Dag 2 – Från rymden till utökade upplevelser
Vad gör två rymdorganisationer i ett panelsamtal som handlar om turism? Frågan är rimlig, men saken är den att data från satelliter faktiskt kan vara användbar för en hållbar turismutveckling. Med satelliter kan vi exempelvis se hur resemönster ser ut eller hur natur och miljö påverkas av besökstryck och på så sätt identifiera risker eller sprida besökare. Tekniken är under utveckling, men mycket går redan att använda.
Och på temat teknik under utveckling följde ett väldigt spännande samtal om grönt resande. Kärnan i turism är att på något sätt ta sig till en annan plats än hemma och det är själva resandet som fortfarande står för hälften av utsläppen kopplat till din turistiska upplevelse.
Men inom cirka 15 år kan vi återigen se en teknik på marknaden som faktiskt är nygammal, nämligen luftskeppen. De kommer kanske främst ses på uppskattningsvis 60 timmar långa flygningar mellan Europa och USA, snarare än att glida fram på de regionala flyglinjerna i Norden. Där är det i stället troligare elflygen vi kommer att få bekanta oss med, inom inte allt för lång tid.
Inom bara några år kommer regionala flygplatser i Norden kunna trafikeras med de nya elflygen och i Norge sticker man ut hakan och satsar på att allt inrikesflyg ska vara helt eldrivet år 2040. Även i Danmark har utvecklingen kommit långt och från svenskt håll är en elflyglinje mellan Stockholm och Visby inte allt för långt bort.
Lokalsamhälle och turism sida vid sida
Turismen har vuxit till en av de största näringarna globalt och här på hemmaplan är det en av våra basnäringar. Men när turism övergår till mass- eller överturism stjälper den mer än hjälper och vikten av att ha lokalsamhället med sig var ämnet för nästa samtal.
Slitage, trängsel och stigande priser kan skapa dåliga upplevelser för såväl besökare som lokalbefolkning. Vi fick under panelsamtalet höra flera exempel på hur lokalsamhället involveras i frågorna som rör turismens utveckling på platsen. Kvalitet över kvantitet och en bättre plats kommer före fler besökare var några av ledorden. Detta kan innebära lokala diskussionsforum där alla får komma till tals om frågorna, att utveckla turismen på ett sätt så att det gynnar de som bor på platsen i första hand och att bygga utvecklingen på lokala värden och den lokala livsstilen.
Flera av deltagarna lyfte vikten av autenticitet och att vända sig mot den målgrupp som passar in i den egna bilden av destinationen. Ödestinationer som Fiji och Azorerna, som kämpar med att inte tappa bort sig själva i marknadsföringen av sina upplevelser, jobbar mycket med att få besökare att stanna längre och uppleva mer av den lokala kulturen över en större del av året i stället för att alla hamnar på ett ställe på samma gång. Och en strategisk marknadsföring av destinationen är nyckeln till kvalitet över kvantitet, oavsett om du är en ö, en stad eller en fjälldestination.
Vad har Jämtland Härjedalen för nytta av det här?
Det är lätt att tanken kommer. Vad ska vi i Jämtland Härjedalen göra med allt det här? Och visst är det värt att reflektera över när man översköljs av information om satellitdata, hur en önation kämpar mot överkommersialisering och att vi snart har transatlantiska luftskepp igen.
Samtidigt är hållbarhet, hållbart resande och hållbar turismutveckling globala frågor som faktiskt berör oss alla. Vi har alla olika förutsättningar och utmaningar i olika delar av världen, men det finns många likheter också. För mig var det väldigt nyttigt att få flera nya perspektiv på de frågor som vi varje dag arbetar med i Jämtland Härjedalen.
Så vad kan vi här ta med oss från alla dessa insikter från världen över?
- Vi kan lära oss mycket av hur andra arbetar med nyttjandet av naturen och hållbar utveckling.
- Det är viktigt att ha ett fungerande samtalsklimat och samverkan på både nationell, regional och lokal nivå.
- Ingen gynnas av samverkan innan man faktiskt gett något själv för att nå de gemensamma målen.
- Ta vara på den lokala och traditionella kunskapen för att gynna såväl platsen, människorna som lever där och besökarna.
- Att arbeta och utveckla hållbart är ett måste för oss inom besöksnäringen i dag och därför är det viktigt att inkludera alla intressenter och perspektiv i utvecklingsarbetet.
- Även utvecklingen måste utvecklas och bara för att något fungerar i dag så behöver det inte göra det i morgon. Innovation och förnyelse är viktigt för att hänga med både vad gäller konkurrenskraft och hållbarhet.
För projektet Samverkan för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen var konferensen en nyttig kunskapskälla. I vårt län är besöksnäringen en viktig aktör för den gröna omställningen genom att skapa attraktivitet, aktivitet och arbetstillfällen. Därför är samverkan kring Upplevelser i regionens smart specialiserings-strategi, både inom besöksnäringen och med andra branscher, en viktig del för att utvecklingen ska ske på ett hållbart sätt. Det finns många perspektiv att ta med i arbetet, vilket blev ännu tydligare under dagarna i Stockholm. Att dessutom ta in lärdomar från andra delar av världen tror jag kommer vara ett viktigt inslag för att få en regional samverkan att fungera här i Jämtland Härjedalen. Det var därför också väldigt värdefullt att under de här dagarna kunna diskutera alla intryck och perspektiv utifrån våra förutsättningar här hemma tillsammans med kollegan Joanna Gustafsson från Destination Östersund. Joannas tankar från dagarna i Stockholm finns att läsa via Destination Östersunds hemsida.