Welcome Q1 & Q2

Halvårsrapport Welcome!

9 juli, 2019
Text: Jämtland Härjedalen Turism
Share on twitter
Share on facebook
Share on google
Share on linkedin
Share on email

Q1 & Q2 2019

Det första halvåret inom Interreg-projektet Welcome! har summerats och finns nu sammanfattat i en pdf (se nedan). Satsningen möjliggör aktiviteter för att aktivt delta i mässor och workshops för att få fler turoperatörer att upptäcka Jämtland Härjedalen och Tröndelag. Projektet innehåller även möjligheter till pressresor och att lösa logistikutmaningar som kan uppstå.

Vilka kan delta?

Alla turismföretag som önskar satsa internationellt kan delta mot att ett ”Letter of Agreement” tecknas där företaget förbinder sig att täcka sina kostnader i samband med aktiviteter i projektet, d v s att företaget tar emot press- och visningsresor medan projektet finansierar de kostnader som uppstår kring resan från journalistens/turoperatörens hemland. Vid förfrågningar är det de företag som tecknat en sådan ”LOA” som blir tillfrågade.

Genomförda aktiviteter

  • Vakantiebeurs 2019
  • ITB Berlin
  • Routes Europe
  • KLM-partnerskap
  • Pressbesök
  • The Edible Country – utomhusrestaurang på gränsen mellan Jämtland och Tröndelag
  • Destinations- och partnermöten
  • Scandidays London
  • ATTA Elevate

National Geographic på pilgrimsvandring

Vecka 28 har vi tack vare till Welcome! kunnat bjuda National Geographic Travel UK till Jämtland Härjedalen. På plats har de testat konceptet – ”Be a modern pilgrim”! Den 11e juli nådde de mycket nöjda med både story och bildmaterial slutmålet Nidarosdomen i Trondheim. Besöket görs på Welcome!-projektets initiativ tillsammans med den nybeviljade satsningen inom Pilgrimsturism som Östersunds kommun projektäger och kommer att generera fyra helsidor och om vi får som vi vill även lite bonusmaterial online. Lite bilder kan ni se på vår facebooksida Jämtland Härjedalen samt vår instagramsida adventuresweden_com

Epic Trails vandring till Lunndörren

Jämtland Härjedalen har förmånen att vara ett av av 10 avsnitt som under 2019 premiärvisas i internationell media. Projektledningen har valt att inte gå ut med detta ännu i egna kanaler då det finns annat som konkurrerar om uppmärksamheten, men de kommer inom kort att gå ut brett med detta. Dock är Epic Trails kanaler så starka så att själva ”kundkommunikationen” ligger på dem, vilket delvis är varför vi valt just detta samarbete, men såklart vill projektledningen att även näringens aktörer sprider materialet i sina kanaler – men… det behöver ligga till sig några ytterligare dagar!
Detta avsnitt beräknas nå 30 miljoner tittare under en 3-årsperiod bland annat FOX, Outside, Trackin Dirt etc. När projektledningen går ut  med informationen kommer de att vara tydliga med varför de valt detta upplägg, hur alla i serien har enbart lokala outdoor-märken på sig och att frågor lyfts som kanske inte alltid kommer fram i denna typ av produktion. Allt råmaterial som inte används i produktionen har vi rätt att använda genom vårt samarbetsavtal vilket gör att vi nu har oerhört fina bilder och filmmaterial att använda!

Länk till Epic Trails här

Direktlinje med flyg från Berlin (Tegel)

Nu i mitten av juli har easyJet äntligen gått live med Berlin-kärran. Hårt arbete ligger bakom men nu finns ytterligare utmaningar framför oss. Tyskland vinter är en ny marknad för oss, det krävs mycket och dedikerat arbete för ökad kännedom samt produkter/avtal med säljledet. En del aktivering kan lösas i Welcome! Projektledningen planerar också ett event liknande det som anordnades i London på residenset – fast denna gång i höst i Berlin. Men – här ligger också ett stort ansvar på var och en – d v s att man pratar om denna tillgänglighet i sina kanaler, tar upp de kontakter man har i Tyskland och/eller delger oss dem så kan vi göra ett bättre arbete tillsammans. Bristol-kärran tar ett uppehåll under vintern så får vi se inför nästa år ifall den kommer åter. Det beror på en något svagare efterfrågan än på övriga linjer samt så behövdes flygplan till en annan starkare flyglinje.
Bland annat Expressen, Svenska Dagbladet, Dagens infrastruktur, flertalet flygbransch-sidor, Omni ,ÖP, LT, Radio Jämtland etc har uppmärksammat nyheten. 
Så – har ni inte redan gjort det ännu – se till att sprida easyJet-nyheten i era kanaler, berätta om de rutter som sedan april redan är bokningsbara och inte minst att det är med ett flygbolag som spås nå Paris-avtalet och ligger i framkant vad gäller elflygplansutveckling för persontrafik!

Läs mer om projektet Welcome! här