltagarna att överväga att genomföra dessa strategier för att öka sin online-närvaro.

Innehållsmarknadsföringsstrategier för företagstillväxt

Marcus diskuterade det viktiga av innehållsmarknadsföring för företag och fördelarna med att jobba och skapa blogginlägg, videor och guider som är länkade från webbplatsen eller andra plattformar. Han föreslog att dessa innehållsbitar skulle vara användbara och informativa, med fokus på ämnen som ”camping med barn” eller ”förbereda en husvagn för vinterförvaring”. Värdet av autentiska och personliga rekommendationer från nöjda kunder är något som campingaktörerna bör försöka få med i sina kanaler, i motsats till professionella reklamvideor. De ger en bättre bild av verksamheten och är mer trovärdig. Att sedan synas på andras webbplatser, särskilt stora plattformar som Google Maps och bokningswebbplatser, menade Marcus också ger bra effekt för marknadsföringen och uppmuntrade deltagarna att utforska och dela sina erfarenheter med relevanta webbplatser. Under detta ämne avslutade Marcus med att prata om behovet av regelbundna uppdateringar och underhåll av dessa onlineplattformar för att säkerställa synlighet och locka potentiella kunder.

Checklistor från Marcus Eldh
Marcus Eldh delade också med sig av olika checklistor som campingarna och ställplatserna kunde använda sig av i deras planering av marknadsföring: Foto: Från Marcus presentation

Vikten av trovärdighet i marknadsföring och recensioner

Att framhäva nöjda kunder har högre trovärdighet hos potentiella kunder än en säljare. Här föreslog Marcus att campingarna bör uppmuntra kunder att lämna recensioner på olika plattformar, till exempel Google My Business, Tripadvisor och sina egna webbplatser. De ger en snabb och professionell inblick på negativa recensioner som kommer in och man kan snabbt ta han om dem, eftersom dessa ofta är de mest lästa av potentiella kunder. Han föreslog att deltagarna skulle använda dessa recensioner för att identifiera och ta itu med problem, samt för att stärka positiva aspekter av sina erbjudanden.

Förbättrad synlighet och marknadsföringsstrategier

Vikten av att erbjuda unika aktiviteter och paket för att locka nya kunder och öka synligheten för campingplatsen anser Marcus är stor del till att nå nya gäster. Han gav exempel på framgångsrika samarbeten och betonade behovet av att lyfta fram webbplatsens unika karaktär. Det är viktigt att avsätta tid för marknadsföring, tilldela ansvar, spåra framsteg och sätta upp mål. Ett exempel, för att kunna avsätta tid, är att ägna tid varje tisdag och två halvdagar om året för marknadsföringsinsatser och uppmuntrade deltagarna att följa Marcus blogg för mer marknadsföringsrelaterat innehåll.

 

Frågor och reflektioner från deltagarna

Både under och efter föreläsningen ställde deltagarna frågor som Marcus svarade på. Något som flera deltagare påpekade var ”oseriösa” säljare som ringer och vill sälja hemsidor. Vissa av säljarna lägger in campingar och ställplatser i deras bokningsplattformar som sin tur leder till att gäster bokar övernattningar utan att campingägarna vet om det. Detta har lett till konflikter och gäster som varit missnöjda. En deltagare ville ha tips på hur man går till väga och bemöter negativa recensioner som skrivits. Marcus gav tips och gruppen diskuterade tillsammans olika alternativ på hur man bemöter kritik och vänder det till något positivt.

Föreläsningen var värdefull inför höstens utbildningar och direkt efter den digitala föreläsningen anmälde sig flera campingar till höstens kurser.

Läs här om höstens utbildningar

Skip to content